نمایش موارد بر اساس برچسب: شورای شهر اصفهان
عضو شورای شهر تاکید کرد : پیشبینی بودجه ۱۴۰۱ اصفهان با نگاه به درآمد شهروندان
ه گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، عباس حاج رسولیها با بیان اینکه بودجه دوره ششم طبق برنامه ۲۰ سالهای که در دوره اول تهیه و در آن برآورد هزینههای جاری، خدماتی و فرایند توسعه شهر تاکید شده، تدوین میشود، اظهار کرد: تفاوت هزینهها مربوط به تورم است و پیشبینی افزایش ۲۰ درصدی هزینهها را برای سال آینده داریم، سالانه دو هزار میلیارد تومان هزینه خدماتی مانند نظافت شهر و حفظ فضای سبز میشود که با توجه به جمعیت اصفهان سرانه هر شهروند حدود یک میلیون تومان است.
وی افزود: برای تأمین درآمد توسعه شهر از جمله مترو، رسیدگی به مباحث عمرانی محلات، طرح تفصیلی و ایجاد معابر جدید و توسعه فضای سبز باید به درآمد شهروندان نگاه کرد تا بتوان اعداد مندرج در بودجه را پیشبینی کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: عوارض نوسازی یکی از منابع درآمد پایدار است که مردم سالانه پرداخت میکنند، البته اعتبارات نوسازی به تنهایی کفایت نمیکند و بخشهای مالیات بر ارزش افزوده، پروژههای مشارکتی و عوارض تراکم ساختمانی که در قالب طرح تفصیلی است، به کسب درآمد پایدار کمک میکند.
وی با بیان اینکه اصفهان تنها کلانشهری است که از دو طبقه عوارض دریافت نمیکند و فقط از طبقه سوم تا ششم عوارض تراکم طبق فرمول طرح تفصیل دریافت میشود تا در جهت توسعه شهر استفاده شود، افزود: شهردار برای تدوین و ارسال بودجه ۱۴۰۱ با همکاری مناطق ۱۵ گانه نیازها و اعتبارات را بررسی و سپس به ستاد مرکزی ارسال میکند تا درآمدهای شهر پیشبینی و نهایتاً بودجه هر منطقه مشخص شود.
حاج رسولیها با بیان اینکه بودجه بیشتری به مناطق کم برخوردار اختصاص داده میشود، تاکید کرد: رسیدگی به مناطق محروم یکی از شعارهای محوری این دوره از شورا است. در دورههای قبل زیرساختها و ساختار این مناطق پیش بینی و سعی شده با جداسازی مناطق محروم از مناطق برخوردار شهرداری مستقلی ایجاد شود به طور مثال شهرداری منطقه ۱۴ از دل منطقه هفت مجزا شد.
وی با بیان اینکه قرار است دولت ۵۰ درصد بودجه مترو را در قالب اوراق مشارکتی در اختیار قرار دهد، افزود: مترو هزینههای بالایی دارد اما با توجه به آلودگی هوا، هرچه سریعتر باید خط دو مترو راه اندازی شود تا مردم با دسترسی آسانتر به قطار شهری، در شهر تردد کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه گردشگری به صدور هویت تاریخی و فرهنگی اصفهان به دنیا کمک میکند و همیشه به دنبال توسعه گردشگری بودهایم چرا که اصفهان یکی از ۱۰ شهر تاریخی دنیا محسوب میشود، ادامه داد: یکی از زیرساختهای توسعه گردشگری ساخت هتل است بنابراین با تصویب شورا پروانه ساخت هتلها رایگان شده تا در کنار میزبانی از گردشگران رونق کسبوکار و افزایش اشتغال را نیز شاهد باشیم؛ همچنین هزینههایی که در هتل میشود به طور غیر مستقیم برای شهر درآمدزایی دارد.
وی با تاکید بر لزوم توسعه روابط اصفهان با شهرهای خواهرخوانده برای رونق گردشگری، افزود: در دوران پساکرونا باید رونق به شهر باز گردد که یکی از راههای آن اجرای پروژههای مشارکتی با بخش خصوصی و شهروندان اصفهانی خارج از کشور است؛ از این طریق گفته شهردار اصفهان مبنی بر اینکه " با طرح مالی جدید هیچ پروژهای به خاطر هزینه متوقف نمیشود." محقق خواهد شد.
حاج رسولیها با بیان اینکه پروژههای مشارکتی با بخش خصوصی یکی از منابع تأمین بودجه است، گفت: آکواریوم و شهر رویاها جز پروژه مشارکتی با بخش خصوصی است که برای بازگشت سرمایه چند سال در اختیار سرمایه گذار بوده و بعد از آن به شهرداری واگذار میشود.
وی با بیان اینکه مترو را میتوان با مشارکت بخش خصوصی به سرانجام رساند، افزود: با توجه به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین به دنبال راهاندازی قطار سریعالسیر اصفهان به تهران هستیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تصویب بستههای تشویقی ساخت و ساز، تسهیلگری، رفع موانع و افزایش سرعت صدور پروانه ساخت از مواردی است که برای حضور بیشتر سرمایهگذاران حوزه ساختوساز در دستور کار قرار دارد.
حاج رسولیها با بیان اینکه در ارتباط با نیازهای مردم تصمیم میگیریم، خاطر نشان کرد: رینگ چهارم یکی از پروژههای کلیدی شهر اصفهان است که با هدایت ترافیک مرکز شهر به سمت آن مشکل آلودگی هوا کاهش یافته و یکی از پروژههای اولویتدار شهر محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ۳۷۰ موضوع در شهر وجود دارد که مدیریت شهری باید تا حد توان به آن بپردازد، ادامه داد: یکی از این موارد جمعآوری زبالههای بیمارستانی است که تمهیدات ویژهای برای آن در دستور کار قرار دارد.
نصیر ملت: شورای شهر باید از ریز اقدامات سازمانها اطلاع کامل داشته باشد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، نصیر ملت اظهار کرد: اعضای شورا برای اینکه بتوانند در فرایندها و بهبود عملکردها اصلاح ایجاد کنند، نقطه نظرات خود را در قالب یک طرح تهیه کرده و پس از تصویب آن را برای شهرداری الزامآور میکنند.
وی افزود: در دوره پنجم طرحهای زیادی در بخشهای مختلف توسط اعضا و کمیسیونهای شورای شهر اصفهان تهیه و تصویب شد که بخشی از اینها عملیاتی شده و مورد استفاده قرار گرفت اما بخشی دیگر به دلایل مختلف مسکوت مانده و توقف این طرحها مطمئناً میتواند برای شهر و شهروندان زیانهای جدی داشته باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این طرحها بر اساس آسیبشناسی در بخشهای مختلف تهیه شد و اجرای درست آن میتوانست ایراداتی که سالیان سال در بخشها و فعالیتهای مختلف شهرداری وجود داشته را رفع کرده و بهبود ببخشد که نتیجه آن خدمت رسانی روانتر، راحتتر و بهینهتر به شهروندان است.
وی تاکید کرد: بعضی از این طرحها هرکدام بین یک تا سه سال از تصویب آن گذشته است ولی کماکان در پیچ و خمهای بروکراتیک و اداری متوقف شده و نتوانسته اثربخشی لازم را داشته باشد.
ملت خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته در شهرداری اصفهان به راحتی اولویت بندی انجام میشد که این اولویتبندیها موجب تغییر سرانه خدماتی میشد و آن را به شدت کاهش میداد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل ما ضعف جدی در ارائه خدمات مختلف در شهر اصفهان داریم که طرح "اصلاح فرایند اولویت بندی کاربریهای خدماتی شهر اصفهان" میتوانست کاربریهای خدماتی را به اعتبار و استناد جمعیت شهر تعریف و سرانههای منتج از آن را برای خدماترسانی بهینه عملیاتی کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: طرح دیگر "ایجاد وحدت رویه و دقیقسازی محاسبات تفکیک اراضی شهرداری" بود؛ تفکیک اراضی یکی از معضلات شهرداری است که با سلایق مدیران مختلف مناطق یا یک مدیر در پروندههای مختلف دچار تفاوت میشود، این نگاههای متفاوت موجب از دست رفتن منافع شهرداری و مردم شده و این برخورد متفاوت، حاکمیت عدالت را از بین میبرد اما با این طرح میتوانستیم مشکل را حل کنیم که هنوز نتیجهای از آن دیده نمیشود.
وی اظهار کرد: سند جامع زیباسازی و سند گردشگری شهرداری اصفهان از الزامات شورای برای شهرداری بود که به نتیجه نرسید.
ملت ادامه داد: طرح "مدیریت جامع زنجیره تأمین اقلام مصرفی فضای سبز شهر اصفهان" برای جلوگیری از ریخت و پاشها، اسراف، تضییع منافع شهرداری تصویب شد تا به جای این که ۱۵ منطقه شهرداری جداگانه خریدهای فضای سبز و اقلام مورد نیاز خود را انجام دهند بتوانند با تعریف زنجیره تأمین جهت صرفه جویی در اقلام مختلف گام بردارند اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است.
وی ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از مجتمعهای ایستگاهی مترو را دیگر طرح روی زمین مانده شورای پنجم دانست و گفت: اگر این طرح اجرا میشد به جای آن که در قالب عوارض نوسازی از مردم برای توسعه مترو کمک بگیریم، خود ایستگاههای مترو میتوانست ظرفیت این را داشته باشد که چند برابر این اعداد و ارقام برای شهرداری منافع ایجاد کند اما ضعف در برخورد با این منابع ارزشمند موجب شده این امکان از دست شهرداری برود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مواردی که در میان طرحهای مصوب به هر دلیل متوقف شده، باید هرچه سریعتر به چرخه اجرا درآید. مطمئناً پشت هرکدام از این طرحها، بررسی و مطالعات و امکان دفاع جدی وجود دارد و اجرای هرکدام میتواند در بخش مربوط به خود تحولی ایجاد کند و نیاز است به صورت جدی اجرای آن پیگیری شود.
وی تاکید کرد: ابلاغ موضوعات مربوط به سازمان زیباسازی توسط شهرداری با وظیفه سازمان زیباسازی مغایرت دارد و قطعاً سیاست گذاری در این رابطه با سازمان زیباسازی است که اجرای بهتر الزامات و پروژهها را به دنبال دارد.
ملت گفت: اگر قرار باشد هر کس بر اساس سلیقه خود به این موضوع ورود کند شهری مثل اصفهان نمیتواند پذیرای این نگاه باشد و نیاز است که در این تصمیم بازنگری شود. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد جای نگرانی است.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد امکان نظارت بر فعالیتهای مالی سازمانهای شهرداری برای اعضای شورای شهر، افزود: باید هم شهرداری مرکزی از ریز اقدامات سازمانها اطلاع کامل داشته باشد هم اعضای شورای شهر از آن مطلع باشند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: باید هر چه سریعتر نواقص ورود به سیستمها رفع شده و امکان لینک کردن سیستمهای مالی وجود داشته باشد چون نظارت از جمله وظایف اصلی شورا است و باید بتوانیم بر اساس ذات وظایف و اختیارات شورا عمل کنیم.
پورمحمد شریعتی نیا: دولت عوارض گمرکی خودروهای معمولی خارجی را بردارد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، پور محمد شریعتی نیا با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی اظهار کرد: اخیراً میان دولت و خودروسازان جدال و گفتوگو مطرح است و برای تعیین قیمت خودروها، گاهی در فضای مجازی فیلمهایی منتشر و بیان میشود که قیمت خودروهای داخلی با یک پنجم قیمت در کشورهای همسایه به فروش میرسد که باید چنین گزارشهایی تأیید یا تکذیب شود و اگر این اتفاق درست باشد دلیل آن مطرح شود زیرا این موضوع غیرقابل هضم است.
وی افزود: آن چیزی که امروز مردم را نگران کرده و بحث آن در شبکههای مجازی مطرح شده، این است که خودروسازان با افزایش ۹ درصدی قیمت خودرو مخالفت کردند و خواهان افزایش بیشتر قیمت خودرو هستند.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پیشنهاد طنزآمیز من این است که دولت عوارض گمرکی خودروهای معمولی خارجی را بردارد تا مشخص شود آیا کسی حاضر است خودروهای تولید داخلی که کیفیت چندانی ندارد را خریداری کند؟
وی ادامه داد: زمانی که برای حفظ اشتغال و همچنین تعادل قیمت خودروهای داخلی و خارجی عوارض گمرکی سنگینی وضع میشود، انتظار میرود که خودروسازان داخلی وقت خود را صرف مطالعه و پژوهش برای بهبود وضعیت ایمنی خودروها کنند نه اینکه به چانه زنی و بالا بردن قیمت محصولات بیکیفیت مشغول باشند و دغدغه حفظ جان و سلامتی مشتریان خود را در درجه دوم و سوم قرار دهند.
درخواست عضو شورا از شهردار اصفهان برای پیگیری ۲ مصوبه
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، کوروش خسروی در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد:
کوروش خسروی امروز (یکشنبه) در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: شورای شهر اصفهان در نیمه دوم سال گذشته دو مصوبه مهم داشت که از شهردار درخواست دارم گزارشی از اجرای آنها را به شورای شهر ارائه کند.
وی افزود: «الزام شهرداری به انتشار دادههای لایه باز» یکی از این دو مصوبه است که شورا بر اساس آن شهرداری را مکلف کرد که حجم بزرگی از دادهها که هر روز در شهر تولید میشود را در اختیار کارآفرینان قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر اصفهان تصریح کرد: اجرای این مصوبه قابلیت خلق ثروت زیادی دارد و انتشار دادهها میتواند استانداردهای زندگی را در شهر ارتقا دهد و منبع درآمد بزرگی برای شهرداری باشد. این مصوبه به چه سرنوشتی است اگر این اتفاق نیفتد این اطلاعات بعد از مدتی خاصیت خود را از دست میدهند.
وی «نحوه بکارگیری پارکینگهای مکانیزه» را به عنوان دومین تذکر خود نام برد و اضافه کرد: این مصوبه ظرفیت این را دارد که حجم زیادی از مشکلات شهر، شهروندان و شهرداری را برطرف کند و با اجرای آن در فضاهای مرده ساختمان، پارکینگ مکانیزه ایجاد شود.
خسروی خاطرنشان کرد: با استفاده از این فناوری، مشکل کمبود پارکینگ رفع شده و بار مسئولیت اجتماعی شهرداری در ایجاد پارکینگ سبکتر میشود همچنین شهروندان به جای پرداخت جریمه کسر پارکینگ، همان مبلغ را پرداخت کرده و داخل ساختمان خود پارکینگ مورد نیاز را تأمین میکنند.
در نیمه دوم سال گذشته دو مصوبه مهم داشت که از شهردار درخواست دارم گزارشی از اجرای آنها را به شورای شهر ارائه کند.
وی افزود: «الزام شهرداری به انتشار دادههای لایه باز» یکی از این دو مصوبه است که شورا بر اساس آن شهرداری را مکلف کرد که حجم بزرگی از دادهها که هر روز در شهر تولید میشود را در اختیار کارآفرینان قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر اصفهان تصریح کرد: اجرای این مصوبه قابلیت خلق ثروت زیادی دارد و انتشار دادهها میتواند استانداردهای زندگی را در شهر ارتقا دهد و منبع درآمد بزرگی برای شهرداری باشد. این مصوبه به چه سرنوشتی است اگر این اتفاق نیفتد این اطلاعات بعد از مدتی خاصیت خود را از دست میدهند.
وی «نحوه بکارگیری پارکینگهای مکانیزه» را به عنوان دومین تذکر خود نام برد و اضافه کرد: این مصوبه ظرفیت این را دارد که حجم زیادی از مشکلات شهر، شهروندان و شهرداری را برطرف کند و با اجرای آن در فضاهای مرده ساختمان، پارکینگ مکانیزه ایجاد شود.
خسروی خاطرنشان کرد: با استفاده از این فناوری، مشکل کمبود پارکینگ رفع شده و بار مسئولیت اجتماعی شهرداری در ایجاد پارکینگ سبکتر میشود همچنین شهروندان به جای پرداخت جریمه کسر پارکینگ، همان مبلغ را پرداخت کرده و داخل ساختمان خود پارکینگ مورد نیاز را تأمین میکنند.
زندآور مطرح کرد : حرکت به سوی شهر هوشمن با ارتقای زیر ساخت های شهری در اصفهان
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، امیراحمد زندآور در یک گفتوگوی زنده رادیویی در خصوص لزوم تحقق شهر هوشمند، اظهار کرد: مشکلات و پیچیدگیهای شهرها را باید با راهکارها و رویکردهای کارآمد حل کرد، باید نگاهی یکپارچه به مسائل شهر داشته باشیم، چرا که در قرن ۲۱ در حال ورود به موج سوم شهرنشینی هستیم، در دنیا شهرها در زمینههای مختلف با هم رقابت میکنند و در حال توسعه روزافزون هستند.
وی با اشاره به اینکه اداره شهرها با فرمولهای قدیمی امکانپذیر نیست، ادامه داد: باید برای اداره شهرها به سمت بکارگیری تکنیکهای جدید برویم تا شهروندان بتوانند به خوبی در شهر زندگی کنند، شهرنشینی در حال توسعه است، مطالعات و گزارشها حاکی است که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد افراد در شهرها زندگی میکنند.
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه برنامهریزیهای امروزی جوابگوی حل مسائل شهرهای پرجمعیت نیست، اضافه کرد: برای اینکه بتوان توسعه شهر در زمینههای مختلف را شاهد باشیم، باید ایجاد شهر هوشمند را در رأس برنامهها قرار دهیم و روشهایی که برای هوشمند سازی شهر وجود دارد را مد نظر قرار دهیم.
زندآور خاطرنشان کرد: زیرساختهای شهر اصفهان که دو میلیون جمعیت دارد، تنها برای جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کافی است بنابراین برای جبران ضعفها و کمبود زیرساختها باید به سمت ایجاد شهر هوشمند پیش برویم.
وی با اشاره به ارتباط اطلاعات، شهرنشینی و ارتباطات، تصریح کرد: باید با سرعت به سمت ایجاد شهر هوشمند پیش برویم، شهر هوشمند مقولههای مختلفی را شامل میشود و تعاریف متفاوتی برای آن وجود دارد، باید روند شهرنشینی زود هنگام که موضوعی گریزناپذیر است را در شهرها بپذیریم و دنبال تامین امکانات و خدمات مورد نیاز برای آن باشیم.
زندآور خاطرنشان کرد: باید با توجه به زیرساختهای مورد نیاز برای شهرنشینی مدلهای جدیدی را تعریف کنیم که بهترین مدل همان شهر هوشمند است و با تکنیک شهر هوشمند میتوان شهر را اداره کرد، شهر باید در تمام زمینههای توسعهای، اقتصادی، انسانی و زیرساختی هوشمندسازی شود.
وی با تاکید بر اینکه الکترونیکی کردن امور مختلف بخش مهمی از هوشمندسازی شهر است، افزود: امروزه برخی امورات شهر به صورت الکترونیکی اداره میشود که نمونهای از هوشمندسازی شهر است، در مدیریت شهری و اداره شهر به موارد فراوانی در زمینه هوشمندسازی پرداخته شده و میشود، البته که یک دفعه اتفاق نمیافتد و قطعاً به زمان و هزینه نیاز دارد تا بتوان یک شهر سنتی را به یک شهر هوشمند تبدیل کرد.
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ابزارهایی که برای هوشمند شدن شهر نیاز است باید به روز باشد تا بتوان با حل مشکلات به درجات بالای هوشمندی در شهر رسید، یکی از ویژگیهای شهر هوشمند استفاده مناسب از وقت و زمان است، برای هوشمندسازی شهر در زمینه کنترل و مدیریت ترافیک نیز باید مواردی را اصلاح کرد.
وی با اشاره به موارد و موضوعاتی که در شهر میتوان به هوشمند شدن آن پرداخت، تاکید کرد: کنترل و یکپارچه کردن روشنایی شهر و یا روشنایی هوشمند، فناوری اینترنت اشیا به منظور بهینهسازی مصرف انرژی، پارکینگ هوشمند، شهروند هوشمند، زیرساختهای هوشمند، مدیریت هوشمند ضایعات ساختمانی و زبالههای شهر، ساختمانهای هوشمند و جابهجایی و حمل و نقل هوشمند در شهر از جمله مواردی است که تا حدودی برای هوشمندسازی شهر انجام شده است یا میتوان انجام داد.
زندآور در خصوص حمل و نقل هوشمند در شهر، تاکید کرد: اگر حوزه حمل و نقل هوشمندسازی شود، قطعاً مسائل و مباحث مربوط به ترافیک نیز تا حدودی زیادی برطرف خواهد شد و ترافیک روانتر، تردد راحتتر و در وقت نیز صرفهجویی میشود، حمل و نقل هوشمند مشخصههایی از جمله مسیریابی هوشمند، پارکینگ هوشمند، زمانبندی هوشمند چراغهای راهنمایی را باید داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای هوشمند شدن صددرصد شهر باید تمام امکانات فراهم باشد، اضافه کرد: برخی امکانات و زیرساختهای لازم برای هوشمندسازی کامل شهر فراهم نیست، همچنین شهروند هوشمند باید مطالبهگر و مسئولیتپذیر باشد. شهر هوشمند در کنار شهروند هوشمند کامل میشود و معنا پیدا میکند.