در بیست و چهارمین برنامه "هر یکشنبه، یک افتتاح" رقم خورد: ساماندهی و زیباسازی مجموعه فرهنگی تاریخی گردشگری تخت فولاد با اعتبار ۱۴۵ میلیارد ریال

145 میلیارد ریال پروژه عمرانی و خدماتی در قالب بیست و چهارمین برنامه "هر یکشنبه یک افتتاح" در مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری تخت فولاد آغاز و بهره برداری شد.

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، در ادامه اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» و با حضور شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای شهر اصفهان با اجرای پروتکل های بهداشتی پروژه‌ های مجموعه تخت فولاد شامل مرمت و ساماندهی تکایا، نورپردازی ها و ایجاد مسیر گردشگری بابا رکن‌الدین مورد بهره برداری قرار گرفت و عملیات احداث گذر مشاهیر با تأمین اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان و ساماندهی و تجهیز زمین ورزشی روباز با اعتبار چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آغاز شد. 

از جمله پروژه‌ های عمرانی و خدماتی بهره برداری شده مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، گذر گردشگری بابا رکن‌ الدین با هزینه ‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با انجام سه هزار و ۷۰۰ متر مربع سنگ فرش و دو هزار و ۲۰۰ متر مربع پیاده راه به طول مسیر یک هزار و ۱۰۰ مترمربع است.

نورپردازی تکایای بانو امین، خادم الشریعه، خوانساری، مادر شاهزاده، سیدالعراقین، فاضل سراب، شهشهانی، ملأ اسماعیل خواجویی، فاضل هندی و آرامگاه حاج آقا رحیم ارباب با هزینه ‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده به شمار می‌ آید.

از دیگر پروژه ‌های این مجموعه، آغاز عملیات عمرانی گذر مشاهیر با اعتباری افزون بر 3 میلیارد ریال، آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و تجهیز زمین روباز ورزشی با هزینه بالغ بر 44 میلیارد ریال و همچنین مرمت و ساماندهی تکایای بابا رکن ‌الدین، کازرونی، سیدالعراقین، خاتون‌آبادی و میرفندرسکی، آرامگاه دهش و آرامگاه مرشد عباس با صرف ۲۰ میلیارد ریال اعتبار است.   

پروژه‌های عمرانی و خدماتی در حال اجرای مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد نیز شامل ساماندهی و تجهیز مبلمان شهری با مبلغ سه میلیارد ریال با درصد پیشرفت ۳۰ درصد، دیواره ‌سازی اطراف تخت فولاد با مبلغ ۱۳ میلیارد ریال و پیشرفت ۶۰ درصدی، ساماندهی محوطه شمالی گلستان شهدا با ۶۵ درصد پیشرفت و بودجه ۲۰ میلیارد و پانصد میلیون ریالی است.

ساماندهی و شاخص‌سازی قبور مشاهیر مجموعه تخت فولاد با بودجه هشت میلیارد ریالی نیز در حال اجرا است و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است؛ ساماندهی و تکمیل مجموعه باغ طوبی که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته نیز با مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال در حال انجام است.

همچنین تکمیل ساماندهی تکایا با مبلغ ۱۳ میلیارد و پانصد میلیون ریال و پیشرفت ۳۰ درصد و تکمیل نورپردازی تکایا با مبلغ سه میلیارد ریال و درصد پیشرفت ۴۰ درصد در حال اجرا است.   

*تبدیل تخت فولاد به محلی برای عبادت و گردشگری

شهردار اصفهان در این برنامه با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی در سه سال گذشته در شهر اصفهان رخ داده، اظهار کرد: برای تخت فولاد به عنوان یک محور مهم و اصلی گردشگری مذهبی و فرهنگی نیاز بود تا مسیرهای مناسبی احداث شود و هم اکنون یک مسیر گردشگری و مسیری که در کنار آن مقبره های علما و بزرگان شهر را شاهد هستیم ایجاد شده است.  

قدرت اله نوروزی تصریح کرد: تخت فولاد به محلی گردشگری و محلی که می توان از آن به عنوان تفریح، عبادت و زیارت استفاده کرد تبدیل شده است.  

وی از تداوم فعالیت های عمرانی در مجموعه تخت فولاد خبر داد و افزود: تداوم فعالیت ها این مکان را برجسته تر از گذشته و اشکالات موجود را برطرف می کند و تخت فولاد به رویا و آرمان های مورد نظر نزدیک می شود. 

شهردار اصفهان اضافه کرد: مجموعه تخت فولاد در سه سال پیش باید با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد تومان بازسازی می شد که امروز این هزینه ها به 10 برابر رسیده است و بودجه ای که برای سال آینده برای این مجموعه در نظر گرفته شده است 10 برابر سه سال گذشته است.  

نوروزی با تاکید بر اقداماتی که لازم است برای مجموعه تخت فولاد در آینده نزدیک بیفتد، گفت: نورپردازی ها، فراهم شدن زیرساخت ها، سنگفرش شدن همه مسیرهای خاکی، تکمیل شدن ورزشگاه و ... باید در این مجموعه انجام شود تا مردمی که در کنار این محیط زندگی می کردند بتوانند به آنچه که نیازهای اولیه یک زیست سالم در شهر است دسترسی پیدا کنند. 

وی تاکید کرد: مدیر منطقه 6 با وجود بر دوش کشیدن بار سنگین پروژه های بزرگ ملی در این منطق  باز هم به پروژه های ریزدانه که از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است توجه کرده که جای تشکر دارد.

شهردار اصفهان افزود: امروز هر میزان زیبایی و خلاقیت در مجموعه تخت فولاد مشاهده می شود ناشی از همت و تلاش مدیریت این مجموعه است و امیدواریم این تلاش ها با سرعت و کیفیت بالاتر در سال آینده ادامه یابد.

*تدوین برنامه 5 ساله ششم شهر اصفهان چراغ راه آینده شهر

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم تخت فولاد را پس از وادی السلام دومین قبرستان جهان اسلام ذکر کرد و گفت: باید تلاش کنیم اتفاقات بسیار خوبی در این مجموعه رخ دهد؛ امروز در هر سمت اصفهان شاهد رخ دادن اتفاقات و اجرا شدن برنامه های بسیار خوب هستیم، افتخار مدیریت شهری به این است که می تواند ادعا کند از هیچ حوزه ای در اصفهان غفلت نکرده است. 

علیرضا نصر تصریح کرد: در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و در همه زمینه ها مدیریت شهری به صورت بسیار جدی ورود پیدا کرده و بر اساس نیازهایی که شهر دارد مسائل را دنبال می کند. 

وی با بیان اینکه یکی از اتفاقاتی که در این سال رخ داد تدوین برنامه پنج ساله ششم اصفهان است که مدتی قبل توسط شهرداری تدوین و به دست شورای شهر تصویب شد، افزود: این برنامه می تواند چراغ راه پنج ساله شهر اصفهان باشد زیرا در این برنامه به همه زوایای پیدا و پنهان شهر توجه شده و امیدواریم آنچه بر اوراق برنامه اصفهان 1405 نقش بست به منصه ظهور برسد و ما شاهد اتفاقات خوب در گوشه و کنار شهر باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تخت فولاد را مجموعه ای ارزشمند توصیف کرد و گفت: به طور حتم باید برای مدیریت این مجموعه از نظرات بزرگان، صاحبنظران و کارشناسان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در هر جایی از شهر که دست نیاز به سوی افراد صاحب اندیشه و خرد دراز کردیم آنها لبیک گفتند و کارهایی که با مشارکت و دیدگاه های این افراد انجام شد دارای حداقل نواقص و اشکال بود.

*ارتقای ظرفیت های گردشگری تخت فولاد

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهر هم اکنون به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده و در هر گوشه ای از این شهر اقدامات بسیار خوبی توسط شهرداری در حال انجام است.

پورمحمد شریعتی نیا افزود: عدالت اجتماعی در تمامی محله های سطح شهر رعایت می شود که جای تشکر از مدیریت شهری دارد، لازم است برای قبرستان تخت فولاد با همه مفاخر و مشاهیری که در خود جای داده است اهمیت ویژه ای قائل شویم و ظرفیت های گردشگری آن را ارتقا دهیم تا اینکه بتوانیم هر گردشگر را حداقل یک یا دو روز در این مجموعه برای استفاده از آن نگه داریم.

وی اضافه کرد: امروز کلنگ گذر مشاهیر و کلنگ تجهیز و ساماندهی یک زمین ورزشی روباز هم برای شهروندان این منطقه به زمین زده شد که احداث ورزشگاه می تواند شور، ‌نشاط و زندگی را به این مجموعه بیاورد. بنابراین این ورزشگاه لازم است هر چه سریعتر در این مجموعه ساخته شده و مورد استفاده جوانان و ورزشکاران قرار بگیرد. 

*32 میلیارد تومان بودجه سال آینده تخت فولاد

مدیر منطقه 6 شهرداری اصفهان در حاشیه این برنامه، اظهار کرد: در ادامه برنامه های هر یکشنبه یک افتتاح و در ادامه بهره برداری از پروژه های منطقه 6 امروز در مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد پروژه هایی افتتاح و برخی کلنگ زنی می شود.

محمدرضا برکت با بیان اینکه مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد ارزش بسیار بالایی برای مسلمانان دارد، تصریح کرد: بودجه ای که در سال 96 برای اجرای این پروژه ها تخصیص داده شده است 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است که امروز این مبلغ به حداقل 20 میلیارد تومان بودجه برای انجام کارهای فرهنگی مذهبی تخت فولاد رسیده است.

وی بودجه تخصیص یافته برای تخت فولاد در سال 1400 را بالغ بر 32 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: با زحمات مدیریت مجموعه تخت فولاد امروز شاهد تبدیل شدن این مکان به یک نقطه گردشگری و نقطه ای از تحولات گردشگری 2020 هستیم.

مدیر منطقه 6 شهرداری اصفهان گفت: با تحولات عمرانی و زیرساختی که در تخت فولاد شکل گرفته است ساختار فرآیند این مجموعه تحول بسیار زیادی یافته است، تبدیل مسیر بابارکن الدین به یک مسیر گردشگری، بازسازی تکیه های قدیمی پس از 30 سال، نورپردازی تکیه ها و کلنگ زنی مجموعه ورزشی باغ طوبی از جمله برخی از این پروژه هاست که رقمی بالغ بر 14 و نیم میلیارد تومان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه همچنین پروژه های بسیار زیاد دیگری نیز در دست اقدام است، اضافه کرد: پروژه بدنه سازی تخت فولاد و سالن شمع از این دست پروژه هاست که در تخت فولاد اجرا می شود و امیدواریم با روند خوبی که این پروژه ها دارد بتوانیم یک افتتاحیه دیگر را در این مکان برگزار کنیم.

*اقدامات شهرداری باعث آشنایی نسل جوان با اصالت و معنویت تخت فولاد می شود

حجت الاسلام علی اصغر گرجی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در حاشیه این برنامه و بازدید از اقدامات انجام شده، اظهار کرد: تخت فولاد از قدیم به عنوان مرکز مراجعه و مورد علاقه علما، ‌عرفا، اندیشمندان و عموم مردم بوده است به همین دلیل مراجعه مکرر مردم و گردشگران به این فضا می طلبد که فضای تخت فولاد محیطی پاکیزه، آراسته و با تکیه بر معماری قدیم و اصیل ایرانی اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: اقداماتی که در تخت فولاد و توسط شهرداری صورت گرفته اقدامات زیبایی است که با همکاری مدیریت فرهنگی تخت فولاد انجام شده و جای تشکر دارد و امیدوارم زمینه آشنایی نسل جوان ما با قدمت، اصالت، معنویت، عرفان و تاریخ اصفهان باشد.

*اقدام ارزنده شهرداری اجازه تخریب تخت فولاد را نداد

استاد علی اصغر شاهزیدی استاد پیشکسوت آواز ایرانی و از شهروندان این منطقه نیز در حاشیه بهره برداری از پروژه‌های عمرانی و خدماتی مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد اصفهان، اظهار کرد: تخت فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع شهرت یافته چرا که بیش از دو هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم در آن آرمیده‌اند.

وی با قدردانی از اقدامات شهرداری برای مجموعه تاریخی و فرهنگی تخت فولاد، افزود: شهرداری با اقدامات ارزنده مرمتی، ضمن حراست و حفاظت از این مجموعه، اجازه تخریب و تبدیل این مکان به کاربری‌های دیگر را نداد که این اقدام ستودنی است.  

استاد شاهزیدی با بیان اینکه شهرداری با جان و دل و سرمایه گذاری قابل توجه تحولات خوبی در زمینه کاشت چمن، خیابان‌سازی، آسفالت، کف‌فرش و کاشت درخت در مجموعه تخت فولاد ایجاد کرد و اجازه نداد این مجموعه ارزشمند از بین برود، ادامه داد: در تخت فولاد افراد فرهیخته ای از اولیاءالله و هنرمندان بزرگ نامی کشور در رشته های موسیقی، خطاطی، قلمزنی، نقاشی و غیره آرمیده‌اند.  

وی تصریح کرد: یکی از ستارگان مدفون در تخت فولاد «حبیب‌الله روضاتی» از جمله مدرسان و اساتید مبرز فقه و اصول حوزه اصفهان است که فامیل و جد بزرگوار ایشان نیز 400 سال در این محل قدمت دارند.

این هنرمند اصفهانی تاکید کرد: با اقدامت بسیار خوب شهرداری در مجموعه تخت فولاد، این مکان از قبرستان اول جهان اسلام نیز از نظر درختکاری، گل‌کاری، چمن‌کاری، نورپردازی و زیباسازی بالاتر است.

وی با بیان اینکه هنگام مراجعه به تخت فولاد حال و هوای معنوی و روحانی به افراد دست می‌دهد، گفت: این حس و حال در هیچ قبرستان دیگری به افراد دست نمی‌دهد.

استاد شاهزیدی با اشاره به مقبره بابارکن‌الدین، گفت: یکی از مشایخ و علمای قرن هشتم هجری مسعود بن عبدالله بیضاوی معروف به بابا رکن‌الدین است که انسان وارسته و بزرگی بوده و تا همیشه قابل احترام است.  

وی با بیان اینکه برکت اصفهان به واسطه حضور انسان‌های بزرگ در این شهر بوده است، افزود: اقدامات انجام شده توسط شهرداری، باعث رونق گردشگری در شهر می‌شود و بی‌شک این فضای بسیار زیبا و تمیز نظر هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد.

*آسایش و آرامش مراجعین و مردم با تجهیز تخت فولاد    

حجت الاسلام حسین آقا محمدی، عضو شورای فرهنگی مجموعه تخت فولاد نیز در حاشیه این برنامه با اشاره به تجهیز، بهسازی و نوسازی مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجموعه تخت فولاد گنجینه ای از معارف، فرهنگ، تاریخ و ... بوده و بزرگانی از اقشار مختلف و طبقات گوناگون مردم در این مکان مقدس دفن هستند، رسیدگی، تجهیز و آماده کردن تخت فولاد می تواند در آسایش و آرامش مراجعین و مردم بسیار مهم باشد.

 

 

اشتراک گذاری

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

  • اقتصاد
  • سیاست
  • شورا
  • شهرستان ها
به گزارش ارمغان شهر، قیمت دلار امروز، چهارشنبه
   به گزارش ارمغان شهر،امیر کشانی دردیدار با
به گزارش ارمغان شهر، دومین هفته از تعطیلات آغازین
به گزارش ارمغان شهر ، احمد وحیدی در حاشیه جلسه
به گزارش ارمغان شهر، سید احسان خاندوزی وزیر امور
به گزارش ارمغان شهر ، مجید افتخاری با اشاره به
به گزارش ارمغان شهر، تلاش برای توسعه انرژی‌های
  • 1
  • 2
  • 3

آخرین اخبار

به گزارش ارمغان شهر ، امروز (پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳) در نیمه غربی اصفهان، جنوب یزد، شرق لرستان، شمال فارس، برخی مناطق
به گزارش ارمغان شهر ، قیمت دلار در حالی نخستین روزهای سال جدید را سپری می‌کند که اخبار نامساعد سیاسی به ویژه در حوزه ...
به گزارش ارمغان شهر، قیمت دلار امروز، چهارشنبه هشتم فروردین 1403 در معاملات پشت خطی را در پله‌های اول و دوم کانال ...
   به گزارش ارمغان شهر،امیر کشانی دردیدار با «سلامی ازپویراز» (SELAMI OZPOYRAZ) رئیس مجمع اتاق بازرگانی ازمیر ترکیه ...
به گزارش ارمغان شهر، داوود زارعیان در این نامه خطاب به اسماعیل قربانی مدیر مخابرات منطقه اصفهان ، از تلاش‌ مجدانه احمد
به گزارش ارمغان شهر، دومین هفته از تعطیلات آغازین سال ۱۴۰۳ در حالی آغاز شده است که روند سفرهای نوروزی ایرانیان هر چند

خبرهای تصویری

  • اقتصاد
  • سیاست
  • جامعه
  • حوادث
به گزارش ارمغان شهر ، امروز (پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳) در نیمه غربی اصفهان،
به گزارش ارمغان شهر ، قیمت دلار در حالی نخستین روزهای سال جدید را سپری ...
به گزارش ارمغان شهر، قیمت دلار امروز، چهارشنبه هشتم فروردین 1403 در ...
   به گزارش ارمغان شهر،امیر کشانی دردیدار با «سلامی ازپویراز» (SELAMI ...
به گزارش ارمغان شهر، داوود زارعیان در این نامه خطاب به اسماعیل قربانی مدیر
به گزارش ارمغان شهر، دومین هفته از تعطیلات آغازین سال ۱۴۰۳ در حالی آغاز ...
بالا
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…