نمایش موارد بر اساس برچسب: فولاد مبارکه
ورزشگاه نقشجهان بهمدت ۴۵ سال به فولاد مبارکه واگذار شد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، محـــمدرضا ســـاکت در خصوص واگذاری ورزشگاه نقشجهان به شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: مردم اصفهان حدود ۳۰ سال در انتظار ورزشگاه نقشجهان بودند و سرانجام با پیگیری مدیران شرکت فولاد مبارکه این امر به نتیجه رسید.
اولویت رفع نواقص مدنظر AFC است
وی ادامه داد: از سوی دیگر، وزارت ورزش و شرکت توسعه و تجهیز، بستری برای مشارکت در پروژههای نیمهکاره فراهم کردند تا شرکت فولاد مبارکه بهمنظور تکمیل این پروژۀ ملی وارد عرصه شود. ورود فولاد مبارکه باعث شد زیرساختهای ورزشی کشور و سرانۀ ورزشی در استان اصفهان ارتقا یابد و همچنین یک مجموعۀ بزرگ استاندارد با ظرفیت ۷۵ هزار نفر برای رویدادهای ملی و بینالمللی به امکانات کشور اضافه شود.
ساکت ادامه داد: پس از بررسیها و هماهنگیهای انجامشده، مشکلات این ورزشگاه برطرف شد تا امروز این پروژۀ بزرگ از بلاتکلیفی خارج شود و به چرخۀ خدمات ورزشی در حوزۀ فوتبال کشور اضافه گردد و انتظار مردم اصفهان با بهرهبرداری از این ورزشگاه به پایان برسد.
مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکۀ سپاهان در خصوص مدت بهرهبرداری شرکت فولاد مبارکه از ورزشگاه نقشجهان گفت: برای تکمیل ورزشگاه نقشجهان اقدامات فنی و مهندسی بسیار پیچیدهای انجام شد و اکنون طبق قرارداد منعقدشده، ورزشگاه نقشجهان به مدت ۴۵ سال در اختیار شرکت فولاد مبارکه قرار گرفته و این شرکت نیز اجازۀ راهبری و بهرهبرداری از آن را در اختیار باشگاه قرار داده است.
وی دربارۀ اقدامات این باشگاه درخصوص تکمیل نواقص ورزشگاه ازجمله ورودیهای غیراستاندارد ورزشگاه گفت: مجموعۀ ورزشگاه نقشجهان ۳۰۰ هکتار زمین ورزشی دارد که در اختیار ادارۀ ورزش و جوانان است و راههای ورودی منطقه در اختیار فولاد مبارکه نیست.
ساکت افزود: اقداماتی ازجمله روشنایی مسیر ورودی، دیوارکشی اطراف ورزشگاه، تکمیل پارکینگها، تکمیل فیبر نوری، پست برق و ... برای تجهیز بیشتر ورزشگاه در برنامۀ شرکت فولاد مبارکه است. در آینده اسکوبورد ورزشگاه نیز تعویض خواهد شد، زیرا اسکوبورد فعلی استاندارد نیست و کیفیت لازم را ندارد.
وی ادامه داد: اولویت ما تکمیل نواقصی است که از سوی AFC در خصوص ورزشگاه نقشجهان مطرح شده تا به استانداردهای مورد تأکید این نهاد دست یابیم. مهمترین بخش ورزشگاه خزانۀ چمن آن است که اکنون تکمیل شده است.
وی دربارۀ رفع مشکل کیفیت چمن ورزشگاه در تابستان با خزانه گفت: اکنون چمن ورزشگاه وضعیت مناسبی دارد و بهخوبی توسط بخش مهندسی تحت مراقبت و راهبری است. البته احتمالا در زمان مناسب طرح تعویض زمین چمن را در برنامه خواهیم داشت، اما این موضوع حداقل امسال قابل انجام نخواهد بود.
تبدیل موزۀ فولاد مبارکۀ سپاهان به قطب گردشگری ورزشی اصفهان
مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکۀ سپاهان در خصوص خواستۀ هواداران مبنی بر پخش بازیهای تیم فوتبال این باشگاه با کیفیت HD گفت: این موضوع مستقیما مربوط به سازمان صداوسیماست و ما چند بار این خواستۀ هواداران را به آنها انتقال دادهایم. سازمان صداوسیما نیز در تأمین تجهیزات موردنیاز این نوع تصویربرداری محدودیتهایی پیش روی خود دارد، اما در حال بسترسازی این موضوع است تا تجهیزات این موضوع تکمیل شود.
وی ادامه داد: اقدامات لازم برای زیباسازی ورزشگاه نقشجهان در پروژههای بعدی مطرح میشود تا این ورزشگاه به نگین زیبای منطقه تبدیل گردد.
ساکت به جامها و مدالهای قهرمانی متعددی که تاکنون توسط تیمهای مختلف باشگاه فولاد مبارکۀ سپاهان کسب شده اشاره کرد و گفت: به دنبال راهاندازی موزۀ افتخارات باشگاه در ورزشگاه نقشجهان و ایجاد یک قطب گردشگری در اصفهان هستیم. در برنامههای آیندۀ خود امکانات لازم برای بازدید از این ورزشگاه و افتخارات فولاد مبارکۀ سپاهان برای تورهای خارجی، خانوادهها، دانشآموزان و ... مهیا خواهد شد.
وی در پاسخ به برنامۀ انتقال بخشی از موزۀ ورزشگاه صفائیه به ورزشگاه نقشجهان گفت: معتقدیم تمام جامها و مدالهای باشگاه که بالغبر ۴۰۰۰ عنوان مقام است باید به ورزشگاه نقشجهان منتقل شود و در حال حاضر ۹ کاپ قهرمانی تیم فوتبال فولاد مبارکۀ سپاهان به نقشجهان منتقل و جانمایی شده است.
برنامههای زیادی برای تلویزیون اینترنتی داریم
ساکت در خصوص اهداف راهاندازی تلویزیون اینترنتی فولاد مبارکۀ سپاهان و میزان رضایت از بازخوردهای آن گفت: در چند ماه گذشته با ایجاد یک چارت جدید در باشگاه، مسئولیت اپلیکیشن و تلویزیون اینترنتی ایجاد کردیم. تلویزیون اینترنتی سپاهان با همکاری شرکت باسا در قالب یک سوپر اپلیکیشن رونمایی شد. این اپلیکیشن بستری برای نمایش رقابت تمام تیمهای باشگاه است.
وی ادامه داد: هماکنون بازیهای تیم والیبال، هندبال و فوتبال فولاد مبارکۀ سپاهان را بهصورت زنده با همکاری صداوسیما پخش میکنیم. برای اولین بار دیدار دربی فوتبال بانوان اصفهان میان
فولاد مبارکۀ سپاهان و ذوبآهن پخش زنده خواهد شد. البته این دیدار هفتههای گذشته انجام شده، اما مجوز پخش چنین مسابقهای برای اولین بار اخذ شده است.
مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکۀ سپاهان تصریح کرد: هدف اصلی این اپلیکیشن برقراری ارتباط مستقیم با هوادارانمان است و برنامههای مختلفی در این زمینه در دستور کار داریم. مدیریت اپلیکیشن در تلاش است تا در این اپلیکیشن با برنامههای مختلفی همچون پخش فیلمهای قدیمی، رویدادهای مختلف و ... خاطرات شیرین فولاد مبارکۀ سپاهان را با هواداران به اشتراک بگذارد. این سوپر اپلیکیشن خدمات متنوعی همچون بازیهای مختلف، پیشبینی مسابقات، خدمات پرداختی، خرید کالا، آموزشهای مختلف و ... را نیز در خود دارد.
ساکت در خصوص پخش زنده بازیهای تیم فوتبال بانوان برای مخاطبان با توجه به راهاندازی تلویزیون اینترنتی سپاهان اظهار کرد: بر اساس مقررات جاری کشور در حال اخذ مجوزهای مربوط به این موضوع و طی مسیر رویدادهای مشابه آن هستیم تا حرکت رو به جلویی را رقم بزنیم.
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه مطرح کرد: طرح تحول دیجیتال، کهکشان تحول و ضامن بقای شرکت در کلاس جهانی
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، سیدمهدی نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه، در گفتوگو با ماهنامۀ پردازش، به رهنگاشت این طرح اشاره میکند که در قالب یک سفر پنجساله از سال جاری شروع میشود و انتظار میرود در سال 1404 فولاد مبارکه با مفاهیم هوشمند در سطح جهانی مطرح باشد. طبیعتا نقاطی برای این موضوع تعریف شده که هریک از آنها با بخشهایی از شرکت در ارتباط است. هماکنون شرکت فولاد مبارکه در سطح هوشمند صفر قرار دارد و طی سال 1400 تا 1404 به فولاد مبارکۀ هوشمند یک، دو، سه و چهار دسترسی خواهیم یافت.
فولاد مبارکه در سالهای اخیر در اجرای پروژههای خاص در صنعت فولاد سرآمد بوده و توانسته با ورود به اجرای طرحهایی همچون نورد گرم شماره 2 و طرح تحول دیجیتال سهم عمدهای در تولید فولاد داشته باشد. به طور مشخص طرح تحول دیجیتال در این بنگاه صنعتی چه اهدافی را دنبال میکند؟
پروژۀ طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه با سایر پروژههایی که در سالهای اخیر در این شرکت انجامشده قابلمقایسه نیست. دلیل اصلی آن هم این است که در پروژههای دیگر، تولید و بهبود کیفیت تا میزان مشخصی قابل افزایش بوده؛ اما طرح تحول دیجیتالی که در سال جاری برنامهریزی شده و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است، یک طرح همهجانبه به شمار میآید که بقای شرکت را در کلاس جهانی تضمین میکند. بنابراین نباید تصور کرد طرح تحول دیجیتال یک پروژۀ عادی است. نکتۀ حائز اهمیت آن است که طرحی مثل نورد گرم شمارۀ 2 از لحاظ حجم سرمایهگذاری یک پروژۀ بسیار بزرگ است، اما نه این پروژه و نه دیگر پروژههای مشابه حجم تغییراتی را که طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه ایجاد میکند، ایجاد نخواهند کرد. از این جهت است که این طرح اکنون برای شرکت فولاد مبارکه بهعنوان یک شرکت برتر تولیدکنندۀ داخلی و صادرکنندۀ حاضر در عرصههای بینالمللی، بسیار حائز اهمیت است. برای توضیح بیشتر میتوان مقایسهای انجام داد؛ کشور در گام اول برای ورود به عرصههای داخلی و بینالمللی در حوزۀ فولاد، اقدام به احداث شرکت فولاد مبارکه کرد تا بسترهای لازم برای این امر را فراهم کند؛ پس برای افتتاح فولاد مبارکه اقدام شد. اکنون طرح تحول دیجیتال طرحی است که برای بقای شرکت فولاد مبارکه بهعنوان یک فولادساز مؤثر و بزرگ در عرصههای داخلی و خارجی ضروری است و با هدف همراه شدن این شرکت با تغییرات جهانی کنونی و آتی در حال برنامهریزی و اجراست.
اجرای این طرح و پیادهسازی پروژۀ انقلاب چهارم در فولاد مبارکه چقدر بر تولید اثر میگذارد؟ واقعا این طرح در شرایط کنونی تا این اندازه که شما به اهمیت آن اشاره کردید، ضروری است؟
اگر همواره شرایط کشور را به این شکل فرض کنیم که تحریمها برقرار است و شرکتهای خارجی اجازۀ ورود به آن را ندارند، و از سوی دیگر، سطح نیاز مصرفکنندگان داخلی به اندازۀ کنونی باقی میماند و هزینههای جدید و اضافهتری به پروسۀ تولید وارد نمیشود، و در نهایت، کلاف و محصولات فولادی را در کشور به هر قیمتی بخواهیم تولید میکنیم و با هر شرایطی به مشتریان داخلی خود میفروشیم، قطعا باید مسیر کنونی خود را ادامه دهیم. حال آنکه این فرضیات نادرست است. اگر تصور کنیم که اینها مواردی است که در آینده اصلاح خواهد شد و شرایط جدیدی به وجود خواهد آمد، حتما به اجرای این طرح نیاز خواهیم داشت. بهخصوص اینکه در حال حاضر، با توجه به اینکه فضای اقتصاد سیاسی کشور اینگونه نخواهد ماند و هر لحظه امکان دارد شرایط ارتباطی ایران با سایر شرکتهای دنیا تغییر کند و فولاد مبارکه از فهرست تحریم خارج شود، مطمئنا مشتریان داخلی فولاد مبارکه ممکن است محصولات موردنیاز خود را از سایر شرکتهای دنیا طلب کنند و در چنین شرایطی، رقابت یک موضوع بسیار معنادار خواهد بود. پس برای حضور در صحنۀ رقابت، حرکت به سمت بهرهورتر شدن و استفاده از مفاهیم جدید و شرایط نو، مطمئنا ضرورتی انکارناپذیر است. مثال میزنم؛ میدانید که همزمان با انقلاب صنعتی دوم، برق تولید شد و استفاده از برق رواج یافت. فرض کنید شرکتی در زمان انقلاب صنعتی اول ساخته میشد و از تولید برق برای کارخانۀ خود بهره نمیگرفت. آیا وقتی انقلاب صنعتی دوم آمد، آن شرکت میتوانست بدون پیروی از آن به بقای خود ادامه دهد؟ شرکت فولاد مبارکه نیز این شرایط را دارد. این شرکت و هر شرکت دیگری اگر ظرف چند سال آینده نتواند خود را با تحولات دیجیتال همگام کند، مطمئنا جایی بین بازیگران اصلی صنعت خود نخواهد داشت.
فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکنندۀ فولاد در منطقۀ مناست و باید این جایگاه را چه از لحاظ عدد و رقم تولید و چه به لحاظ جایگاه کیفی و پیشران بودن در این فضا حفظ کند و فرایندهای جدید و برنامهها و حرکتهای نو را رصد کند و به کار بگیرد تا پابهپای بزرگان این صنعت قدم بردارد.
با پیادهسازی این طرح، سطح تولید تغییر خواهد کرد؟
هدف از طرح تحول دیجیتال افزایش میزان تولید نیست. ما طی این فرایند برنامهای نداریم که در فولاد مبارکه میزان تولید را افزایش دهیم و آن را اندازهگیری کنیم. هدف ما بر بهرهوری بیشتر متمرکز است؛ به این معنا که همین میزان کالایی که تولید میشود، باید با استفاده از مفاهیم جدید، قیمت تمامشدۀ کمتر و بهرهوری بیشتر تولید شود. شما تصور کنید اگر یک سرویس اینترنتی جدید شبیه اسنپ در یک تاکسی تلفنی استفاده شود، چقدر هزینههای مشتریان افزایش مییابد؟ به نظر نمیرسد این هزینه افزایش یابد، اما اگر آژانس در مسیر این تحول دیجیتال حرکت نکند، ادامۀ مسیر برای او ممکن نیست، کمااینکه هماکنون نیز تاکسیهای تلفنی از رونق افتادهاند. مسئلۀ ما بودن یا نبودن در شرایط صددرصد رقابتی بازار فولاد دنیاست.
پس در واقع منظور شما این است که سطح بهرهوری افزایش مییابد؟
با بهکارگیری مفاهیم تحول دیجیتال این اتفاق رخ خواهد داد؛ بهنحویکه اگر این مفاهیم بهدرستی اجرایی و پروژههای آن عملیاتی شود، حتما بهرهوری افزایش خواهد یافت. پس انتظار افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمامشده را نیز داریم. البته مجمع اقتصاد جهانی برای موضوع تحول دیجیتال یازده شاخص تعریف و اعلام کرده است و بنگاههایی که تحول دیجیتال را پیادهسازی کنند و اصول آن را در سازمان خود جاری سازند، شاهد بهبود جدی در این شاخصها خواهند بود و در نتیجۀ آنها، پیشبینی میشود بین 6 تا 8 درصد، سودآوری افزایش خواهد یافت.
فولاد مبارکه به این سطح از سودآوری دسترسی پیدا خواهد کرد؟
برنامۀ ما کنترل این شاخصها طی مسیر و رهنگاشتی است که تدوین شده است. برنامۀ ما پایش این شاخصهاست و هدفگذاری ما این است که وقتی به این شاخصها دست یافتیم، بهرهوری را مورد سنجش قرار دهیم و بر این اساس انتظار داریم افزایش بهرهوری ما محقق شود.
فولاد مبارکه تا چه زمانی طرح تحول دیجیتال را عملیاتی خواهد کرد؟
با مذاکراتی که با مقامات ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، قرار بر این شده است که این کار بهصورت پایلوت در فولاد مبارکه عملیاتی شود. واقعیت آن است که این کاری ناشناخته در صنعت فولاد ایران است و بهخصوص در حوزۀ صنعت سنگینی مثل فولاد، ملاحظات خاص خود را دارد؛ بنابراین مقرر شده فولاد مبارکه این کار را بهعنوان مرکز اصلی مطالعاتی و عملیاتی اقتصاد نسل چهارم اجرا کند و از نتایج و تجارب حاصل از آن، برای دیگر صنایع و دیگر تولیدکنندگان فولادی کشور استفاده شود. این موضوع بهعنوان مبحث اول مدنظر قرار گرفته و بر مبنای آن، اقداماتی انجامشده و سیستمهایی بهعنوان پیشنیازهای اولیه فراهم شده تا از تمام داشتههای خود با استفاده از تجاربی که در شرکتهایی مثل ایمیدرو وجود دارد، برای رهنگاشت طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه استفاده کنیم. این رهنگاشت یک سفر پنجساله است که از سال جاری شروع میشود و انتظار میرود در سال 1404 فولاد مبارکه با مفاهیم هوشمند در سطح جهانی مطرح باشد. طبیعتا نقاطی برای این موضوع تعریف شده که هریک از آنها با بخشهایی از شرکت در ارتباط است. هماکنون شرکت فولاد مبارکه در سطح هوشمند صفر قرار دارد و طی سال 1400 تا 1404 به فولاد مبارکۀ هوشمند یک، دو، سه و چهار دسترسی خواهیم یافت.
جایگاه فولاد مبارکه در آن زمان یعنی افق 1404 با وضعیت کنونی چه تفاوتی خواهد داشت و چه پلهای را در دنیا تصاحب خواهد کرد؟
در این زمینه بقا یا عدم بقاست که باید مورد توجه قرار گیرد. امروز هم شاید بتوانیم فولادسازی باشیم که با مفاهیم قدیمی و استفاده از مفاهیم نسل سوم یعنی بدون کامپیوتر هم بتواند فولاد تولید کند، ولی با مشقت و هزینۀ زیاد این کار امکانپذیر است و حجم تولید نیز بسیار کم خواهد بود. ما میتوانیم اقتصاد نسل دوم و نسل سوم را با هم مقایسه کنیم. در اقتصاد نسل دوم فقط برق و الکتریسیته مبنای تولید بودند و موتورهای آن بر مبنای پیشران و محرک نیروی الکتریسیته حرکت میکرد، ولی فولادسازی که از نسل سوم در تولید خود استفاده میکند، توانسته از امکانات کنترلرها و شرایط اتوماتیک استفاده کند و بنابراین میزان دقت، کیفیت و کمیت در نسل سوم بهمراتب بیش از تولید با مدل نسل دوم است. البته این دلیل نمیشود که بگوییم نسل دوم وجود نخواهد داشت، اما بهمرور زمان و با توجه به اینکه هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ هزینه، فولادسازی که در نسل قبلی اقتصاد است نمیتواند با نسل بعدی خود رقابت کند و طبیعتا محکوم به فنا خواهد بود. فولاد مبارکه نیز اگر نتواند همگام با تغییرات محیط بیرونی خود حرکت کند، در آینده محکوم به فناست و این یک اصل طبیعی است که در تمام مفاهیم مرتبط با صنعت و انسان و حتی دوران رشد یک مجموعه صنعتی در نظر گرفته میشود. اگر نتوانیم با تغییرات حرکت کنیم، محکوم به فنا هستیم.
نقش شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها در این پروژه به چه صورت است؟
شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها در پروژۀ فولاد مبارکه نسبتبه سایر مناطق دنیا، جای بسیار بازتری برای کار دارند. دلیل ادعای من این است که باید توجه کنیم ایران تحریم است و به فضاهای بیرونی و دانش کسبشده و تجارب خارج از ایران بهراحتی و به میزان موردنیاز خود دسترسی ندارد. طبیعتا در این شرایط با استفاده از خرد جمعی که در شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها و نوآورها ایجاد خواهد شد، به سمت تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی حرکت خواهیم کرد و در این راه، با توجه به مطالعات انجامشده و آگاهیهایی که به دست آوردهایم میدانیم که بخش عمدهای از این اتفاقات در خود فولاد مبارکه امکان اجرایی شدن ندارد. پس در این راه، با فراخوانهای انجامشده و اعلامیههایی که برای همۀ شرکتهای ایرانی، افراد نخبه و نخبگان ارسال میکنیم، درخواست میکنیم که همراه ما باشند؛ بهخصوص اینکه این راه برای ما بهصورت کامل شناختهشده نیست و استفاده از خرد جمعی در این راه و بهکارگیری ایدههای خلاقانه افراد نخبه و شرکتهای دانشبنیان میتواند راهگشا باشد و مفاهیم جدیدی را برای ما ایجاد کند. ضمن اینکه در این حوزه باید توجه داشت که مفاهیم مورد استفاده در تحول دیجیتال بسیار متنوع و گسترده است و توانمندسازهای زیادی در این طرح وجود دارد؛ بنابراین مطمئنا منابع داخلی فولاد مبارکه تعدادی از این توانمندسازها را شناسایی کرده و بر آن واقف است. بقیۀ ابزارها را شرکتهای دانشبنیان و گروههای استارتآپی در اختیار دارند و ما نیز با برنامههایی که داریم، حتما از منابعی که در کشور در این زمینه به وجود آمده استفاده خواهیم کرد و راه خود را روانتر ادامه خواهیم داد. کما اینکه در مهرماه اولین وبینار و رویداد مربوط به موضوع طرح هوشمندسازی در دانشگاه تهران برگزار شد و در آن تقریبا 400 شرکت دانشبنیان از سراسر کشور حضور داشتند. تا پایان سال نیز یک وبینار دیگر برگزار خواهد شد تا موضوعات دیگری در آن مطرح و از خرد دیگران استفاده شود.
بومیسازی تیوبهای ریفورمر واحدهای احیا مستقیم فولاد مبارکه
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، داریوش رشیدی در این باره گفت: با اتکا به دانش فنی و تجربۀ نهادینهشده در فولاد مبارکه و همت شرکتهای سازندۀ داخلی ۲۲ 10 عدد تیوب این ریفورمرها بومیسازی و با موفقیت مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
وی با تأکید بر اهمیت کیفیت این تجهیزات تصریح کرد: بسیاری از لولههای وارداتی از رده خارج شده است و با کسب این موفقیت، در حال حاضر حدود یکچهارم ریفورمرهای احیا با لولههای ساخت داخل عملیات تولید را انجام میدهند و تاکنون عملکرد مناسبی داشتهاند.
رشیدی با اشاره به مزایای بومیسازی تیوبهای ریفورمر احیا مستقیم اظهار داشت: با توجه به قیمت زیاد این قطعات و همچنین پرمصرف بودن آنها در شرکت، خرید این تیوبها ارزبری بسیار زیادی به دنبال دارد، اما با بومیسازی این قطعات، علاوهبر اینکه سالانه به میزان 7.6 میلیون یورو صرفهجویی ارزی برای کشور حاصل شده است، با همکاری شرکتهای سازندۀ داخلی در فرایند تولید آنها، موفق به کسب دانش فنی و تکنولوژی ریختهگری سوپرآلیاژها به روش گریز از مرکز و در مقیاس صنعتی در کشور شدهایم.
در ادامه محمدرضا فتحی رئیس واحد احیا مستقیم نیز افزود: لولهها و تیوبهای ریفورمر یکی از قطعات مهم و استراتژیک و دارای بیشترین هزینۀ مالی در واحدهای احیا مستقیم است که فرایند شکست گاز متان و تبدیل آن به گازهای احیایی موردنیاز در دمای بیش از ۱۱۰۰ درجه جهت احیای گندلۀ اکسایدی در آنها انجام میگیرد. خوشبختانه با رویکرد مدیریت فولاد مبارکه در زمینۀ بومیسازی و حمایت همهجانبۀ این شرکت از سازندگان داخلی، در این خصوص کارگروهی با حضور کارکنان متخصص و باتجربۀ شرکت تشکیل شد و با همکاری شرکتهای سازندۀ داخلی، بومیسازی این قطعات فوق حساس مورد بررسی و تبادلنظر قرار گرفت و نهایتا عملیات بومیسازی طی مراحل مختلف انجام شد.باید در نظر داشته باشیم که در برخی پارامترها، در نمونۀ وارداتی امکان بهرهبرداری در بعضی دماها وجود نداشت که در نمونۀ بومیسازیشده این محدودیت برطرف شده است. بدون شک این مهم که هم رهایی از وابستگی و هم جلوگیری از خروج ارز را در پی داشته میسر نشده، مگر به لطف خداوند و با تلاش و اعتماد به توان داخلی که مایۀ مباهات است.
از حوزۀ تعمیرات واحدهای احیا نیز مجتبی کریمی کارشناس تعمیرات اظهار داشت: در سالهای گذشته، تیوبهای ریفورمر احیا بهصورت کامل توسط سازندۀ خارجی تأمین میشد که ضمن ارزبری زیاد، عدم امکان تأمین با توجه به شرایط تحریم نیز یک تهدید بالقوه برای واحدهای احیا مستقیم محسوب میگردید.
خوشبختانه با سرمایهگذاری بخش خصوصی جهت ساخت قطعه و همکاری مستمر بین سازنده، تعمیرات احیا و واحد بومیسازی شرکت، مشکلات فرایند ساخت و تأمین در داخل کشور رفع گردید و در حال حاضر قطعات ساختهشده بهصورت 100 درصد بومی در ریفورمرهای واحد احیا مستقیم نصب شده و در مقایسه با قطعات خارجی، عملکرد مطلوبی از لحاظ پارامترهای فنی مانند خزش و عمر مفید دارد.
در همین خصوص یوسف یلمه تکنسین قطعات یدکی احیا مستقیم گفت: در ریفورمرهای واحدهای احیا مستقیم جمعا تعداد 4068 عدد تیوپ ۱۰ و ۸ اینچ در حال کار است. این تیوبها بهصورت عمودی در کوره نصب و درون آنها از کاتالیستهایی با مشخصات موردنظر پر میشود. گاز طبیعی با عبور از بین لایههای کاتالیست به گازهای احیا شکسته میشود و آمادۀ فرایند احیای گندلهها و تبدیل آنها به آهن اسفنجی میگردد. قبلا این تیوبها با صرف زمان و ارز بسیار زیاد از شرکتهای آلمانی، ژاپنی و اسپانیایی تأمین میشد ولی الآن قطعات بومیسازیشده در زمان بسیار کوتاه و با قیمت غیرقابل مقایسه با انواع وارداتی تحویل میشوند.
در خصوص فرایند بومیسازی این تجهیزات، مسیب فروغی رئیس واحد بومیسازی فولاد مبارکه نیز خاطرنشان کرد: فرایند بومیسازی این قطعات از سال 89 شروع شد. با رفع مشکلاتی که بر سر راه بومیسازی این قطعات بود، خوشبختانه تولید این تیوبها در داخل کشور به بار نشست و پس از طی مراحل تست عملکردی گرم، تاکنون 1022 عدد از این تیوبها توسط شرکتهای داخلی، ریختهگری، ماشینکاری و تحویل شرکت فولاد مبارکه شده است.
با توجه به فقدان تکنولوژی ریختهگری گریز از مرکز سوپرآلیاژها در داخل کشور و همچنین اطلاعات مربوط به متریال و فرایند ریختهگری آنها، ابتدا با تخریب یک نمونه از این تیوبها و انجام فرایند مهندسی معکوس، حیطۀ آنالیز شیمیایی، خواص مکانیکی و ریزساختار مناسب برای این قطعات مشخص شد. پس از آن با همکاری قسمتهای مرتبط اطلاعات مناسبتری در زمینۀ استانداردهای تحویلگیری مناسب برای این تیوبها جمعآوری و تدوین شد.
حسین ایزدی کارشناس واحد بومیسازی نیز در این باره گفت: بهطورکلی این تیوبها از سه قسمت پایینی، بالایی و فلنچ تشکیل شده که متریال هریک از این قسمتها با توجه به دمای اطراف آنها در کوره، طراحی و ساخته میشود. هریک از این قسمتها با استفاده از دستگاههای اتوماتیک جوشکاری پلاسما و یا فرایند جوشکاری GTAW و با استفاده از جوشکاران بسیار متبحر به یکدیگر اتصال مییابند.
در حین فرایند تولید و پس از آن نیز تستهای مختلف اعم از آنالیز شیمیایی، کشش، خزش، ماکروگرافی، متالوگرافی، پنوماتیک و هیدرواستاتیک، مایع نافذ (PT)، رادیوگرافی (RT) زبریسنجی و بروسکوپی بر روی قسمتهای مختلف این تیوبها و با توجه به الزامات مدرک فنی، صورت میپذیرد.
این تیوبها در معرض درجه حرارت بسیار زیاد (1100 درجۀ سانتیگراد) خزش، خوردگی و رسوب کربن قرار دارند و توجه به عمر زیادی که از آنها انتظار میرود، باید از سوپر آلیاژهای با مقادیر بالای نیکل، کروم و دیگر عناصر آلیاژی ازجمله تنگستن، نیوبیوم و تیتانیوم ساخته شوند تا ریزساختار و خواص مکانیکی مناسب را داشته باشند و در دمای کاری خود حداقل به مدت 10 سال استفاده شوند.
در پی کسب این موفقیت داریوش رشیدی مدیر ناحیۀ آهنسازی از تمامی همکاران تولید، تعمیرات، دفاتر فنی واحد احیا مستقیم، خرید قطعات یدکی و ماشینآلات، کنترل کیفیت قطعات یدکی، مهندسی قطعات و تجهیزات و دیگر همکارانی که در این پروژه همکاری داشتهاند تشکر و قدردانی کرد.
با همکاری شرکت فولاد مبارکه و شرکت های سازندۀ داخلی حاصل شد؛ بینیازی کشور از واردات پودرهای قالب ریخته گری
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، وی با تأکید بر اینکه پودرهای قالب ریختهگری از مواد استراتژیک و ضروری فرایند ریختهگری و تولید فولاد به شمار میآیند گفت: این پودرها پیش از این تماما از خارج کشور وارد میشد، اما همکاری و تعامل نزدیک کارشناسان فنی و بازرگانی فولاد مبارکه و تلاش دو شرکت ایرانی که اقدام به ساخت و وارد کردن تکنولوژی تولید و تجهیزات تولید این پودرها نمودهاند، سرانجام پس از طی یک فرایند سهساله به ثمر نشست و کشورمان را از واردات این پودرها بینیاز کرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از اعمال تحریمهای ظالمانۀ آمریکا انتظار میرفت تولید فولاد در ایران متوقف شود یا کاهش یابد؛ چراکه مستقیما شرکت فولاد مبارکه را در چند مرحله تحریم کردند؛ اما این اتفاق نیفتاد و امروز میبینیم که به همت کارکنان توانمند و شرکتهای کاسپین پودر فولاد و آترا صنعت اسپادان، مراحل تست پودر قالب که دارای انواع متفاوتی نیز هست، در فولاد مبارکه انجام پذیرفته و هماکنون در مرحلۀ عقد قراردادهای تأمین با این شرکتها هستیم.
به گفتۀ معاون خرید فولاد مبارکه، کیفیت پودر قالب در فرایند ریختهگری بسیار مهم است و به دلیل اینکه تکنولوژی تولید این پودر نیز پیچیده است، قبلا نیاز فولاد از طریق شرکتهای اروپایی و با واسطه تأمین میشد. با بومیسازی این مواد ضمن قطع وابستگی و تثبیت فرایند تأمین، از خروج مبالغ زیادی ارز جلوگیری به عمل خواهد آمد و از لحاظ اقتصادی نیز منافع خوبی حاصل خواهد شد.
یزدخواستی کسب این موفقیت را به صنعت فولاد کشور تبریک گفت و ضمن تأکید بر رویکرد و عزم جدی فولاد مبارکه بر پیشتازی در حوزۀ بومیسازی صنعت فولاد از حمایتهای بیدریغ مدیریت ارشد سازمان و همچنین از تلاش کارکنان شرکت فولاد مبارکه و شرکتهای سازندۀ این پودرها تشکر و قدردانی کرد.
در پی کسب این موفقیت خبرنگار فولاد با مدیران عامل شرکتهای داخلی تولیدکنندۀ این نوع پودرها گفتوگو کرده است که ماحصل آن را در ادامه میخوانید:
محمد قنادیان مدیر شرکت کاسپین پودر فولاد
شرکت کاسپین پودر فولاد با هدف بومیسازی انواع پودرهای قالب ریختهگری که نقش تعیینکننده و استراتژیکی در فرایند تولید کارخانههای تولید اسلب، بیلت، بلوم و... دارد، در سال 1396 تحت لیسانس ایتالیا تأسیس شد.
وارداتی بودن و تحت تحریم قرار گرفتن این پودرها در دورههای مختلف کارخانههای بزرگ فولادسازی و تولید را با مشکلات متعددی مواجه کرده بود. از این رو شرکت کاسپین پودر فولاد پس از آمادهسازی و نصب تجهیزات کارخانه در زمستان 98، اولین محمولۀ پودر قالب را با راهنمایی شرکت معظم فولاد مبارکه و تحت لیسانس شرکت پروزمیت ایتالیا بهصورت آزمایشی تولید کرد و با موفقیت در خطوط تولید این شرکت مورداستفاده قرار داد.
پس از موفقیتآمیز بودن نتایج، تولید انبوه آن در سال 1399 آغاز شد و اولین تولیدات آن جهت تولید گریدهای مختلف فولادی با کربنهای متفاوت و فولاد گازترش و همچنین برای استفاده در سایر کارخانههای بزرگ فولادسازی در ایران از قبیل فولاد هرمزگان، مجتمع فولاد سبا و فولاد آلیاژی یزد تولید شد.
پودر قالب ریختهگری تولیدشده در کارخانۀ کاسپین پودر فولاد با انواع پودرهای وارداتی قابلرقابت و پاسخگوی تولید شمش در مقاطع مختلف است. ظرفیت تولید در این کارخانه جوابگوی نیاز تمامی کارخانههای فولاد کشور بوده و در چشمانداز آن تخصیص بخشی از تولیدات کارخانه به بازارهای صادراتی نیز در نظر گرفته شده است.
مزایای تولید پودر در ایران علاوه بر در دسترس بودن این ماده و تأمین بهموقع آن بدون هیچگونه محدودیت در سریعترین زمان ممکن، جلوگیری از خروج ارز بهواسطۀ واردات این مواد از خارج از کشور است.
در پایان یادآوری این نکته ضروری است که دستاورد و موفقیت کارخانۀ کاسپین پودر فولاد با تلاش و زحمت مجموعۀ مدیریت و کارکنان آن و حمایتهای مدیریت شرکت فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا، فولاد هرمزگان و همکاری کارکنان بادانش بخشهای تولیدی، فنی، بازرگانی، بومیسازی و خرید این شرکتها صورت گرفته است و صمیمانه از ایشان تشکر و قدردانی میکنیم. باعث افتخار است که این شرکت علاوهبر تأمین نیاز کارخانههای داخلی و بینیازی از واردات، صادرات و ارزآوری برای کشور را هدفگذاری کرده است.
خانم وطندوست مدیرعامل شرکت آترا صنعت اسپادان
این شرکت تولیدکنندۀ انواع پودر قالب ریختهگری گرانوله و انواع فراوردههای نسوز با هدف اصلی رضایتمندی مشتریان و بومیسازی محصولات ویژه در راستای مشارکت توسعۀ صنعتی کشور و با انگیزۀ ارائۀ محصولات باکیفیت، فعالیت خود را از ابتدای سال 1397 آغاز کرد.
پودر قالب گرانوله، با تلاش فراوان و انجام تمامی مراحل تولید از آغاز تا خاتمه توسط کادر حرفهای این شرکت و با همکاری مدیران و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه در گریدهای مختلف از جمله پودر قالب مخصوص فولاد گازترش مورد مصرف در شرکت فولاد مبارکه و انواع گریدهای موردنیاز در مجتمع فولاد سبا وارد فاز تولید شد. در ادامه، آزمایش این محصول در دیگر واحدهای تولیدی فولاد کشور از جمله فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و ... نیز با موفقیت انجام شد.
خوشبختانه پودرهای تولیدشده در شرکت آترا صنعت اسپادان از نظر کیفیت بهخوبی با انواع مشابه وارداتی قابلرقابت است؛ ضمن اینکه بهلحاظ قیمت تمامشده نیز با حدود نصف قیمت نمونههای وارداتی در اختیار تولیدکنندگان فولاد کشور قرار میگیرد. باید اذعان داشت با کسب این موفقیت سالانه از خروج مقادیر قابلتوجهی ارز از زنجیرۀ اقتصادی کشور جلوگیری میشود.
این شرکت با انجام مطالعات بیشتر و همکاری و تعامل با تولیدکنندگان فولاد کشور در حال انجام تحقیقات بر روی بومیسازی سایر محصولات موردنیاز است که به یاری خداوند در آیندهای نزدیک مفتخر به بومیسازی آنها خواهیم شد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو: همکاری در زمینۀ اجرای پروژۀ نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه وظیفۀ ملی است
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، وجیهالله جعفری طرح نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه و تأمین مواد اولیه را دو موضوع مهم و اساسی برای این مجموعۀ عظیم عنوان کرد و گفت: در خصوص طرح نورد گرم شمارۀ 2 باید پیگیریهایی انجام شود تا بهاتفاق همکاران و مجموعۀ مدیریتی فولاد مبارکه، در یک بازۀ زمانی کوتاه این موضوع را به نتیجه برسانیم.
وی افزود: بهطور قطع طرح نورد گرم شمارۀ 2 باید هرچه سریعتر اجرا شود، چراکه هم در آیندۀ فولاد مبارکه و هم تأمین بازار ورق کشور بسیار تأثیرگذار است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بر رفع هرچه سریعتر مشکلات اجرای این پروژه تأکید کرد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه بهعنوان نهاد ناظر، وظیفۀ خود میدانیم فولاد مبارکه را در تأمین مواد اولیه همراهی کنیم، افزود: سعی میکنیم در بازۀ زمانی کوتاه، بستهای برای تأمین بدون دغدغۀ مواد اولیه فولاد مبارکه تدوین کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینۀ تأمین مواد اولیه، قطعا همکاری ایمیدرو، وزارتخانه و وزیر صمت را شاهد خواهیم بود.