به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، علی میرجمالی با اشاره باینکه این جشنواره با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می شود، توضیح داد: برای شرکت در این جشنواره از طریق تکمیل فرم اظهارنامه موجود در سایت انجام می شود و مرحله نخست داوری به صورت غیرحضوری صورت می گیرد و پس از تماس با صاحبان فرشهای موفق به اخذ تاییدیه مرحله نخست داوری، هماهنگی برای ارسال فیزیکی فرش ها به اصفهان صورت می گیرد.
وی در خصوص اهداف برگزاری جشنواره گفت: معرفی تنوع و ویژگی های فرش دستباف ایران، ترغیب تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه فرش های فاخر، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت فرش ایران، کمک به بازاریابی فرش های تولیدی از جمله اهداف برگزاری اولین جشنواره ملی فرش فاخر ایران می باشد.
میرجمالی اظهار داشت: در اختتامیه این جشنواره 7 فرش فاخر با رأی داوران و یک فرش نیز به عنوان برگزیده مردمی معرفی میشود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: جشنواره فرش فاخر در راستای برندسازی این صنعت انجام میشود. شاید تصور بر این باشد که فرش فاخر فرشهایی با ارزش اقتصادی بیشتر است اما در شیوه نامه مرکز ملی فرش و آیین نامه مربوطه عمدتا به بررسی نوآوری کمی و کیفی در تولید فرش پرداخته میشود تا بتواند رقابتپذیری فرش ایرانی در بازارهای جهانی را مطرح کند.
گلشیرازی افزود: در این مسیر باید همه اجزای جامعه در کنار هم حرکت کنند. کارآفرینان ما باید به عنوان پیشرانان اقتصادی در این مسیر حرکت کنند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه این نشست با بیان اینکه فرش اصفهان فرشی بیبدیل است و در جایگاه فرش ایرانی جایگاه ویژه دارد، افزود: برگزاری چنین جشنوارههایی بهانهای برای تثبیت اکوسیستم فرش دستباف، توسعه و ایجاد رقابت در داخل و خارج کشور است، در سال آینده این جشنواره در سطح بینالمللی برگزار خواهد شد و امسال از برخی سفرا دعوت میکنیم که در جشنواره حضور پیدا کنند.
فرحناز رافع با اشاره به اینکه جایگاه ما در عرصه فرش در حال کمرنگ شدن است، گفت: این جشنواره میتواند نقش به سزایی را در نوآوری ایجاد کند ما در حوزه بستهبندی و قفسهبندی مواد اولیه مشکل داریم و این جشنواره می تواند به آن بپردازد.
وی با بیان اینکه این جشنواره برای ظهور طرحهای جدید در مدل کارآفرینی است، تصریح کرد: این جشنواره برای کشف استعدادهای فرش در میان جوانان و قالیبافان است که در آن برندسازی را ترویج میکنیم، طرح و نقش و بافت ما اصیل است ولی اگر بهروز نشویم و از تکنولوژی روز و بازاریابی استفاده نکنیم، نمیتوانیم این سهم جهانی را حفظ کنیم