تاریخچه بیمه در جهان و ایران + معرفی بهترین کارگزاری ارائه دهنده انواع بیمه

امروزه صنعت بیمه و ضریب نفوذ آن در جامعه، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در دنیا شناخته می‌شود. این صنعت از عمده‌ترین نهادهای اقتصادی در جوامع است که حتی از فعالیت سایر نهادها نیز پشتیبانی می‌کند. شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که در جوامع مختلف چرا نیاز به بیمه بوجود آمد؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است با تاریخچه بیمه در جهان و ایران آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تاریخچه بیمه در جهان و ایران

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، یکی از بزرگترین ترس‌های ما، نداشتن قدرت پیش‌بینی آن چیزی است که در آینده اتفاق می‌افتد. هر چقدر که آینده برای ما مبهم‌تر باشد ریسک ما نیز بالاتر می‌رود. از طرف دیگر مطابق هرم مازلو یکی از نیازهای اساسی انسان امنیت است. هر قدر مدیریت ریسک بهتری داشته باشیم، ابهام کمتری هم نسبت به آینده داریم. ابهام کمتر نیز باعث ایجاد احساس امنیت بیشتر در افراد می‌شود. اگر این دو واقعیت را کنار هم بگذاریم، متوجه چرایی بوجود آمدن صنعت بیمه می‌شویم. قبل از بیان تاریخچه بیمه در جهان و ایران لازم است چند مفهوم اصولی و ابتدایی این صنعت را بشناسیم.

بیمه چیست؟

بیمه، سازوکاری است که از طریق آن بیمه‌گر به بیمه‌گزار مطابق ملاحظاتی تعهدات زیر را می‌دهد:

  1. در صورت وقوع حادثه در یک دوره زمانی مشخص، بیمه‌گر باید خسارت بیمه‌گزار را جبران کند.
  2. خدمات مشخصی که در قرارداد تعیین شده است را به بیمه‌گزار ارائه دهد.

در کل می‌توان گفت بیمه، یکی از راه‎های مدیریت ریسک است. بنابراین در قرارداد بیمه، ریسک مشخصی از طرف بیمه‌گزار به بیمه‌گر منتقل می‌شود. در ازای انتقال این ریسک، بیمه‌گزار موظف به پرداخت حق‌بیمه می‌شود.

 

 

تاریخچه بیمه در جهان

نخستین بهره‌گیری از صنعت بیمه را به دریانوردان و بازرگانان نسبت می‌دهند. شکل‌های اولیه بیمه، توسط بازرگانان چینی استفاده می‌شد. آنها آموخته بودند که احتمال دستبرد به تمام کشتی‌هایی که در یک روز مشخص در یک بندر، تردد می‌کنند پایین است. بنابراین برای جلوگیری از خطر از بین رفتن سرمایه‌شان، کالاهای خود را در چند کشتی و قایق بارگیری می‌کردند.

استفاده از قراردادهای بیمه پیشرفته‌تر به ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال قبل از میلاد در کشورهای حوزه مدیترانه برمی‌گردد. در آن زمان از این پیمان‌ها برای بیمه باربری دریایی استفاده می‌کردند. عده‌ای دریانوردان فنیقی و بعضی کشتی‌رانان بابلی را به عنوان مبدا این بیمه می‌شناسند .

بیمه به صورت امروزی

هر چند پیشینه فعالیت بیمه‌گری به صورتی که امروز شاهدش هستیم به سال ۱۵۵۲ در شهر فلورانس ایتالیا بازمی‌گردد. اما مهم‌ترین اجتماع بیمه‌گران توسط کشتی‌داران و تاجران انگلیسی در قرن ۱۷ میلادی در قهوه‌خانه لویدز لندن شکل گرفت. آنها پیمانی را منعقد کردند که به عنوان شبیه‌ترین قرارداد به بیمه امروزی شناخته می‌شود. این اجتماع در واقع بنیان‌گذاران بیمه لویدز شدند. سال ۱۶۶۷ در شهر لندن یک آتش‌سوزی فاجعه بار و مهیب اتفاق افتاد. این فاجعه باعث ابداع بیمه آتش‌سوزی به عنوان دومین رشته‌ی بیمه امروزی شد.

 

تاریخچه بیمه تامین اجتماعی

این بیمه در جنگ جهانی اول با عنوان بیمه بیماری مورد استفاده قرار گرفت. بعد از جنگ جهانی اول در سالهای ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳ آمریکا و اروپا درگیر بحران‌های اقتصادی شدند. این اتفاقات دوران نوینی را برای بیمه تامین اجتماعی در دنیا بوجود آورد. دولت فدارل آمریکا، برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ از اصطلاح تامین اجتماعی در لایحه خود استفاده کرد.

تاریخچه بیمه در ایران

تاریخچه بیمه در ایران

تاریخچه بیمه در ایران به زمان شاه عباس صفوی برمی‌گردد. در اسناد تاریخی آن زمان به نوعی بیمه باربری اشاره شده‌است. به این شکل که کاروان‌سراها در آن دوران، نقش بیمه‌گر را داشتند. آنها کالاهای بازرگانان را در مقابل خطرات راهزنان و سارقان داخل و خارج شهر حفظ می‌کردند.

بیمه در ایران به صورت امروزی

آغاز فعالیت بیمه به صورت امروزی به زمان قاجار برمی‌گردد. در سال ۱۲۶۹، دو موسسه روسی به نام‌های « نادژا» و « کافکاز مرکوری» وارد ایران شدند. بعد از آنها، به تدریج سایر شرکت‌های خارجی بیمه نیز فعالیت بیمه‌ای خود را آغاز کردند. بنابر بررسی تاریخچه بیمه در جهان و ایران، حدود ۲۵ سال صنعت بیمه ایران توسط خارجی‌ها اداره می‌شد. دو شرکت «اینگستراخ» و «یورکشایر» از جمله شرکت‌های سرآمد خارجی بودند. این دو شرکت تا قبل از پیروزی انقلاب، همچنان در کشورمان فعالیت درخور توجه داشتند.

شرکت سهامی بیمه ایران

شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه بیست میلیون ریالی در سال ۱۳۱۴ توسط «الکساندر آقایان» و «علی‌اکبر داور» تاسیس شد. این شرکت دولتی، همچنین به عنوان اولین شرکت بیمه صد در صد ملی در مناطق هند و خاورمیانه شناخته می‌شود. شرکت بیمه ایران در آن زمان در رقابت با شرکت‌های خارجی با چالش‌های زیادی روبرو بود. در سال ۱۳۱۶ قانونی در مجلس شورای ملی تصویب شد. به موجب این قانون بیمه سازمان‌های دولتی به شرکت بیمه ایران واگذار شد. بالاخره دولت مصدق در سال ۱۳۳۱ شمسی، قانونی تصویب کرد که مطابق آن فعالیت شرکت‌های خارجی خیلی محدودتر شد.

 

صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی

همه شرکت‌های بیمه ایرانی در سال ۱۳۵۸ توسط شورای انقلاب، ملی اعلام شد. تمامی فعالیت‌های این شرکت‌ها نیز به موجب اصل ۴۴ قانون اساسی زیر نظر دولت قرار گرفت. سه شرکت بیمه ایران، آسیا و البرز در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ مجوز صدور بیمه‌نامه دریافت کردند. شرکت بیمه دانا در سال ۱۳۶۷ با ادغام ۱۰ شرکت بیمه شکل گرفت. در حال حاضر نیز شرکت‌های زیادی در صنعت بیمه ایران فعال هستند. این شرکت‌ها بیمه‌های مختلفی را به بیمه‌گزاران خود ارائه می‌دهند. اخیرا شرکت‌‌های بیمه‌ای که وابسته به بانک‌های خصوصی هستند بیشتر مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌اند.

یکی از بیمه‌نامه‌هایی که مورد استقبال و توجه افراد مخصوصا رانندگان عزیز قرار دارد، بیمه شخص ثالث خودرو می‌باشد؛ چون این بیمه برای رانندگی اجباری است. اما این بیمه نامه را از کدام کارگزاری تهیه کنیم که مورد اعتماد باشد؟ ما برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم! برای خرید بیمه شخص ثالث از معتبرترین کارگزاری به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdparty

 

تحول در صنعت بیمه با ظهور پدیده InsurTech

امروزه با ورود تکنولوژی‌های جدید، بسیاری از صنعت‌ها متحول شده‌اند. این تحولات در سال‌های اخیر، صنعت بیمه را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. یکی از این تغییرات به ظهور اینشورتک‌ها در سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد.

بهترین کارگزاری خرید بیمه

 

اینشورتک چیست؟

اینشورتک از ترکیب دو کلمه Insurance  به معنی بیمه و Technology به معنی فناوری بدست می‌آید. اینشورتک‌ها استارت‌آپ‌هایی هستند که در صنعت بیمه فعالیت دارند. این شرکت‌ها از نوآوری‌های تکنولوژی برای بهبود تاثیرات صنعت بیمه در زندگی افراد استفاده می‌کنند. سیاست اصلی این شرکت بر پایه مشتری بنا نهاده شده است. آنها با مشاوره، مدیریت و خرید آنلاین بیمه‌نامه تجربه متفاوتی برای مشتریان خود بوجود می‌آورند. این شرکت‌ها راهکارهای زیر را دنبال می‌کنند:

  1. شناخت کامل صنعت بیمه
  2. دادن دانش بیمه‌ای
  3. ارائه راه‌حل‌های جدید برای حل مشکلات

این راهکارها هم نفع مشتری را در نظر دارد هم بیمه‌گر. این استارت‌آپ‌ها علاوه بر بالا بردن شفافیت در صنعت بیمه، از انحصارطلبی رایج در شرکت‌های بیمه قدیمی جلوگیری می‌کنند. همه‌ی این راهکارها در نهایت منجر به پیشرفت صنعت بیمه و تغییر بازار این صنعت به نفع مردم می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به بیان تاریخچه بیمه در جهان و ایران پرداختیم. خلاصه‌ای از اتفاقات تاریخی در صنعت بیمه را بیان کردیم. در نهایت هم به بررسی نقش تاثیرگذار اینشورتک‌ها بر صنعت بیمه پرداختیم. بیمه دات کام نیز یکی از اینشورتک‌های فعال در صنعت بیمه ایران است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش محصولات سایت انواع بیمه مانند بیمه کرونا، بیمه عمر، بیمه شخص ثالث  بیمه بدنه و… را تهیه کنید.

به نقل از مجله بیمه دات کام : (https://bimeh.com/mag)

 

اشتراک گذاری

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

  • اقتصاد
  • سیاست
  • شورا
  • شهرستان ها
پایگاه ارمغان شهر،  عملیات وعده صادق نیروهای مسلح
به گزارش ارمغان شهر، پروژه RHU پتروپالایش سهروردی
به گزارش ارمغان شهر، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی
به گزارش ارمغان شهر، سهمیه‌بندی بنزین بر اساس
به گزارش ارمغان شهر، عضو هیئت مدیره مجمع عالی
به گزارش ارمغان شهر، در حال حاضر، نیروگاه خورشیدی
به گزارش ارمغان شهر، بهزاد شاهسوندی اظهار داشت:
به گزارش ارمغان شهر، بر اساس داده‌های گزارش
به گزارش ارمغان شهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت
  • 1
  • 2
  • 3

آخرین اخبار

پایگاه ارمغان شهر،  عملیات وعده صادق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و اقدام عزت‌مندانه و تلافی‌جویانه رزمندگان اسلام
به گزارش ارمغان شهر، پژوهشگاه فضایی ایران در سال ۱۴۰۲ با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ثریا، مهدا و پارس۱ و عملکرد ...
به گزارش ارمغان شهر، پروژه RHU پتروپالایش سهروردی که با هدف تصفیه و گوگرد زدایی ۸۱ هزار بشکه از ته مانده برج های ...
به گزارش ارمغان شهر، هاشم کارگر در تشریح طرح صدور هوشمند شناسنامه نوزاد و طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه، گفت: در
به گزارش ارمغان شهر، رامین میر عسگری در خصوص فرآیند عقیم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب، اظهار کرد: باتوجه‌به دستورالعمل وزارت ...
به گزارش ارمغان شهر، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: کروکی برخط پروژه بین دستگاهی است که سال‌هاست موارد مختلف آن از

خبرهای تصویری

  • اقتصاد
  • سیاست
  • جامعه
  • حوادث
پایگاه ارمغان شهر،  عملیات وعده صادق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ...
به گزارش ارمغان شهر، پژوهشگاه فضایی ایران در سال ۱۴۰۲ با پرتاب موفقیت‌آمیز
به گزارش ارمغان شهر، پروژه RHU پتروپالایش سهروردی که با هدف تصفیه و گوگرد
به گزارش ارمغان شهر، هاشم کارگر در تشریح طرح صدور هوشمند شناسنامه نوزاد و
به گزارش ارمغان شهر، رامین میر عسگری در خصوص فرآیند عقیم‌سازی سگ‌های ...
به گزارش ارمغان شهر، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: کروکی برخط پروژه ...
بالا
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…