نمایش موارد بر اساس برچسب: اصفهان

محمدجعفر صالحی در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: مشکل تامین مواد اولیه هیچگاه تمام شدنی نیست و همواره در نوسان است و مقطعی شرایط رو به بهبودی می رود و در مقطعی دوباره شرایط تامین مواد اولیه ناپایدار می شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط فعالیت سه کوره ذوب آهن و وضعیت تامین مواد اولیه ذوب آهن ثابت است و آن ها از ذخایر ایجاد شده، مصرف می کنند.
معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان توضیح داد: از بهمن سال گذشته که کوره شماره یک ذوب آهن وارد مدار شد تا به امروز حدود ۲۰۰ هزار تن از موجودی ذخایر درشت دانه و همچنین ۱۵۰ هزار تن از ذخایر ریزدانه کاهش یافته است و این نشان می دهد که هنوز میزان ورود مواد اولیه با نیاز تناسب ندارد، چرا که تعهداتی که پیش تر داده شده بود و بر مبنای آن کوره شماره یک را عملیاتی کردیم، هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی گفت: ذوب آهن اصفهان در مصوبه ای دریافت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن تامین مواد اولیه از معادن «چاه گز و سنگان» را داشت که تاکنون عملیاتی نشده است و امروز در تامین مواد اولیه آهن دار خود دچار مشکل هستیم.
صالحی تصریح کرد: شاید در شرایط موجود این عدم اجرای تعهد خود را نشان ندهد، اما تا یک ماه آینده وضعیت تامین مواد اولیه آهن دار در ذوب آهن بحرانی خواهد شد.
وی با اشاره به این که در مجموع سه کوره، نیاز ذوب آهن به مواد اولیه ۶ میلیون تن مواد آهن دار برای یک سال است، گفت: در حال حاضر ذخایر درشت دانه ذوب آهن برای حدود ۶۰ روز و ذخایر ریزدانه برای حدود ۹۰ روز است و اگر همین روند ادامه یابد و به تعهدات عمل نشود، ذوب آهن به مشکل بر می خورد.
صالحی در خصوص معاملات وز ۲۲ فروردین سنگ آهن در بورس کالا نیز اظهار داشت: این معامله و رقابت ۲۰ درصدی بر سر خرید سنگ آهن دانه‌بندی و رسیدن قیمت آن از ۱۱۳۲ تومان به ۱۳۵۵ تومان، نوعی خودزنی و رقابت مخرب است و باعث افزایش قیمت کنسانتره و گندله می‌شود.
معاون خرید ذوب آهن اصفهان تشریح کرد: با رقابت ۲۰ درصدی، این روز، سنگ آهن دانه‌بندی ۲۲۳ تومان به ازای هر کیلو بالاتر از قیمت پایه معامله شد. این امر باعث می‌شود که سهم سنگ آهن در تولید چدن به تنهایی با معاملات این روز ۳۷۹ تومان به ازای هر کیلو افزایش یابد؛ چرا که برای تولید هر تن چدن به ۱.۷ تن سنگ آهن دانه‌بندی نیاز است. این مورد تأثیر معامله ۲۲ فروردین بر تولید چدن است و تأثیر آن بر هزینه تولید محصولات نهایی فولادی نیز ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو است. با این رقابت مخرب هزینه تولید فولاد در کشور بالا می‌رود و تولیدکنندگان فولاد که هم‌اکنون نیز با معضل کنترل قیمت‌ها دست و پنجه می‌کنند، آسیب می‌بینند.
وی افزود: باز گذاشتن رقابت در ابتدای زنجیره فولاد و کنترل قیمت‌ها در بخش‌های بعدی، می‌تواند اثرات مخربی بر تولید در کشور داشته باشد.
صالحی عنوان کرد: سنگ آهن دانه‌بندی که باید قیمت آن ۸ درصد شمش فولادی باشد، در این روز ۱۲ تا ۱۳ درصد قیمت شمش فولادی در بورس کالا معامله شد. این امر قیمت کنسانتره که باید ۱۶ درصد نرخ شمش فولادی باشد را بالا می‌برد و به تورم قیمت‌ها در ابتدای زنجیره فولاد و افزایش هزینه تولید منجر می‌شود.
وی بیان داشت: ذوب آهن اصفهان نتوانست در معاملات این روز با شرکت فولاد زرند ایرانیان که خریدار نهایی بود رقابت کند و اگر قیمت‌ها را بالا می‌بردیم زرند ایرانیان حتی حاضر بود قیمت سنگ آهن دانه‌بندی را تا ۱۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو بالا ببرد! ما این رقابت را رقابت مخرب می‌دانیم که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.
 
منتشرشده در اقتصاد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ،  وی با بیان این که عملیات اجرایی پروژه LF۳ ادامه خواهد داشت و در سال جدید نیز به بهره برداری می رسد، گفت: ریومپینگ ایستگاه ۸ ریخته گری مداوم، ساخت پل و اسکلت فلزی جرثقیل ۲، ساخت یک دستگاه جرثقیل سقفی ۲۰ تنی کارگاه شمش، احداث آسانسور نفر بر کارگاه ریخته گری مداوم و تعویض آسانسور کنورتور (تشریفات)، اجرای پروژه اسکادا، تعمیرات اساسی جرثقیل های شماره ۴۴، ۱۲، ۲۴ و تعمیرات اساسی ایستگاه ریخته گری شماره ۶ و میکسرهای شماره ۱ و ۲ از جمله پروژه هایی هستند در بخش فولاد سازی اجرا خواهد شد.
خواجوی با بیان این که با اجرای این پروژه ها، آمادگی این بخش برای افزایش تولید حفظ خواهد شد، افزود: تعویض مخروطی کنورتور شماره ۱، ساخت میکسر نو و تعویض میکسر، پروژه بازسازی و اصلاح سیستم تصفیه غبار میکسر، پروژه تعویض و اصلاح خط هوای فشرده بخش، پروژه بازسازی و اصلاح دستگاه های ایر کاندیشن اتاق فرمان، پمپ خانه سیرکولاسیون وسالن های برق کنورتورها، بازسازی و اصلاح سیستم تصفیه غبار مسیر مواد کنورتورها، نوسازی مشعل های چتری پاتیل فولاد و تاندیش ایستگاه ۳ ، تعویض لوله های اکران کارگاه دیگ های اوتیلیزاتور، تعویض مشعل های دیگ های اوتیلیزاتور، تعویض کنترل والوهای ایستگاه های بخار دیگ های اوتیلیزاتور به قطر ۳۰۰ میلی متر و لوله های تخلیه آب دیگ های اوتیلیزاتور نیز در برنامه های این بخش تعریف و تدوین شده است.
مدیر فولادسازی شرکت، تعویض ونتیلاتورهای هوای مشعل دیگ های اوتیلیزاتور، ریومپینگ LF۱ ، جایگزینی الکتروموتورها و درایوهای DC مکانیزم نوسان با الکتروموتورها و درایوهای AC ایستگاه های ۳ و ۶ریخته گری را از دیگر پروژه های این بخش برشمرد و گفت: جایگزینی الکتروموتور و درایوهای DC ماشین های برش ایستگاه ۳ با الکتروموتورها و درایوهای AC، ادامه بازسازی سقف کارگاه شمش، دمونتاژ تجهیزات واقع در طبقات ایستگاه ۱ و ۲ روسی، بهره برداری از قالب مقطع ۱۳۰×۱۳۰ با طول یک متر در ایستگاه ۶ ، مونتاژ جرثقیل جدید ۸۰ تنی کارگاه تعمیر پاتیل و ساخت داخلی دریچه کشویی تاندیش گیت ایستگاه ۳ جهت ذوب ریل نیز از سایر پروژه های این بخش در سال ۱۴۰۰ می باشد.
منتشرشده در اقتصاد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر  ،حریرچی با بیان این که سلامت موضوعی چندوجهی و با سایر مسائل اجتماعی بسیار مرتبط است، گفت: اصولا سلامت مردم اعم از جسمی و روانی بیش از ۸۰ درصد به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت وابسته است که خارج از حوزه بهداشت و درمان رخ می دهد. همچون میزان درآمد ملی آن کشور خصوصا سرانه ملی، توزیع مناسب و عادلانه درآمد، میزان اشتغال و بهره مندی مردم از مسکن مناسب یا موارد منفی مانند اعتیاد، طلاق و بیکاری. بی راهه است که فکر کنیم همه مسائل بهداشت و درمان کشور را با پزشکی می‌توان رفع کرد.
منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست با تشریح اقدامات گسترده این شرکت در مبارزه با کرونا و اختصاص بیمارستان شهید مطهری برای ارائه خدمات به مردم و کمک هایی که وزارت بهداشت می تواند در این زمینه داشته باشد، گفت: در ذوب آهن اصفهان، رعایت پروتکل های وزارت بهداشت، عملی و اقدامات لازم برای غلبه بر کرونا انجام شده است، بنابراین باید در خارج از محیط های کار و به ویژه در ایام تعطیلات، مراقب افراد بود.
وی افزود: ما نیز خود را در راستای غلبه بر کرونا مسئول می دانیم تا ان شاءا... این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.
در پایان این نشست جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از همکاری و همیاری ۷۰ شرکت و برند صنعتی و تجاری همراه و همیار گام چهارم بسیج و پویش ملی اطلاع رسانی مقابله با کرونا قدردانی کرد .
منتشرشده در اقتصاد

به گزارش  پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، سید عباس روحانی با اشاره به اجرای پروژه سامانه جامع حساب شهروندي، پرداخت الکترونيک و سامانه جامع مديريت هوشمند ناوگان اتوبوسراني اصفهان در راستای هدف شهر هوشمند اظهار کرد: این طرح از جمله پروژه‌هاي بسيار بزرگ فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) و سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل (ITS) شهرداری اصفهان است که در سال گذشته زیرساخت های آن توسعه پیدا کرد و امسال بهره برداری می شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان اولين شهر داراي سامانه جامع و يکپارچه حساب شهروندي متصل به چند کارت و اولين شهر مجهز به سامانه يکپارچه AFC (سیستم دریافت اتوماتیک بلیط) و AVL (سیستم مکان یابی خودکار ناوگان) و PIS (سیستم ارائه اطلاعات به مسافران) اتوبوسراني شهري است، گفت: با اجرای این طرح، اصفهان اولين شهر ايران است که به امکان بليت تک سفره با QR code در شبکه اتوبوسراني شهري مجهز شده است.

*قابلیت استفاده از کارت بلیت در بیش از 1700 پایانه فروشگاهی و بانکی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: با بهره برداری از سامانه های جدید، امکان شارژ کارت بلیط و حساب شهروندی به صورت آنلاین فراهم می شود.

وی از افزایش ضریب ایمنی و امنیت کارت بلیط و پرداخت های خرد شهری به عنوان دیگر مزایای این طرح یاد کرد و گفت: برنامه ریزی سفر با استفاده از اپلیکیشن موبایلی ویژه، اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس با استفاده از 50 نمایشگر نصب شده در 50 ایستگاه اتوبوس به صورت آنلاین، استفاده از 300 دستگاه پایانه بانکی به منظور شارژ کارت بلیط‌ها، استفاده از 850 دستگاه POS برای شارژ کارت بلیط در باجه‌های ارائه خدمات شارژ و نیز استفاده از 300 دستگاه کاهنده آنلاین برای شارژ کارت در مراکز تفریحی شهرداری اصفهان مانند باغ پرندگان، باغ گل ها، شهر رویاها، باغ خزندگان، تله کابین صفه و... از دیگر ویژگی های این طرح هاست.

روحانی با بیان اینکه با این سامانه ها امکان استفاده از 300 دستگاه POS مربوط به پذیرندگان آنلاین شامل فروشگاه های کوثر، شرکت های تعاونی شهرداری و ...، نظارت بر همه خطوط ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، رصد و مدیریت اتوبوس‌های فعال و تعمیرگاهی متوقف اتوبوسرانی محقق می شود، اظهار کرد: برنامه ریزی تخصیص ناوگان در خطوط براساس نیاز خط و سر فاصله زمانی تردد ناوگان و در نتیجه استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس ها در همه خطوط از دیگر خدمات و مزایای سامانه های جدید هوشمند اتوبوسرانی است.

وی کاهش زمان توقف اتوبوس‌ها در مبدا و مقصد و بهبود زمان انتظار مسافر و مدیریت مصرف سوخت به واسطه نظارت و کنترل پیمایش دقیق اتوبوس‌ها را از دیگر مزایای این سامانه ها عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: با بهره برداری از پروژه های سامانه جامع حساب شهروندي، پرداخت الکترونيک و سامانه جامع مديريت هوشمند ناوگان اتوبوسراني اصفهان، ابزارهاي مديريتي متعدد و يکپارچه برای نظارت بر ناوگان در اختيار مديران است و در مجموع خدمت رسانی بهتر به شهروندان و مديريت بهتر عرضه و تقاضاي حمل و نقل عمومي را به دنبال دارد.

*امکان مشاهده زمان رسیدن اتوبوس ها در اپليکيشن «نصف جهان»

وی بیان کرد: در سامانه جامع جديد، هر شهروند مي تواند با مراجعه به پرتال اينترنتي شهروندي، براي خود يک حساب شهروندي افتتاح کند و يک يا چند کارت بليت جديد با ساختار جديد که در قالب اين پروژه در اختيار وي قرار مي گيرد را به حساب شهروندي خود متصل کند.

روحانی با اشاره به اینکه گروه هاي خاص داراي تخفيف تشويقي و حمايتي، می توانند از طريق ارائه درخواست و بارگذاري اسناد و مدارک پشتيبان، درخواست استفاده از تخفيف هاي تشويقي و حمايتي را به صورت الکترونيک و بدون نياز به حضور فيزيکي ارائه کنند، گفت: در کنار پرتال شهروندي اپليکيشن موبايلي «نصف جهان» طراحي و توسعه يافته است که شهروندان علاوه بر امکان استفاده از خدمات پرداخت براي شارژ حساب شهروندي و خريد بليت تک سفره QR Code مي توانند از زيرسيستم هاي اطلاع رساني مسافران استفاده کنند.

وی استعلام زمان انتظار براي رسيدن اتوبوس بعدي به ايستگاه، ديدن ليست خطوط عبوري از يک ايستگاه خاص و نيز استفاده از مسيرياب مبتني بر شبکه اتوبوسراني را از دیگر قابليت هاي نرم افزار موبايلي «نصف جهان» عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: در شهر گردشگرپذیر اصفهان، بليت هاي تک سفره ابزار مناسبي است که هر گردشگري مي تواند متناسب با نياز خود تهيه و از آن براي سوار شدن به اتوبوس و مترو استفاده کند.

وی ادامه داد: اپليکيشن «نصف جهان» گردشگران و ساير کاربران را از مراجعه حضوري به نقاط شارژ بي نياز مي کند، هر چند که حضور يک بانک بزرگ پشتيبان در اين پروژه افق تجهيز 800 نقطه شهر به خدمات فروش و شارژ براي آن دسته از کاربراني که همچنان تمايل به استفاده از خدمات حضوري تهيه کارت بليت، و بليت تک سفره را دارند، فراهم می کند.

روحانی اظهار کرد: سامانه جامع مديريت هوشمند ناوگان اتوبوسراني اصفهان با پوشش سخت افزاري یک هزار و 300 اتوبوس شهري و 300 گيت ايستگاه هاي خطوط تندرو و طيف وسيعي از سامانه هاي سخت افزاري و نرم افزاري مرکزي، ابزار کامل و يکپارچه در اختيار مديريت شهري قرار داده است تا اطلاعات غني چند وجهي و لحظه اي در اختیار مديريت شهري قرار گیرد.

وی افزود: برای اجرای این طرح، مديريت شهري اصفهان با اعتماد به توان توليد داخلي موفق شده است تا تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري همخوان با استانداردهاي روز دنيا که توسط متخصصان داخلي طراحي و توليد شده را به کار گيرد و نگراني پروژه هاي مشابه برای وابستگي به تأمين کنندگان خارجي را مرتفع سازد، همچنین با این اقدام، نگهداری، ارتقاء و توسعه پذيري سيستم در ميان مدت و دراز مدت تضمین می شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: با بهره برداری از این طرح، کنسول راننده با صفحه نمايش لمسي هفت اينچي تمام رنگي، ابزار ارتباطي مرکز مانيتورينگ اتوبوسراني و راننده است.

وی ادامه داد: راننده علاوه براي باز و بسته کردن شيفت و انتخاب خط حرکتي خود، قادر است از اطلاعات کنسول مانند وضعيت مسير پيش رو، زمان رسيدن به ايستگاه بعدي، فاصله با اتوبوس بعدي، دريافت هشدارهاي مربوط به سرعت و يا انحراف از مسير به صورت دو سويه با مرکز فرمان در ارتباط باشد و ضمن دريافت دستورها از مرکز فرمان نيازمندي هاي خود را از طريق کنسول به مرکز اعلام کند.

روحانی افزود: ماهيت سامانه پرداخت الکترونيک مبتني بر حساب شهروندي، باعث مي شود که ساختار سامانه به سمت تمام online بودن مبتني بر شبکه 4G در بستر يک شبکه APN اختصاصي و امن حرکت کند، بنابراين در هر لحظه از زمان مي توان وضعيت کارکرد روزانه اتوبوس ها که در بازه هاي زماني بسيار کوتاه در سامانه مرکزي به روز رساني مي شود را در مرکز کنترل و نظارت مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه پردازش داده هایی که به صورت لحظه ای تولید می شود می تواند تعیین جهت عرضه را از سوی مدیریت شهری فراهم کند، اظهار کرد: زيرسيستم هاي PIS امکان ارائه اطلاعات لحظه اي و درست به کاربران و مديريت بهينه تقاضا را نيز فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: بستر ايجاد شده در قالب اين پروژه راه را براي مديريت يکپارچه پرداخت هاي خرد شهري بسيار فراتر از شبکه حمل و نقل باز کرده است و مي توان از اين حساب شهروندي براي پوشش ساير خدمات شهري و پرداخت يکپارچه الکترونيک در آنها بهره برد.

وی با اشاره به اینکه تحقق سامانه جديد مبتني بر حساب شهروندي مستلزم طي شدن يک فاز بسيار پيچيده فني براي مهاجرت از کارت قديم به کارت جديد است، گفت: نزديک به 5.5 ميليون کارت موجود در اختيار شهروندان همچنان در این سیستم فعال بوده و قابل سرویس دادن است.

روحانی در این باره افزود: شهروندانی که می‌خواهند از قابلیت کارت جدید برخوردار شوند با مراجعه به مراکز فروش و شارژ، طي يک عمليات فني کارت آنها به ساختار جديد تبديل مي شود، تلاش شده در اين بين هيچ بار اضافه اي بر دوش شهروندان گذاشته نشود و خللي در سرويس دهي عادي به شهروندان ايجاد نشود.

منتشرشده در شهر

رضا یزدخواستی، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه از شکست انحصار ساخت صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، وی افزود: با توجه به نگاه مدیریت عالی شرکت درخصوص بومی‌سازی اقلام استراتژیک، فعالیت‌های بومی‌سازی این صفحات به‌عنوان مهم‌ترین قطعه در فرایند انجماد و تبدیل مذاب به تختال فولادی در خطوط ریخته‌گری مداوم با موفقیت انجام شد و علاوه بر ایجاد تکنولوژی ساخت در داخل و پشتیبانی مؤثر از خطوط تولید، از خروج سالیانه 3.5 میلیون یورو ارز از کشور بابت خرید این صفحات برای واحدهای ریخته‌گری فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا جلوگیری گردید.

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: با توجه به نقش صفحات مسی قالب ریخته‌گری در میزان تولید و کیفیت تختال (به‌ویژه عیوب سطحی آن)، همیشه نگاه ویژه‌ای به این قطعه شده و تاکنون از منابع معتبر اروپایی ازجمله KME آلمان تأمین می‌شده است.

یزدخواستی در ادامه با اشاره به فرایند بومی‌سازی صفحات مسی قالب ریخته‌گری، تصریح کرد: این فرایند برای اولین بار با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی تهران و با سفارش
 3 سِت از این قالب‌ها آغاز گردید و در ادامه، با توجه به مصرف زیاد این صفحات در خطوط ریخته‌گری و حساسیت پروژه، به‌منظور اطمینان از انجام این فرایند، بومی‌سازی این قطعات با 3 شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز شروع شد.

معاون خرید ضمن قدردانی از تمامی واحدهای درگیر در این پروژه ملی، اظهار امیدواری کرد: با تداوم این حمایت‌ها، به‌زودی شاهد قطع نیاز کشور به تأمین این قطعه و سایر قطعات استراتژیک صنعت فولادسازی از خارج کشور باشیم.

بومی‌سازی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم با تکیه‌بر دانش داخلی و به روش PDCA در حال رشد و تکامل است

غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز در ادامه درخصوص مراحل بومی‌سازی این صفحات یادآور شد: در سال 1395 با تکمیل مطالعات قبلی و اجرای کنترل‌های آزمایشگاهی سختگیرانه و علمی، فرایند ساخت یک عدد صفحه مسی کوچک توسط کارشناسان فولاد مبارکه طراحی و تدوین شد. این فرایند توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اجرایی گردید و یک عدد صفحه مسی عرضی تولید و بر  روی ماشین ریخته‌گری
شماره 1 نصب و بهره‌برداری شد.

وی اضافه کرد: قطعه موردنظر توانست تمام مدت‌زمان تولید را بدون هیچ‌گونه مشکلی طی کند و تا پایان تولید استفاده شود. دلتای آب نیز در 20 روزی که قالب بر روی ماشین بود هیچ مشکلی ایجاد نکرد؛ بنابراین فاز اول پروژه با موفقیت به اجرا درآمد و انحصار تولید صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم توسط فولاد مبارکه شکسته شد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم خاطرنشان کرد: پس از خروج صفحه از خط تولید، بلافاصله بررسی صفحه آغاز شد و مجددا  تمام خواص مکانیکی و فیزیکی آن کنترل و با حالت قبل از بهره‌برداری مقایسه گردید. عیوب ظاهریِ روی صفحه نیز شناسایی و بررسی شد و از آن زمان تا امروز، بومی‌سازی صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری مداوم با تکیه‌بر دانش داخلی و به روش PDCA در حال رشد و تکامل است.

صفحات مسی تشکیل‌دهنده قالب باید تا پایان تولید، عملکرد بی‌نقصی داشته باشند

روح‌الله بیران‌وند، رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه نیز در خصوص اهمیت این تجهیز اضافه کرد: قالب ریخته‌گری مداوم مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیز ماشین ریخته‌گری جهت شروع انجماد فلز مذاب است. این تجهیز از 2 عدد صفحه مسی بزرگ (wide face) و 2 عدد صفحه مسی کوچک (narrow side) تشکیل می‌شود که در کنار همدیگر قرار گرفته و یک محفظه مکعب‌مستطیل می‌سازند. ذوب از طریق سطح رویی این مکعب وارد قالب شده و پس از انجماد، از ضلع زیرین آن خارج و شکل ظاهری تختال (بر اساس ابعاد و اندازه موردنظر مشتری) ظاهر می‌شود.

وی افزود: در هنگام ریخته‌گری و زمانی که مذاب وارد قالب می‌شود، آب دمین با دمای مناسب در پشت این صفحات مسی حرکت کرده و این امر علاوه بر خنک کردن صفحات مسی، موجب انجماد مذاب داخل قالب و شکل‌گیری تختال می‌شود، چراکه دمای مذاب فولاد موجود در قالب حدود 1545 درجه سانتی‌گراد بوده، درحالی‌که دمای ذوب فلز مس حدود 1083 درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین نیاز به یک عامل خنک‌کننده در قالب ضروری است.

بیران‌وند یادآور شد: برای حرکت راحت‌تر مذاب و تختال در درون قالب و جلوگیری از تماس مذاب فولاد با صفحات مسی (که منجر به چسبیدن مذاب فولاد به سطح صفحه مسی می‌شود)، در حین ریخته‌گری از پودرهای روانکار استفاده می‌شود. این پودرها به حالت مذاب از حدفاصل مذاب و صفحه مسی حرکت کرده و علاوه بر روانکاری حرکت مذاب و تختال، مانع تماس مذاب با مس می‌شوند.

رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه تصریح کرد: صفحات مسی تشکیل‌دهنده قالب باید در محیطی با دمای بالا و فشار و سایش شدید، به مدت طولانی خواص مکانیکی خود را حفظ کنند و کماکان تا پایان تولید، عملکرد بی‌نقصی داشته باشند. به این منظور باید در ساخت این قطعات از تکنولوژی خاصی استفاده کرد، چراکه اگر  از  مس معمولی استفاده شود، پس از چند ساعت ریخته‌گری و قرار گرفتن مس در دمای بالا، این فلز دچار تبلور مجدد و بازیابی و در نهایت رشد دانه خواهد شد؛ بنابراین بلافاصله خواص مکانیکی خود را از دست می‌دهد و به‌شدت تضعیف می‌شود. حتی ممکن است صفحه مسی دچار شکست و انفجار شود و حوادث سنگین انسانی و تجهیزاتی به وجود آید. جهت جلوگیری از این مشکلات لازم است فلز مس موردنیاز با ترکیب شیمیایی خاص و طی فرایندهای بسیار حساس متالوژیکی و مکانیکی تولید شود تا بتواند در تمام مدت‌زمان استفاده، خواص مکانیکی استوار و پایداری داشته باشد.

بومی‌سازی صفحات مسی ساخت داخل زمان تأمین آن‌ها را به یک‌پنجم کاهش داده است

سید مجتبی غیوری رئیس دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری نیز در راستای بومی‌سازی صفحات مسی عنوان کرد: صفحات مسی ریخته‌گری یکی از مهم‌ترین قطعات استراتژیک ماشین‌های ریخته‌گری است که عدم تأمین آن منجر به توقف این ماشین‌ها می‌گردد. بدین منظور با توجه به تشدید تحریم‌ها از سال ۹۰،  گام اول برای شناسایی متریال، خواص متالوژیکی و انجام تست‌های آزمایشگاهی برداشته شد. با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات پایه درجهت شکل‌دهی متریال و ایجاد سختی لازم و خواص هدایت الکتریکی و حرارتی مناسب، این اقدامات تا اواخر سال ۹۵ به طول انجامید.

وی یادآور شد: در ادامه، از سال 1398 و با حمایت و هدایت کارشناسان فولاد مبارکه، دو شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز اقدام به ساخت صفحات مسی بزرگ و کوچک کردند و توسعه این قطعات استراتژیک اجرایی شد که خوشبختانه نتایج بسیار درخشانی نیز حاصل گردید.

رئیس دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری افزود: پس از مراحل بومی‌سازی با توجه به امکان ایجاد خسارت‌های سنگین در هنگام تست اولیه نمونه داخلی، با حمایت‌های مدیران مربوطه تأییدات لازم اخذ و تست با موفقیت انجام شد. پس از حصول اطمینان از بهبود کیفیت توسط کارشناسان مربوطه، متشکل از تیم‌های تعمیراتی، تولیدی و پشتیبانی، اطلاعات دوباره بازنگری وساخت صفحه با تکیه بر دانش داخلی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان نهایی گردید و در کنار صفحات آلمانی روی قالب‌ها نصب و استفاده شد.

غیوری تصریح کرد: درمجموع کیفیت صفحات مسی ساخت داخل پس از توسعه‌ها و بهینه‌سازی‌های مختلف در سال‌های اخیر، به کیفیت برخی نمونه‌های خارجی رسیده و در مواردی حتی از نمونه‌های چینی بهتر است که این امر نشان‌دهنده دانش فنی بالای کارشناسان داخلی است. کیفیت ساخت  این صفحات مسی ایرانی به حدی مورداطمینان است که پروژه‌های بزرگ تولید تختال 250 بر روی ماشین 2 ریخته‌گری و تولید تختال 300 بر روی
ماشین 5 ریخته‌گری، صرفا با تکیه‌بر توان تخصصی فولاد مبارکه و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در ساخت صفحات مسی انجام شد.

 وی خاطرنشان کرد: انجام این پروژه علاوه بر کاهش هزینه‌ها، نیاز خطوط ریخته‌گری به کشورهای اروپایی را رفع کرده و زمان تأمین آن‌ها را به یک‌پنجم کاهش داده است. همچنین باعث جلوگیری از خروج قابل‌توجهی ارز از کشور شده و اشتغال‌زایی‌های مستقیم و غیرمستقیم را نیز رقم زده است.

تجربه موفق بومی‌سازی صفحات مسی قابلیـت تکرارپذیری برای دیگر شرکت‌های فولادسازی را داراست

حسین ایزدی کارشناس بومی‌سازی نیز در خصوص این بومی‌سازی گفت: قالب‌های مسی یکی از اصلی‌ترین اجزای ماشین ریخته‌گری مداوم فولاد است که پدیده‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی انجماد اولیه تختال در آن رخ می‌دهد.

وی مهم‌ترین فعالیت‌های صورت‌گرفته جهت ساخت این صفحات در واحد بومی‌سازی را به این شرح برشمرد: شناسایی و ارزیابی فنی امکانات، تجهیزات و پتانسیل‌های فنی سازندگان توانمند اعم از تجهیزات ریخته‌گری، آزمایشگاه‌ها و تیم‌های فنی و تحقیقاتی موجود در شرکت‌های سازنده جهت مطالعه بر روی خواص قطعات مسی؛ انجام تست‌های آنالیز شیمیایی، متالوگرافی، انتقال الکتریکی و سختی‌سنجی بر روی بسیاری از قطعات نو و مستهلک در جهت صحه‌گذاری مدارک و مشخص کردن پارامترهای مهم در عمر و کارکرد قطعه؛  هماهنگی در جهت ارجاع صفحات مسی مستهلک برای انجام بررسی‌های خواص فیزیکی، مکانیکی و آنالیز شیمیایی و ... توسط سازندگان؛ برگزاری جلسات دوطرفه در شرکت‌های سازنده و همچنین در فولاد مبارکه، جهت افزایش تعاملات با سازندگان و به‌تبع آن افزایش کیفیت قطعات تولیدی؛ تسهیل فرایند بومی‌سازی این قطعات توسط مدیریت عالی خرید به‌منظور ایجاد جاذبه مشارکت در امر بومی‌سازی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان؛ نظارت و بازرسی جهت کنترل کیفیت قطعات با همکاری واحد کنترل کیفیت قطعات یدکی.

کارشناس بومی‌سازی یادآور شد: علاوه‌بر ابعاد برداری، پارامترهایی اعم از آنالیز شیمیایی، سختی، هدایت الکتریکی و تست آلتراسونیک بر روی کلیه قطعات انجام می‌پذیرد و پس از آن جهت انجام تست گرم به شرکت فولاد مبارکه ارجاع می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت‌گرفته در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه و تجربه موفق بومی‌سازی این قطعات، این فرایند قابلیت تکرارپذیری برای دیگر شرکت‌های فولادسازی را نیز داراست.

 

 

   
منتشرشده در اقتصاد
صفحه1 از17
  • اقتصاد
  • سیاست
  • فرهنگ
  • شورا
  • شهرستان ها
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، مدیر دفتر بهره
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از
به گزارش  پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر  ،حریرچی با بیان
رضا یزدخواستی، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه از
به گزارش پایگاه خبری  ارمغان شهر و به نقل از
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از روابط
  • 1
  • 2
  • 3
آخرین اخبار
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، مدیر دفتر بهره برداری و کاهش آب بدون درآمد آبفای اصفهان با اعلام این خبر، گفت: این ...
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی اظهار کرد: با توجه
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از پایگاه خبری  وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و ...
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از  روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان سید مصطفی علوی مدیر عامل این شرکت، با ...
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از  روابط عمومی موسسه خیریه امام حسین علیه السلام تخصصی حوزه مسکن، مهدی رقایی
عباسعلی جوادی در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: از هیئت رئیسه شورای شهر، شهردار و ...

خبرهای تصویری

  • اقتصاد
  • سیاست
  • فرهنگ
  • حوادث
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، مدیر دفتر بهره برداری و کاهش آب بدون ...
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای ...
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از پایگاه خبری  وزارت راه و ...
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از  روابط عمومی شرکت گاز استان ...
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از  روابط عمومی موسسه خیریه امام
عباسعلی جوادی در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، ...
بالا
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…