نمایش موارد بر اساس برچسب: فولاد
توسعه خط 2 مترو با ریل ذوب آهن
به گزارش پایگاه ارمغان شهر، به نقل از دنیای معدن، علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت : مدیران عامل سازمان های قطار شهری کشور حدود 3 ماه پیش از ذوب آهن اصفهان و فرایند تولید ریل در این مجتمع عظیم صنعتی بازدید داشتند و بر این اساس تعاملات بسیار خوبی با عزیزان برقرار شد.
وی ادامه داد : ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا جزء لیست خرید سازمان های قطار شهری کشور قرار گرفته و آمادگی کامل خود را برای تامین ریل مورد نیاز کلیه متروهای کشور اعلام نموده است و هم اکنون قطارهای شهری کشور از جمله تهران، تبریز، مشهد و اصفهان در مجموع 13 هزار تن ریل مورد نیاز خود را از ذوب آهن اصفهان خریداری کردند که حدود 11 هزار تن آن تحویل داده شده و مذاکرات برای خرید پارت های ریل بعدی نیز در حال انجام می باشد.
معاون بازرگانی ذوب آهن اظهار داشت : سازمان قطار شهری اصفهان نیز بعد از تجربه موفق خرید ریل مترو بهارستان از ذوب آهن، در دومین اقدام توسعه ای خود 2500 تن ریل 54E1 برای خط 2 مترو اصفهان از این مجتمع عظیم صنعتی خریداری کرده است.
وی اضافه کرد : از این میزان ریل تحویل داده شده به مترو اصفهان 100 تن سهم ریل سخت است که بجای واردات، از ریل ملی ذوب آهن اصفهان تامین شده است.
نصیری گفت : سازمان قطار شهری اصفهان در کنار ریل، برای احداث ایستگاههای خط 2 مترو اصفهان نیز در مجموع افزون بر 57 هزار تن مقاطع ساختمانی نیز از ذوب آهن خریداری کرده است.
وی تصریح کرد : در مجموع برای توسعه خطوط ریلی کشور و همچنین حفظ و نگهداری مسیرهای در حال بهره برداری مترو و راه آهن سراسری طبق برنامه توسعه کشور مجموعه ذوب آهن اصفهان با نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری سالیانه حدود 100 هزار تن ریل از پروفیل های مختلف مورد نیاز را تولید و در اختیار مترو کلان شهرها و همچنین راه آهن سراسری قرار دهد.
علیرضا مهرابی مدیر نورد ذوب آهن اصفهان نیز در خصوص تولید ریل مترو در این مجتمع عظیم صنعتی به خبرنگار ما گفت : تولید ریل مترو در ذوب آهن اصفهان، از سال 1398 و با تناژ 1052 تن آغاز شد.
وی در ادامه به تولید ریل سخت در ذوب آهن اصفهان پرداخت و تصریح کرد : پیش از این ریل های 49E1 و54E1 با گرید R260 تولید گردیده است و ریل مترو 54E1 با گرید فولاد R320Cr معروف به "ریل سخت" نیز با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران عزیز ذوب آهنی به ویژه پولاد مردان بخش فولادسازی و کارگاه نورد 650 در آبان ماه سال جاری تولید شد.
مدیر نورد ذوبآهن ادامه داد : در فرایند تولید این محصول ارزش افزا به دلیل اضافه شدن حدود یک درصد آلیاژکروم (Cr) افزایش سختی 20 درصدی در محصول نهایی ایجاد شد و در مجموع دامنه سختی آن به دلیل ارتقاء عناصر شیمیایی و فرایند متفاوت تولید نسبت به گرید فولاد R260 ، از محدوده 300-260 برینل به 360-320 برینل افزایش یافت.
مهرابی تصریح کرد : این نوع ریل با توجه به سختی بالای متریال، فرایند تولید را به شدت تحت تاثیر قرار خود قرار می دهد، بنابراین اِلمان ها نسبت به قبل از شرایط بسیار متفاوتی برخوردار می شوند.
وی در پاسخ به این سوال که اضافه شدن آلیاژ کروم چه مزایایی در پی دارد و ریل سخت تولیدی در چه قسمت هایی از خطوط مترو مورد استفاده قرار می گیرد، چنین گفت: افزایش کروم علاوه بر ارتقاء سختی ، مقاومت به سایش این ریل را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن را به حد قابل قبولی می رساند. این ریل سخت جهت افزایش طول عمر سایشی ریل های مترو و در مکان های قوس دار که طبیعتاً ریل و به ویژه تاج آن در معرض سایش بیشتر واقع می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر نورد ذوب آهن اظهار داشت : ریل مترو سخت در این مجتمع عظیم صنعتی با کلاس X و مطابق روا داری های استاندارد بین المللی DIN EN13674 تولید و سپس آزمون های کیفی و پذیرش نظیر آزمایش های امواج مافوق صوت(U.T) ، جریان های گردابی (E.T) به همراه کنترل های ابعادی دقیق و سختگیرانه برای آن انجام شد.
مهرابی گفت : فرایند تولید این گرید همراه با اتخاذ تمهیدات مناسب در مراحل تهیه ذوب در کنورتور، عملیات های متالورژی ثانویه در واحدهای LF و VD ، ریخته گری در ایستگاه شماره 3 فولادسازی وهمچنین نورد پروفیل در کارگاه نورد 650 با استفاده از زیرساخت های موجود و توان فنی پرسنل ذوب آهن اصفهان عملیاتی شده و مطابق با درخواست های واصله، قابلیت تحویل به متروی کلان شهرهای مختلف کشور را دارد.
ارزش افزوده و ارزآوری ناشی از تولید فولاد با تولید دیگر محصولات قابل مقایسه نیست
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، بهرام سبحانی در نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه فولاد مبارکه نه فقط بین صنایع بلکه در صنعت فولاد کشور یک استثنا است، اظهار کرد: این امر به مثابه یک شمشیر دولبه شده به گونهای که از یک طرف باعث افتخار است و از طرف دیگر میخواهند مابقی صنایع فولادی کشور که ویژگیهای این شرکت را ندارند، با خطکش فولاد مبارکه اندازهگیری کنند که این روند نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه صنایع کشور نه از منظر متخصصان، بلکه از منظر افکار عمومی متهم اصلی بحران آب هستند، ادامه داد: آیا این مقدار مصرف آب برای تولید یک تن فولاد بهصرفهتر است یا برای تولید محصولات دیگر؟ ارزش ریالی و دلاری یک تن فولاد تولیدشده در کشور و ارزآوری آن برای کشور چقدر است؟ آیا ارزش محصولات دیگر با این محصول برابری میکند؟ آیا تولید محصولات دیگر صنعتی یا دامداری و کشاورزی به همین میزان اشتغالآفرینی میکند؟
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در خصوص محیط زیست و میزان آلایندگی صنایع، این سوال مطرح است که چرا وقتی در شهر اصفهان آلودگی وجود دارد، هوای شهر مبارکه و محل فعالیت شرکت فولاد مبارکه آلوده نیست؟ آیا کسی میداند که سود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه با چه میزان سرمایه محقق شده است؟ آیا این سود با میزان سرمایهگذاری در این شرکت مقایسه میشود؟ رقم سود مطلق فولاد مبارکه به دلیل وسعتی که دارد رقم بزرگی است اما سود هر سهم آن نسبت به سودهای بانکی چشمگیر نیست.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مسئولیتهای اجتماعی صنایع در کشور ما اشتباه تعریف شده گفت: چراکه این صنایع از محل سود خود مالیات خود را پرداخت میکنند و دولت میتواند از محل درآمد حاصل از این مالیات برای ساخت مدرسه، بیمارستان راهسازی و … اقدام کند. صنایع وظیفهای برای احداث نیروگاه و تامین انرژی ندارند و این کار برعهده وزارت نیرو است.
۴۰۰ هزار تن تولیدات فولاد امیرکبیر کاشان روانه بازار شد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ،مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان گفت: طبق برنامه عملیاتی سالیانه این شرکت ، علیرغم مشکلات تأمین مواد اولیه، تولید محصولات تا پایان مهرماه محقق شده است.
شهرام عالیوند افزود: مهمترین اقلام تولیدی این شرکت ورق گالوانیزه ، لوله ، پروفیل ، نورد سرد و ورق اسیدشویی می باشد که در هفت ماه گذشته در مجموع حدود ۴۰۰ هزار تن محصول تولیدی روانه بازار صنایع کشور شده است.
آقای عالیوند با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه و جبران کمبود و محدودیتها گفت: سهمیه ورق گرم شرکت فولاد امیرکبیر کاشان مطابق سامانه بهینیاب ماهانه حدود ۲۱ هزار تن است که هر ماه مطابق با سیاستهای بورس کالا مقدار دقیق تخصیصی مشخص و خریداری میگردد و میزان سهمیه این شرکت ، مثل همه شرکتها تابع مقررات بورس کالا است. بهمین منظور برای جبران محدودیت و کسری مواد اولیه ، تاکنون ۲۵ هزار تن ورق گرم در خارج کشور خریداری شده که در مراحل مختلف تولید قرار دارد.
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان افزود: با رفع چالش تأمین پایدار مواد اولیه در سال جاری ، ضمن محقق شدن تمام اهداف تولیدی شرکت ، بی شک میزان تولید صنایع نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.
شهرام عالیوند گفت: محصولات تولیدی این شرکت علاوه بر بازار داخلی به بازار کشورهای خارجی نظیر عراق ، افغانستان و کشورهای عضو CIS صادر میشود.
فولاد ساز دیروز معترض فولادی امروز
در واحد انباشت و برداشت ناحیه آهنسازی صورت گرفت: طراحی، تأمین، نصب و راهاندازی سیستم پاشش آب بر روی پایلهای كنسانتره و گندله
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، رضا خادم کیمیائی، اجرای این پروژه را در راستای توجه به ملاحظات زیستمحیطی شرکت فولاد مبارکه بیان کرد و افزود: اجرای این پروژه کاهش حداکثری گردوغبار ناشی از مواد اولیه انباشتشده و جلوگیری از پراکنش مواد در هنگام وزش باد در پارکهای انباشت و برداشت را در پی دارد.
وی در ادامه به نکات مهم این پروژه شامل امکان مانیتورینگ و کنترل پاشش آب در 27 زون مستقل، امکان شناسایی محل نشتی بر روی خطوط پایپینگ و در نتیجه کاهش قابلتوجه مصرف آب اشاره کرد.
محمد حسنی، رئیس اجرای پروژههای ناحیه آهنسازی نیز در خصوص این پروژه افزود: با افزایش ظرفیت و بهینهسازی پمپخانه موجود، خطوط جدید به طول تقریبی 30 کیلومتر در طول مسیر پایلهای موجود ایجاد و با استفاده از رینگ بسته نسبت به تأمین آب موردنیاز پروژه اقدام گردید. تعداد نازلهای استفادهشده در این پروژه 250 عدد در نظر گرفته شد که قابلیت توزیع یکنواخت آب را در طول مسیر پرتاب خود دارد و با فشار ایجادشده در رینگ آب تغذیهکننده آنها، سطوح پایلهای مذکور، منطقهای به وسعت حدود 160 هزار مترمربع را تا حدود 90 درصد پوشش میدهد.
در ادامه، حمید بزاز رئیس واحد مواد خام ناحیه آهنسازی نیز مزایای اجرای طرح جدید را نسبت به طرح قبلی همپوشانی مناسب پاشش آب، بهبود مسیرهای دسترسی، عمر لولهها و... معرفی کرد و افزود: انجام این پروژه با توجه به اولویتدار بودن انباشت حداکثری مواد اولیه در پایلها، بهدلیل نیاز فولاد مبارکه از یک طرف و عدم دسترسی کامل پیمانکار به مسیرهای موردنیاز جهت حفاری و اجرای لولههای دفنی از طرف دیگر، با دشواریهای زیادی همراه بود که با همکاری و مشارکت مناسب مجموعه توسعه و بهرهبرداری، این مهم بهخوبی انجام شد و پروژه پس از رفع عیب و برگزاری آموزشهای لازم تحویل بهرهبردار گردید.
مدیریت اجرای پروژههای نواحی آهنسازی و فولادسازی در پایان از زحمات پرسنل واحد اجرای پروژههای آهنسازی، دستگاه نظارت، مدیریت و پرسنل بهرهبرداری ناحیه آهنسازی و کلیه همکارانی که در برنامهریزی، اجرا و راهاندازی این پروژه مشارکت داشتهاند تشکر و قدردانی کرد.