لزوم سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، سن، برخی نژاد ها و اختلالات ژنتیکی خاص را از مهمترین عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات برشمرد وموکد شد : نقش سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به سرطان و اهمیت غربالگری صحیح و به موقع جهت درمان این بیماری بسیار موثر است .

سرطان ها یكی از دلايل اصلي مرگ و مير در دنيا هستند ؛ نگرش همه گير شناختي سرطان ها سنگ اصلي برنامه هاي مبارزه با اين بيماري را تشکيل داده است ؛ سرطان يک نام عمومي براي تعدادي از بيماري ها مي باشد که از نظر عليتي، سير طبيعي و پيآمد با يکديگر تفاوت دارند .

امروزه با تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و مصرف غذاهای پرچرب خطر ابتلا به سرطان ها افزایش یافته و با پیر شدن جمعیت ، این روزها شاهد پیشتازی سرطان پروستات در مردان و قرار گرفتن این جمعیت سنی در معرض این بیماری هستیم .

آمار‌های منتشرشده از آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نشان می‌دهد که سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان در جهان است و سرطان‌های ریه و روده بزرگ نیز به ترتیب در رتبه‌های اول و سوم قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، دکتر امیر بهنام فر ، متخصص جراح کلیه و فلوشیپ سرطان دستگاه ادراری و تناسلی با اشاره به اینکه بیمار در ابتدا باید بر نقش یک اورولوژیست واقف باشد تا بتواند پس از مشاهده علائم مشکوک به متخصص مربوطه مراجعه نماید ، بیان داشت : ارولوژیست پزشکی است که در زمینه تشخیص و درمان بیماریهای دستگاه ادراری (آقایان و خانمها) و دستگاه تناسلی آقایان فعالیت می کند و اروانکولوژی زیر شاخه ای از اورولوژی است که بر تشخیص و درمان سرطانهای دستگاه ادراری- تناسلی (شامل کلیه، حالب، مثانه، پروستات، بیضه و آلت) تمرکز دارد و بطور خاص به درمان جراحی این گونه سرطان ها می پردازد.

افزایش سن فرد از مهمترین عوامل ایجاد تغییرات هورمونی

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، با بیان اینکه سرطان پروستات نیز مانند هر سرطان دیگری ، از جهش و اختلال عملکرد ژن هایی خاص به وجود می آید اظهار داشت : در سلولهای بدن از هر ژن دو عدد موجود است که یکی از پدر و دیگری از مادر به ارث می رسد ؛ برای ایجاد اختلال در عملکرد ژن لازم است هر دو ژن دچار آسیب گردند از این رو افراد درگیر معمولا ، یک ژن معیوب را از یکی از والدین به ارث می برند و جهش در ژن دیگر در طول زندگی فرد رخ می دهد بنابراین این جهش ها به صورت روزمره اتفاق می افتد ولی به لطف مکانیسمهای ترمیمی و یا از بین برنده سلول ، این جهش ها منجر به سرطان نمی شود.

دکتر بهنام فر ، تجمع این گونه جهش ها و نیز تغیرات هورمونی را از جمله عوامل مهم برای وقوع این سرطان در سنین بالاتر برشمرد و افزود : طبعا هر چه سن فرد افزایش پیدا کند احتمال ایجاد این جهش ها نیز افزایش می یابد و در نهایت احتمال خطا و عدم اصلاح این ژنها نیز قابل افزایش است .

وی با بیان اینکه سرطان پروستات بندرت در سنین ۴۰تا۵۰ سال هم مشاهده میشود ، تصریح کرد : عموما انتظار وقوع این بیماری در سنین کمتر از ۴۰ سال نمی رود اما بطور معمول افراد با سابقه خانوادگی قوی در ابتلا به سرطان پروستات از سنین ۴۵ و افراد مبتلا به نوع خاصی از جهش ژنی از سن۴۰ سالگی بررسی می شوند .

غربالگری صحیح و بموقع از مهترین راههای تشخیص بیمار بدون علائم مشکوک

این اوروآنکولوژیست از تشخیص بسیاری از بیماران در فاز بدون علامت خبر داد و گفت : تشخیص بیمار بدون علامت همان غربالگری است که از طریق چک سطح خونی psa و معاینه پروستات انجام می گیرد و به لطف آن ، بیماری در مراحل اولیه که بدون علامت است تشخیص داده می شود.

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه در صورت تاخیر در تشخیص ، خونریزی و اختلال در دفع ادرار ، انسداد حالبها ، درد استخوانی (ایجاد درد در لگن، مهره‌ها و دنده ها ) و یا تنگی نفس میتواند از علائم پیشرفت این بیماری به شمار می‌آید.

دکتر بهنام فر با اشاره به اینکه در یک مطالعه میزان سرطان پروستات در ایران را ۹ در یکصد هزار مرد بر آورد کرده اند ،گفت : اما در هر صورت این آمار چندان قابل اتکا نیست.

به گفته وی ، سن معمول برای شروع غربالگری ۵۰تا ۵۵ سال است ولی در افراد و گروههای خاصی ، توصیه شده از ۴۰تا ۴۵ سالگی تحت غربالگری قرار گیرند.

دکتر بهنام فر جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات با تاکید بر رژیم غذایی سالم و مصرف میوه و سبزیجات ، ورزش و کنترل وزن را به آقایان در سنین بالا توصیه کرد و افزود : سرطان پروستات چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود با جراحی و یا پرتو درمانی قابل درمان است.

این عضو هیئت علمی ، در خصوص عدم کارایی طب سنتی در درمان انواع سرطان ها از جمله پروستات ابراز داشت : در خصوص پیشگیری از سرطان پروستات بوسیله طب سنتی نیز اطلاعات قطعی وجود ندارد اما در بهترین حالت بعنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم قابل اتکاست.

" استرس" عامل موثر در بروز و پیشرفت سرطان

بهنام فر درخصوص شواهد قطعی ، پیرامون ارتباط مصرف سیگار ، استرس ، روابط جنسی ناسالم و عفونتهای جنسی ، نوع پوشش ، آلودگی های زیست محیطی و جغرافیا با "سرطان پروستات "، بیان کرد : تاکنون به چنین ارتباطی در مطالعات بطور قطعی اشاره نشده اما بعنوان مثال در کشورهای اسکاندیناوی شیوع این سرطان بیشتر از کشور های خاور میانه است و یا اینکه انتظار می رود " استرس" از طریق ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ، در بروز و پیشرفت سرطانها موثر باشد.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی ، افزایش سن، برخی نژاد ها و اختلالات ژنتیکی خاص را از جمله مهمترین عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات برشمرد و موکد شد : در رابطه با سبک زندگی سالم ( اجتناب از سیگار کشیدن و دوری از استرس) جهت کاهش این خطر توصیه میشود لذا نقش سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به سرطان و اهمیت غربالگری صحیح و به موقع جهت درمان این بیماری بسیار موثر است .

 

گزارش : ریحانه راهپیما

 

اشتراک گذاری

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

  • اقتصاد
  • سیاست
  • شورا
  • شهرستان ها
به گزارش ارمغان  شهر، مصطفی رجبی مشهدی در صفحه
به گزارش ارمغان شهر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس
به گزارش ارمغان شهر، سازمان تأمین‌اجتماعی و دیوان
  به گزارش ارمغان شهر، حمیدرضا کاشانی درباره
به گزارش ارمغان شهر ، رسول کوهستانی پزوه در اولین
 به گزارش ارمغان شهر، حسین اکبریان شامگاه یکشنبه
به گزارش ارمغان شهر، سید روح اله لطیفی در خصوص
به گزارش ارمغان شهر، احمدرضا صمیمی، رئیس منابع
به گزارش ارمغان شهر، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل
  • 1
  • 2
  • 3

آخرین اخبار

   به گزارش ارمغان شهر ، آیت الله مرتضی مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در دیدار با استاندار اصفهان
به گزارش ارمغان شهر، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان سه‌شنبه چهارم اردیبهشت ماه در آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان
به گزارش ارمغان  شهر، مصطفی رجبی مشهدی در صفحه اجتماعی خود نوشت: در سال های اخیر اقدام‌های موثری برای کاهش ناترازی مالی
به گزارش ارمغان شهر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اخیراً گفته بود: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون
به گزارش ارمغان شهر، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی
به گزارش ارمغان شهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت

خبرهای تصویری

  • اقتصاد
  • سیاست
  • جامعه
  • حوادث
   به گزارش ارمغان شهر ، آیت الله مرتضی مقتدایی نماینده مردم اصفهان در ...
به گزارش ارمغان شهر، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان سه‌شنبه چهارم اردیبهشت
به گزارش ارمغان  شهر، مصطفی رجبی مشهدی در صفحه اجتماعی خود نوشت: در سال ...
به گزارش ارمغان شهر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اخیراً گفته بود: کلیات لایحه
به گزارش ارمغان شهر، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ ...
به گزارش ارمغان شهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ...
بالا
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…