چاپ کردن این صفحه
من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود

اصفهان در سالهای اخیر ، روزها و لحظات سختی را پشت سر گذاشته است ، زاینده رود بی جان و در نتیجه  فعال شدن کانون‌های جدید ریزگرد، توسعه بیابان‌زایی و بروز پدیده فرونشست ، آلایندگی صنایع ، مهاجرت و حاشیه نشینی ، ناوگان فرسوده حمل و نقل و هزار و یک مشکل دیگری که این شهر تاریخی را از نفس انداخته و هم اکنون در فصل سرد زمستان بازهم بحث تلخ استفاده از مازوت توسط صنایع و نیروگاه‌ها است .

 
با توجه به برودت هوا و مشکلات ناشی از کمبود و افت فشار گاز در  فصل های سرد سال ، موضوع مصرف مجدد مازوت در نیروگاه‌ها به ویژه در ۲ سال اخیر مطرح و امسال نیز به دلیل افزایش برودت هوا و به تبع آن ضرورت تأمین گاز برای نقاط مختلف کشور، امکان مصرف سوخت مازوت در زمان محدود به عنوان سوخت دوم نیروگاه‌ها مطرح شده است .
این درحالیست که وضعیت آلودگی هوای اصفهان بحرانی است ؛ در حال حاضر ۵۵۰ واحد صنعتی آلاینده در استان اصفهان وجود دارد و تردد بیش از یک‌میلیون دستگاه  خودرو و  بیش از ۶۰۰ هزار  دستگاه موتورسیکلت و نیز بخش قابل ‌توجهی از ناوگان فوق فرسوده و غیراستاندارد باعث شده است که اصفهان رکورد دار مصرف گازوئیل کشور و رتبه دوم مصرف چهار فرآورده نفتی باشد.
در اصفهان ۷۰ درصد کل صنایع در ۵۰ کیلومتری این شهر واقع شده و در این بین از واحد های تولید گچ ، قیر سنتی و ۳۵۰ واحد کوره های آجر پزی  نیز آسیب فراوان میبیند و این امر مشکلات و آلودگی های زیست محیطی شدیدی را برای این استان بهمراه داشته است .
با این وجود در حال حاضر یک سوم نیروگاه شهید منتظری اصفهان مازوت سوز شده است و سه واحد مازوت مصرف می‌کند و روزانه بیش از پنج میلیون مترمکعب گاز تحویل این نیروگاه می‌شود .
و اما مازوت چیست ؟  نفت کوره یا مازوت یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و چون سیاه‌رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها ، موتورهای دیزلی دریایی و برخی نیروگاه‌ها است ؛ نفت کوره به‌ عنوان نفت سنگین، نفت دریایی یا مازوت نیز نامیده می‌شود ؛ مازوت از تقطیر یا پس مانده نفت به دست می آید.
لازم به ذکر است که مصرف گازوئیل و مازوت مخصوصا در فصل های سرد سال به همراه بروز پدیده وارونگی دما تاثیر بالایی در آلودگی هوا دارند  و البته واقف بر این موضوع هستیم که مصرف مازوت در نیروگاه‌ها، تنها عامل آلودگی هوای کلان‌شهرها نیست اما سوال اینجاست با این حجم از بی آبی و خشکسالی و تردد خودرو های فرسوده و آلاینده مردم آیا باز هم جایی برای مازوت سوزی صنایع یا نیروگاهها هست ؟ و آیا وظیفه نظارت بر چگونگی مصرف مازوت در نیروگاهها جهت جلوگیری از آلایندگی های بیشتر بر عهده چه کسانی است ؟
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این راستا بیان داشت : با توجه به شرایط خاص اصفهان به لحاظ کیفیت هوا مطالبه‌گری در خصوص موضوع ممانعت از مصرف مجدد مازوت، به طور مستمر در دستور کار حفاظت محیط زیست استان قرار داشته و خوشبختانه مدیران ارشد استانی، دستگاه قضا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر، حمایت‌های خوبی در این حوزه در سطوح ملی، استانی و شهری داشته‌اند .
کارشناسان بر این باورند که توسعه صنعت در اصفهان باعث بارگذاری بالای صنایع در مصرف برق شده و این موضوع  با کاهش دما و در نتیجه سرمای هوا و کمبود گاز، سبب میشود ناچار به استفاده از مازوت شوند.
به گفته یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان مازوتی که در ایران تولید می‌شود، دارای حدود سه و نیم درصد گوگرد و در نتیجه بسیار آلاینده است و استفاده ازآن بیماری‌های قلبی و تنفسی بسیاری را در افراد سبب می‌شود.
آلودگی هوا و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان در فصل سرد قصه پر غصه ای است که همچنان با ابهامات فراوانی مواجه و نیازمند پیگیری و پاسخ‌گویی در این خصوص از سوی مسؤولان استانی است .
این در حالیست که در جریانات مدیریت زاینده‌رود، حقابه تالاب گاو خونی اصفهان نیز، نزدیک به ۲۰ سال تخصیص داده نشد و اکنون ۹۹درصد از این تالاب خشک و نفس های آخر را میکشد .
باید بگویم که شهر گنبد های فیروزه ای دیگر گنبد هایش فیروزه ای نیست ، آسمانش خاکستری است و رنگ ها را فراموش کرده است ، سازه هایش با خطر ریزش مواجه و نفس هایش به شماره افتاده است .
 
 
یادداشت: ریحانه راهپیما
اشتراک گذاری
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…