شهردار فلاورجان خبر د اد : پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت پل تاریخی فلاورجان

اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، همچنین اجرای فاز دوم و سوم مرمّت پل تاریخی فلاورجان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

جواد نصری افزود: بازسازی کف دهانه‌های پل در فاز نخست، مرمّت کامل نمای پل در فاز دوم و بازسازی دیواره‌های آجری به همراه سنگ‌فرش روی پل در فاز سوم در نظر گرفته شده است.

رئیس  شورای اسلامی شهر فلاورجان نیز گفت : با توجه به اینکه پل تاریخی ورگان نماد فرهنگی و شاخص شهر فلاورجان می باشد، رسیدگی، بازسازی و مراقبت از این اثر تاریخی از امورات واجب شهری به حساب می آید که با توجه به نظر مساعد شهردار محترم و همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان  فلاورجان در دستور کار سال ۹۷ قرار گرفت.

لیلا اله دادیان در ادامه افزود : از سوی دیگر به منظور زیباسازی نمای بهتر پل از سمت اتوبان ذوب آهن، نور پردازی سمت دیگر پل به دستور جناب آقای شهردار در آینده نزدیک انجام خواهد شد. امید است اقدامات انجام شده  و همپنین اقدامات پیش رو بتواند در حفظ و حراست و زیبایی بصری پل نقش بسزایی را ایفا کند.

گفتنی است پل تاریخی فلاورجان یا همان پل «وَرگان» تنها پل ۲ قوسی منحصر به فرد ساخته شده در دوران صفویه بر روی رودخانه زاینده‌رود است، البته گفته ‌شده که کتیبه مرمرینی بر روی دیواره‌های این پل قرار داشته و قدمت آن را به بیش از ۴۰۰ سال پیش می‌رساند اما این کتیبه در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی به سرقت رفته است.

این پل بر خلاف پل‌هایی همچون سی‌وسه‌پل و خواجو، علاوه بر انحنایی که در طول خود دارد، در عرض نیز دارای انحنا است و ارتفاع وسط پل بیشتر از ابتدا و انتهای آن است. پل فلاورجان با طول نزدیک به ۱۵۰ متر یکی از طولانی‌ترین پل‌های ساخته شده بر روی زاینده‌رود محسوب می‌شود و دارای ۱۸ دهانه بزرگ و کوچک است.

عرض واقعی پل ۴ متر است که در دهه ۴۰ هجری شمسی توسط اداره راه وقت، برای اینکه کامیون‌ها بتوانند تجهیزات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را از آن عبور دهند، به اصطلاح پل‌ را تقویت کرده و با استفاده از مصالح جدید لایه ضخیمی از «بتن» بر روی پل ریخته و عرض پل را از هر طرف حدود یک متر اضافه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *