تمرکز بازاریابی پایدار بر فرآیند " مصرف " به‌جای فرآیند " خرید "

وبینار « بازاریابی پایدار در اقتصادهای نوظهور» با همکاری قطب علمی اقتصاد بین‌المللی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، آندریا لوچیچ ، استاد دانشگاه کرواسی و فعال در حوزه بازاریابی در این وبینار با بیان اینکه توسعه پایدار از ابعاد تکامل انسان تأثیر می‌پذیرد، اظهار داشت: جمعیت کره زمین افزایش بسیاری داشته و سیستم‌های اقتصادی بر این مبنا بنا شده‌اند که رشد و توسعه بی‌نهایت است و پایانی ندارد و هم‌اکنون هزینه استفاده بیش از حد از منابع زمین را پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به عدم تعادل بین الگوی تولید و مصرف در جهان افزود: یکی از تعاریف توسعه پایدار این است که باید نیازهای کنونی بشر را برطرف کنیم بدون اینکه این امکان را از نسل‌های آینده سلب کنیم. همچنین باید به نیازهای مردم جهان به‌خصوص نیاز فقرای جهان تأکید کرده و هزینه و فایده رشد را برای همه برابر کنیم.

لوچیچ با بیان اینکه کره زمین منابع محدودی دارد و این منابع در معرض خطر هستند، ادامه داد: چرخه تولید و مصرف و مصرف‌گرایی شدید بر محیط زیست زمین اثر می‌گذارد. همچنین قیمت بالا، انجام اقدامات فریب‌دهنده برای فروش محصولات، فروش اجباری، تلاش برای فروش محصولات بی‌کیفیت به مشتری و ارائه خدمات ضعیف به مصرف‌کنندگان از جمله اشکالات بازاریابی است؛ اما شرکت‌هایی در سراسر جهان با این سیاست‌های غلط مصرف‌گرایانه مبارزه کرده‌اند.

استاد دانشگاه زاگرب کرواسی گفت: بازاریابی نقش بسیار مهمی در ایجاد محصولات جدید دارد، اگر به صورت اخلاقی و درست انجام شود و اثر منفی چرخه معیوب تولید و مصرف را بهینه‌سازی کرده و توزیع محصولات به صورت عادلانه میان فقرای جامعه و اثرات اکولوژیک بر کره زمین را کنترل کند. بازاریابی می‌تواند این آگاهی را در مردم ایجاد کند که چگونه چیزهایی که به آنها فکر نمی‌کنیم، می‌توانند در زندگی نسل‌های آینده اثر بگذارند.

به گفته وی شورای تجارت جهانی تلاش می‌کند شرکت‌های مختلف را متقاعد کند تا به پویش بهینه‌سازی تجارت برای نسل‌های آینده بپیوندند تا به تعادل مصرف و تولید در بازاریابی برسند.

تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی پایدار

لوچیچ با اشاره به تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی پایدار بیان کرد: بازاریابی سنتی بر مصرف شخص و بازاریابی پایدار بر نیازهای کلی جامعه تأکید دارد. همچنین بازاریابی سنتی بر فرآیند خرید و انتقال محصول و مالکیت تمرکز دارد در حالی که بازاریابی پایدار بر فرآیند مصرف و جریان طولانی‌مدت منابع و ارزش آنها و استفاده صحیح از منابع تأکید می‌کند.

این فعال حوزه بازاریابی با ارائه چند مثال درباره بازاریابی پایدار در چند شرکت جهان اضافه کرد: در تبلیغات یک شرکت آمریکایی تولیدکننده کاپشن ورزشی از مشتریان خواسته شده محصولات جدید این شرکت را نخرند و با تعمیر، استفاده مجدد و بازیافت محصولات قبلی، اثرات تولید بیش از حد این محصولات را کاهش دهند. یک شرکت دیگر نیز مأموریت خود در راه بازاریابی پایدار را طوری تعریف کرده که به محیط زیست ضرر نرساند و یک درصد از فروش خود را به فقرا اختصاص داده است. عملی کردن این سیاست‌ها و شعارها پرهزینه است و شرکت‌های دیگر زیر بار آن نمی‌روند، اما رئیس این شرکت معتقد است فواید این سیاست‌ها بیش از هزینه‌های آن است.

 

وی تغییر ذهنیت‌ را از ملزومات بازاریابی پایدار دانست و افزود: این‌گونه شرکت‌ها به اینکه افراد مصرف کمتری از انرژی داشته باشند و دی اکسید کربن کمتری تولید شود، کمک می‌‌کنند. البته در نظر گرفتن این ملاحظات محیط زیستی از نظر اقتصادی هزینه دارد، اما این اقدامات باید برای منافع نسل‌های آینده انجام شود.

لوچیچ خاطرنشان کرد: پیشرفت تکنولوژی می‌تواند به جایگزین کردن روش‌های اشتباه صنعتی با تکنولوژی‌های پیشرفته کمک کند. از طرف دیگر باید دانست این هزینه‌ها واقعی نیست چون انسانی که امروز منابع آب را هدر می‌دهد باید 20 سال آینده برای نوشیدن یک لیوان آب هزینه بسیار بیشتری بپردازد

اشتراک گذاری

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

  • اقتصاد
  • سیاست
  • شورا
  • شهرستان ها
به گزارش ارمغان شهر ، این کنگره که با هدف ساخت
به گزارش ارمغان شهر، سید جواد سادات درباره قانون
به گزارش ارمغان شهر، وزیر ارتباطات و فناوری
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از روابط عمومی
به گزارش ارمغان شهر، مدیرعامل آبفای استان اصفهان
 به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، امیر کشانی،
به گزارش  ارمغان شهر و به نقل از روابط عمومی و
 به گزارش ارمغان شهر و به نقل ازروابط عمومی شرکت
  • 1
  • 2
  • 3

آخرین اخبار

به گزارش ارمغان شهر ، این کنگره که با هدف ساخت بستری برای شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه حلقه های ذینفع درزنجیره ...
به گزارش ارمغان شهر، صادق ضیائیان با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت آینده در نیمه شمالی ...
به گزارش ارمغان شهر، سید جواد سادات درباره قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن افزود: طبق ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین
به گزارش ارمغان شهر، در سفر یک روزه استاندار اصفهان به شهرستان نایین ٢ طرح دانش‌بنیان در شهرک صنعتی نایین با اشتغالزایی
به گزارش ارمغان شهر، محمد موسوی زادگان افزود: بر اساس بند «ض» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، مصوب ۱۳۹۸، وزارت راه و
 به گزارش ارمغان شهر ،مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان: سامانه سفیر مهر از بیست‌وپنجم ...

خبرهای تصویری

  • اقتصاد
  • سیاست
  • جامعه
  • حوادث
به گزارش ارمغان شهر ، این کنگره که با هدف ساخت بستری برای شناخت، ایجاد، ...
به گزارش ارمغان شهر، صادق ضیائیان با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور ...
به گزارش ارمغان شهر، سید جواد سادات درباره قانون ساماندهی بازار زمین و ...
به گزارش ارمغان شهر، در سفر یک روزه استاندار اصفهان به شهرستان نایین ٢ طرح
به گزارش ارمغان شهر، محمد موسوی زادگان افزود: بر اساس بند «ض» ماده ۱۴ ...
 به گزارش ارمغان شهر ،مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری
بالا
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…