چاپ کردن این صفحه
برگزاری دومین جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی

دکتر هادی زمانی فرضیه پرداز ، محقق و متخصص علوم ارتباطات است که دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان را در سال ۱۳۹۶ با هدف توسعه پژوهش های کاربردی در علوم ارتباطات و رشد آموزش مهارت محور بنیان گذاشت. این نویسنده و روزنامه نگار بیان داشت : ایده های نو روابط عمومی مبتنی بر راهکارهای آینده‌نگرانه، تسهیل گر، ارزان و ناب است .

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر هادی زمانی با بیان اینکه جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران با هدف شناسایی و معرفی ایده های خلاق در فرآیندهای روابط عمومی و ارتباطات برگزار می شود ، افزود : این جشنواره در راستای حل مشکلات و مسائل پیش رو و پیشبرد اهداف و یا همکاری سازمان یا شرکت و موسسه ذیربط انجام میگردد .

 

وی اظهار داشت : آنچه که مسلم است روال معمول جشنواره های روابط عمومی ارزیابی عملکرد سازمان ها و مجموعه های شرکت کننده با یکدیگر است ؛ حال آنکه در جشنواره ملی ایده های خلاق روابط عمومی ایران ملاک ارزیابی و مقایسه شرکت کنندگان مد نظر نیست بلکه هدف ترویج ارزش نوآوری و خلاقیت در ارائه راه های مطلوب توسعه محور می باشد ؛ در حقیقت در این جشنواره هر عملکردی با خودش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

این متخصص علوم ارتباطات تعریف ویکی پدیا از خلاقیت یا آفرینندگی را ، توان ساختن یا خلق نمودن چیزی نو خواه راهکاری نو برای حل مشکل، یک روش یا نگاه نو و یا یک شیء یا فرم نو هنری دانست و گفت : خلاقیت در حقیقت توانایی تولید ایده ها و راه حل های متعدد جدید و مناسب برای حل مشکلات و مسائل پیش روی است.

 

زمانی تصریح کرد : در حقیقت نگرش ارتباطی باعث خلق راهکارهای نو در حل مشکلات و مسایل پیش رو می شود.ایده هایی که قبلا به این شکل تجربه نشده است و طرح شان باعث تسریع در حل مشکلات می شود.

 

به گفته وی ، وقتی با نگرش سیستمی و چند بعدی از زوایای مختلف موضوع را بررسی کنیم و جوانب اش را بسنجیم سپس بر اساس خردجمعی و کار گروهی با مشورت دست اندرکاران و متخصصان و در بارش افکار به بحث درمورد آن بپردازیم . آن وقت خواهیم توانست برای حل کردن آن مساله یا مشکل، ایده های نو مختلفی را طرح کنیم.

 

 

این محقق و ایده پرداز بیان داشت : در ادامه ایده ها را پیش آزمون کنیم و اگر نتایج اولیه مطلوب بود آنرا در حل مشکل به کار می گیریم ؛ آنچه که در کاربرد این فرآیند قابل تأمل است داشتن نگاهی نو و متفاوت و توجه ویژه به شیوه های جدید و راهکارهای نو در حل مشکل است.

دکتر زمانی ایده های نو را مبتنی بر راهکارهای آینده‌نگر تسهیل گر، ارزان و ناب دانست و خاطر نشان کرد : ایده پردازی نو برخی وقت ها آنقدر ساده و در دسترس است که متوجه آنها نیستیم مثل داستان مداد در فضانوردی.

 

وی در این راستا افزود : زمانی که اولین فضانوردان پا به فضا گذاشتند به دلیل نبود جاذبه ،خودکار کارایی لازم را نداشت ؛ امریکایی ها باصرف هزینه گزاف ، خودکار ویژه‌ای طراحی کردند که در همه شرایط قادر به نکارش بود اما روس ها از مداد استفاده کردند و به همین سادگی مشکل را حل کردند ؛ زمانی اطراف بوشهر را بیابان های ماسته فرا گرفته بود و یک مدیر خردمند با کاشتن گونه ای خاص از درختان باعث شکل گیری جنگلی زیبا و طبیعی شد.

زمانی با اشاره به اینکه ما در ایران کیلومترها فیبر نوری و تجهیزات  و فناوری ارتباطی ، ده ها مرکز ذخیره سازی داده و نقشه های GIS  و اپلیکیشن های توانا داریم ، گفت : اما با این وجود با شهر هوشمند فاصله بسیار داریم ؛

به گفته وی ، تنها راهکار تبدیل شدن ما به شهر هوشمند وجود ایده های ارتباطی مبتنی بر درآمد زایی یکپارچه از شکل گیری شهر هوشمند است ؛ ایده هایی که در آن تیر برق های اداره برق و تجهیزات مخابرات و سیاستگزاری استانداری و حاکمیت همگی در یکپارچه سازی آن نقش دارند .

تمدن انسانی و زندگی بدون خلاقیت به رشد و توسعه دست نخواهد یافت

 

این متخصص علوم ارتباطات از مهمترین نکات در ایده پردازی ارتباطی و روابط عمومی را حل مشکل به ساده ترین وجه، ارزان ترین بها و تسهیل شده ترین شکل ممکن دانست و اظهار داشت :  فرایندهای روابط عمومی ناب باعث تسهیل گری، ارزان سازی و تصمیم سازی مطلوب در سازمان و جامعه می شوند ؛

 

وی خلاقیت را از مهمترین و اساسی ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی ترین عامل ایجاد ارزش برشمرد و افزود : خلاقیت در همه ابعاد در جوانب زندگی انسان نقش کاملا حیاتی ایفا می کند لذا خلاقیت و نوآوری از بالاترین ویژگی های انسانی است ؛ هر علوم ، تولیدات ، فناوری ها ، صنایع ، ابداعات و اختراعات ، ادبیات ، موسیقی ، معماری و به طور کلی اساس انواع تمدن ها از ابتدا تا کنون و کلیه دستاوردهای بشری جلوه های گوناگون خلاقیت و نوآوری است ؛ قطعا تمدن انسانی و زندگی بدون خلاقیت به رشد و توسعه دست نخواهد یافت.

 

زمانی با بیان این نکته که تنها راه رشد سازمان به عنوان حلقه اتصال توسعه پایدار اجتماعی ، ترویج فرهنگ ایده پردازی ارتباطی و روابط عمومی است موکد شد :  ایده هایی برگرفته از نگرشهای متفاوت و در راستای حل مشکلات سازمانی و مردم و به شیوه های ارزان تسهیل شده و در دسترس .

 

بستر سازی و نهادینه کردن فرهنگ خردجمعی در سازمان ها

به گفته وی ، سازمان های نابی که فرهنگ خردجمعی و کارتیمی را در بستر خود نهادینه کنند و در حل مشکلات از ایده های و نگرش های ارزشمند کارکنان خود استفاده کنند هزینه های خود را کاهش داده و باعث رشد عملکردها و موفقیت سازمان در دستیابی به اهداف اش می شوند لذا همانگونه که رابرت مرتون در سطح تحلیل جامعه شناختی خود جامعه را به سه سطح کلان ( حکومت و سیاست)، میان برد اجتماعی یعنی سازمان و خرد اجتماعی یعنی تک تک افراد جامعه تقسیم بندی می کند که تحلیلی ارزشمند و نیکو است پس باید مدنظر قرار داد که حلقه اتصال حاکمیت به مردم در عصر جدید سازمان ها هستند و در حقیقت عملکرد مطلوب سازمانی باعث تعالی و توسعه پایدار می شود و این نیز بدون تفکر روابط عمومی ناب محقق نخواهد شد ، تفکری مبتنی بر گفتگوی آزاد و بدون واسطه ، مبادله مطلوب اطلاعات در همه سطوح سازمانی و خرد جمعی و کار گروهی .

 

اشتراک گذاری
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…