نمایش موارد بر اساس برچسب: بودجه
تشریح جزئیات بودجه ۱۴۰۱ شهر اصفهان
به گزارش پایگا ه خبری ارمغان شهر ، مراحل تدوین بودجه در شهرداری نیز همانند دولت از زمان شروع تا خاتمه دارای چهار مرحله است. به این ترتیب که ابتدا دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه در قالب وظایف کلی از سوی وزارت کشور تدوین سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل مبلغ و میزان مخارج اجرای کلیه خدمات و فعالیتهایی که باید در طی سال انجام شود برآورد و درآمدهای لازم برای تأمین این هزینهها پیشبینی میشود.
بودجه تنظیم شده پس از بررسی لازم به صورت بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارسال میشود و زمانی قابل اجراست که از تصویب شورای اسلامی شهر بگذرد.
در همین خصوص به منظور اطلاع از روند تهیه بودجه سال آینده شهر با سعید ابراهیمی، معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان در چه مرحلهای قرار دارد؟
هر ساله برای تدوین بودجه از نیمه شهریورماه بازنگری شاخصهای برنامه و سبد پروژههای برنامه به حوزههای مختلف ارسال میشود تا در صورت نیاز نظرات اصلاحی خود را اعمال کنند، اما امسال به علت تغییر مدیریت شهری، با تأخیر این اتفاق رخ داد، البته ۲۰ مهرماه بخشنامه بودجه به شهرداری ابلاغ شد در این راستا ابتدا ظرفیتها و برآورد منابع را به تفکیک مناطق، سازمانها و شهرداری مرکزی با الگوهای مختلف بررسی کرده که چه مقدار ظرفیت وجود دارد.
در تدوین بودجه رویکردهای میزان اتکا به درآمدهای ساختمانی در سال آینده، توجه بیشتر به مقوله مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی و افزایش درآمدهای پایدار به طور ویژه مد نظر قرار گرفته است در این زمینه با روشهای مختلف علمی برآورد منابع تخمین زده شده تا مبنای بودجه سال آینده قرار داده شود.
در بودجه سال آینده رشد ۲۴ و نیم درصدی نسبت به بودجه امسال پیشبینی شده است در واقع بودجه شهرداری به جز سازمانها از هفت هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان به ۹ هزار ۷۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید البته بودجه سازمانها نیز به آن اضافه میشود. بودجه امسال شهرداری با احتساب سازمانها حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
در بخشنامه بودجه تکلیف شده، لایحه بودجه شهرداری به صورت تلفیقی شامل شهرداری، سازمانهای وابسته و شرکتهای با مالکیت بالای ۵۰ درصد تدوین شود؛ این رشد نسبت به سال قبل بررسی میشود، زیرا ممکن است شرکتی با مالکیت بالا ۵۰ درصد در طول یک سال اخیر اضافه شده باشد و دلیل افزایش بودجه اضافه شدن پایه و افزایش در بر گیرندگان است.
در رابطه با سازمانها همچنان مشغول به کار هستیم زیرا سازمانها در دو بخش درآمد دارند که بخشی از آن برای ما منظر هزینهای پیدا میکند و به آنها ارقام مشترک میگوئیم چون برای شهرداری هزینه است و از دید آنها فروش خدمات به شهرداری محسوب میشود و بخشی دیگر از درآمد سازمانها شامل درآمد عملیاتی است که این درآمدها نیز به بودجه سال آینده اضافه میشود و جمع اینها، مجموع بودجه شهرداری اصفهان و سازمانها و شرکتهای با مالکیت بالای ۵۰ درصد را تشکیل میدهد.
بخشنامه وزارت کشور تکلیف کرده، حقوق، دستمزد و رفاهیات را باید ۱۰ درصد افزایش دهیم که این افزایش اعمال شده است و بخشی از هزینههای جاری شامل نگهداری از شهر را نیز افزایش معقول دادیم.
تمرکز بودجه ۱۴۰۱ بر چه محورهایی است؟
بودجه در پروژههای منطقهای، مهم منطقهای و شاخص شهری در حوزه عمرانی توزیع شده است؛ امسال نیز با توجه به رویکرد شهردار پروژههای محله محوری نیز اضافه شده که با نگاه به محلات به ویژه محلههای کم برخوردار، بودجهای حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی را در کل مناطق تحت عنوان بودجه محله محوری تعریف میکنیم.
در این راستا حداقل دو محله در هر منطقه هدف هستند که کار شاخص در آن محلهها انجام شود و در این دوره از مدیریت شهری قرار است به تمام محلات به ترتیب در سالهای پیش رو نگاه ویژه داشته باشیم. البته اجرای پروژههای شاخص، مهم منطقهای و منطقهای نیز در شهر ملموس خواهد بود.
احداث رینگ حفاظتی و حلقه چهارم و پروژه قطار شهری از جمله پروژههای شهری در دستور کار است، اما به همان نسبت به یک گلوگاه محلی مانند پارک و پیادهرو نیز نیاز داریم در این راستا برای ایجاد توازن بخشی از بودجه را به پروژههای محله محور اختصاص دادیم و در حال احصای پروژهها در محلات هستیم تا بر اساس مطالعات انجام شده، طرحهای ارتقای کیفی و بازآفرینی بر اساس پیشنهاد مناطق و مشاوره در قالب میز محلات پالایش شود، البته پروژههای محله محور در راستای پروژههای منطقهای تعیین میشود؛ زیرا جنس پروژههای محله محور به پروژههای منطقهای تنه میزند، در مناطق پیادهرو سازی داریم در حالی که در محلات هم ممکن است پیادهرو سازی نیز داشته باشیم به همین علت این دو پروژه را با یکدیگر بررسی میکنیم تا همپوشانی نداشته باشند و همدیگر را تکمیل کنند.
تاکنون پیشنویس پروژههای شاخص و مهم منطقهای شش منطقه انجام شده و طی روزهای آینده پیشنویس بودجه همه مناطق را با حضور شهردار آماده میکنیم و همزمان با این فرایند، بحث سازمانهای جاری و رفاهی را پیش میبریم.
مراحل تدوین بودجه ۱۴۰۱ چه زمانی به پایان میرسد و به شورا تقدیم میشود؟
از لحاظ قانونی تا پایان دیماه باید بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم شورا کنیم که در آخرین یکشنبه دیماه (بیست و ششم دیماه) باید لایحه بودجه شهرداری اصفهان به شورا تقدیم شود؛ بنابراین تا هفته اول دیماه کلیات بودجه بسته میشود.
در تدوین بودجه با شورا در ارتباط بودهایم به طوری که در جلسات پروژههای شاخص و مهم منطقهای اعضای شورا حضور داشتند. تدوین بودجه فرآیند مفصلی است که ارزیابی و نظارت آن را سخت میکند در این راستا به دنبال معقول و متمرکز کردن ردیفهای بودجه هستیم تا نظارتی بهتر و اثربخش داشته باشیم.
منبع : ایمنا
بودجه 9570 میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای سال 1400 به تصویب رسید
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان: 52 لایحه درآمدی شهرداری در بودجه امسال لحاظ شد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ارمغان شهر ، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در نشست خبری غیرحضوری «سه شنبه ها با رسانه» با اشاره به اینکه از سال 88 تاکنون سه هزار و 800 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم، گفت: این اوراق در سال 99، 730 میلیارد تومان بود که در حوزه حمل و نقل ریلی مصرف شد.
وی اظهار داشت : در این دوره ما جزو اولین شهرها برای دریافت اوراق مشارکت نوسازی اتوبوس ها بودیم و بر همین اساس در سال گذشته 200 میلیارد تومان اوراق با 50 درصد اصل و سود برای خرید اتوبوس نو خریداری شد.
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: امسال نیز برای کمک به توسعه اتوبوسرانی 130 میلیارد تومان اوراق به فروش رفت.
آخوندی با بیان اینکه سیاست 52 لایحه درآمدی شهرداری در سال جاری، درآمدزایی پایدار برای سازمان و شرکت های شهرداری بود، گفت: با همین موضوع توانستیم درآمد پایدار ایجاد کرده و وضعیت آتش نشانی را از نظر تجهیزات ارتقا دهیم، همچنین با پروژه هایی که در دست اقدام است طی یک و نیم سال آینده در ناژوان اتفاقات خوبی رخ می دهد.
وی با اشاره به هوشمند سازی در حوزه درآمدی تصریح کرد: اصفهان جزو معدود شهرهایی است که به صورت مستقل برای ایجاد کیف پول الکترونیک اقدام کرد و با افزایش دامنه کار به دنبال راه اندازی «کیو آر» کد در نرم افزار اصکیف( کیف پول الکترونیک شهروندان اصفهانی) هستیم تا این ابزار هوشمند وارد سیستم حمل و نقل عمومی شود.
آخوندی افزود: 52 لایحه درآمدی شهرداری طی سه سال کار کارشناسی با حضور اعضای شورا و معاونت های مختلف تهیه و در ستاد اقتصادی شهرداری تصمیم بر این شد که در ابتدای سال با توجه به اینکه فرصت دریافت پروانه در روزهای پایانی سال 98 به علت شیوع کرونا از انبوه سازان و مردم گرفته شده بود، تخفیف هایی برای این حوزه اعمال شود.
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان اظهار کرد: تخفیف دریافت پایان کار نیز حدود 30 درصد است که تا پایان سال به 25 درصد می رسد.
وی با بیان اینکه در ابتدای سال با سیاست های جذب درآمد، از بحران ها عبور کردیم، اظهار کرد: یکی از تفاوت های درآمدی امسال با سال گذشته تحقق درآمدهای ساختمانی در ماه های ابتدایی به جای بهمن و اسفند بود. همچنین توانستیم تا خردادماه بودجه را جذب کنیم.
آخوندی افزود: با همین رویکرد پروژه های عمرانی با تاخیر روبرو نشد و تمام سیاست ها پیاده شد به همین سبب، پروژه هایی همچون خرید اتوبوس ها، ساخت مترو و رینگ چهارم حفاظتی با تامین مالی به موقع انجام می شود و تفاوت عمده سال 98 و 99 نحوه و سرعت جذب بودجه بوده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های بودجه امسال، ایجاد شرایطی برای شرکت و سازمان های شهرداری به منظور استفاده از فرصت بازار سرمایه بود که درآمدزایی آنها در سطح شهر خود را نشان می دهد.
آخوندی با اشاره به اینکه بسته تشویقی ساخت و ساز نقدینگی را از بازارهای موازی به سمت مسکن سوق داد، گفت: نشاط اقتصادی یعنی صدور پروانه و شکل گیری ساخت و ساز و توسعه اشتغال در شهر که بر همین اساس امسال سه هزار پروانه ساختمانی در شهر اصفهان صادر شد.
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه عوارض خودرو با اشاره به اینکه تعیین تعرفه عوارض خودرو از طرف دولت و براساس مدل و قیمت خودرو به شهرداری ها ابلاغ می شود، گفت: در حال حاضر متوسط عوارض خودروهای داخلی 40 تا 50 هزار تومان و خودروهای خارجی یک تا دو میلیون تومان است اما احتمالا برای سال 1400 عوارض خودرو افزایش می یابد.
وی عمل کردن جزیره ای را از نقاط ضعف حوزه مالی – اقتصادی شهرداری ها و عامل برخی خطاها دانست و اظهار کرد: پیش از راه اندازی سیستم جامع معاونت اقتصادی، سیستم املاک، شهرسازی، امور قراردادها، درآمد و .... جدا بود از همین رو مذاکراتی با سازمان فاوا انجام دادیم و از ابتدای امسال این سیستم جامع بارگزاری و بخش درآمد آن راه اندازی شد تا به مرور زمان سایر بخش های حوزه مالی نیز به این سیستم بپیوندند که این اقدام فساد و خطا را کاهش می دهد.
مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان افزود: کل درآمد شهرداری از محل عوارض است؛ به طور مثال از بودجه شش هزار میلیارد تومانی امسال شهرداری تا کنون 3700 میلیارد تومان وصول درآمد ساختمانی شده که اگر هزار میلیارد تومان وام و اوراق مشارکت را از کل بودجه کسر کنیم حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان سهم درآمدی از محل عوارض است.
آخوندی با اشاره به دسته بندی درآمدها در شهرداری به درآمد عادی در قالب عوارض و یک سری درآمدهای بازدارنده، اظهار کرد: درآمدهای بازدارنده شامل جریمه های کمیسیون ماده 100 است تا سیما و منظر شهری رعایت شده و تخلف ساختمانی برای شهروندان صرفه اقتصادی نداشته باشد اما با نرخ هایی که تا سال گذشته در این حوزه وجود داشت، همچنان برای مردم تخلف به صرفه تر بود.