نمایش موارد بر اساس برچسب: لایحه بودجه
تشریح جزئیات بودجه ۱۴۰۱ شهر اصفهان
به گزارش پایگا ه خبری ارمغان شهر ، مراحل تدوین بودجه در شهرداری نیز همانند دولت از زمان شروع تا خاتمه دارای چهار مرحله است. به این ترتیب که ابتدا دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه در قالب وظایف کلی از سوی وزارت کشور تدوین سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل مبلغ و میزان مخارج اجرای کلیه خدمات و فعالیتهایی که باید در طی سال انجام شود برآورد و درآمدهای لازم برای تأمین این هزینهها پیشبینی میشود.
بودجه تنظیم شده پس از بررسی لازم به صورت بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارسال میشود و زمانی قابل اجراست که از تصویب شورای اسلامی شهر بگذرد.
در همین خصوص به منظور اطلاع از روند تهیه بودجه سال آینده شهر با سعید ابراهیمی، معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان در چه مرحلهای قرار دارد؟
هر ساله برای تدوین بودجه از نیمه شهریورماه بازنگری شاخصهای برنامه و سبد پروژههای برنامه به حوزههای مختلف ارسال میشود تا در صورت نیاز نظرات اصلاحی خود را اعمال کنند، اما امسال به علت تغییر مدیریت شهری، با تأخیر این اتفاق رخ داد، البته ۲۰ مهرماه بخشنامه بودجه به شهرداری ابلاغ شد در این راستا ابتدا ظرفیتها و برآورد منابع را به تفکیک مناطق، سازمانها و شهرداری مرکزی با الگوهای مختلف بررسی کرده که چه مقدار ظرفیت وجود دارد.
در تدوین بودجه رویکردهای میزان اتکا به درآمدهای ساختمانی در سال آینده، توجه بیشتر به مقوله مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی و افزایش درآمدهای پایدار به طور ویژه مد نظر قرار گرفته است در این زمینه با روشهای مختلف علمی برآورد منابع تخمین زده شده تا مبنای بودجه سال آینده قرار داده شود.
در بودجه سال آینده رشد ۲۴ و نیم درصدی نسبت به بودجه امسال پیشبینی شده است در واقع بودجه شهرداری به جز سازمانها از هفت هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان به ۹ هزار ۷۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید البته بودجه سازمانها نیز به آن اضافه میشود. بودجه امسال شهرداری با احتساب سازمانها حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
در بخشنامه بودجه تکلیف شده، لایحه بودجه شهرداری به صورت تلفیقی شامل شهرداری، سازمانهای وابسته و شرکتهای با مالکیت بالای ۵۰ درصد تدوین شود؛ این رشد نسبت به سال قبل بررسی میشود، زیرا ممکن است شرکتی با مالکیت بالا ۵۰ درصد در طول یک سال اخیر اضافه شده باشد و دلیل افزایش بودجه اضافه شدن پایه و افزایش در بر گیرندگان است.
در رابطه با سازمانها همچنان مشغول به کار هستیم زیرا سازمانها در دو بخش درآمد دارند که بخشی از آن برای ما منظر هزینهای پیدا میکند و به آنها ارقام مشترک میگوئیم چون برای شهرداری هزینه است و از دید آنها فروش خدمات به شهرداری محسوب میشود و بخشی دیگر از درآمد سازمانها شامل درآمد عملیاتی است که این درآمدها نیز به بودجه سال آینده اضافه میشود و جمع اینها، مجموع بودجه شهرداری اصفهان و سازمانها و شرکتهای با مالکیت بالای ۵۰ درصد را تشکیل میدهد.
بخشنامه وزارت کشور تکلیف کرده، حقوق، دستمزد و رفاهیات را باید ۱۰ درصد افزایش دهیم که این افزایش اعمال شده است و بخشی از هزینههای جاری شامل نگهداری از شهر را نیز افزایش معقول دادیم.
تمرکز بودجه ۱۴۰۱ بر چه محورهایی است؟
بودجه در پروژههای منطقهای، مهم منطقهای و شاخص شهری در حوزه عمرانی توزیع شده است؛ امسال نیز با توجه به رویکرد شهردار پروژههای محله محوری نیز اضافه شده که با نگاه به محلات به ویژه محلههای کم برخوردار، بودجهای حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی را در کل مناطق تحت عنوان بودجه محله محوری تعریف میکنیم.
در این راستا حداقل دو محله در هر منطقه هدف هستند که کار شاخص در آن محلهها انجام شود و در این دوره از مدیریت شهری قرار است به تمام محلات به ترتیب در سالهای پیش رو نگاه ویژه داشته باشیم. البته اجرای پروژههای شاخص، مهم منطقهای و منطقهای نیز در شهر ملموس خواهد بود.
احداث رینگ حفاظتی و حلقه چهارم و پروژه قطار شهری از جمله پروژههای شهری در دستور کار است، اما به همان نسبت به یک گلوگاه محلی مانند پارک و پیادهرو نیز نیاز داریم در این راستا برای ایجاد توازن بخشی از بودجه را به پروژههای محله محور اختصاص دادیم و در حال احصای پروژهها در محلات هستیم تا بر اساس مطالعات انجام شده، طرحهای ارتقای کیفی و بازآفرینی بر اساس پیشنهاد مناطق و مشاوره در قالب میز محلات پالایش شود، البته پروژههای محله محور در راستای پروژههای منطقهای تعیین میشود؛ زیرا جنس پروژههای محله محور به پروژههای منطقهای تنه میزند، در مناطق پیادهرو سازی داریم در حالی که در محلات هم ممکن است پیادهرو سازی نیز داشته باشیم به همین علت این دو پروژه را با یکدیگر بررسی میکنیم تا همپوشانی نداشته باشند و همدیگر را تکمیل کنند.
تاکنون پیشنویس پروژههای شاخص و مهم منطقهای شش منطقه انجام شده و طی روزهای آینده پیشنویس بودجه همه مناطق را با حضور شهردار آماده میکنیم و همزمان با این فرایند، بحث سازمانهای جاری و رفاهی را پیش میبریم.
مراحل تدوین بودجه ۱۴۰۱ چه زمانی به پایان میرسد و به شورا تقدیم میشود؟
از لحاظ قانونی تا پایان دیماه باید بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم شورا کنیم که در آخرین یکشنبه دیماه (بیست و ششم دیماه) باید لایحه بودجه شهرداری اصفهان به شورا تقدیم شود؛ بنابراین تا هفته اول دیماه کلیات بودجه بسته میشود.
در تدوین بودجه با شورا در ارتباط بودهایم به طوری که در جلسات پروژههای شاخص و مهم منطقهای اعضای شورا حضور داشتند. تدوین بودجه فرآیند مفصلی است که ارزیابی و نظارت آن را سخت میکند در این راستا به دنبال معقول و متمرکز کردن ردیفهای بودجه هستیم تا نظارتی بهتر و اثربخش داشته باشیم.
منبع : ایمنا
قالیباف مطرح کرد: تشریح برنامه مجلس برای عملیاتی کردن نقشه راه اقتصادی مورد نظر رهبری
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از خانه ملت، محمد باقر قالیباف در نشست علنی امروز -چهارشنبه، ۵ آذر ماه- مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با قرائت آیهای از سوره احزاب با مضمون «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب دیروز، در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی نکات مهمی را در خصوص اداره اقتصادی کشور بیان فرمودند و نقشه راه هر سه قوه را در مواجهه با مشکلات اقتصادی ترسیم کردند.
وی افزود: برای برداشتن بار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمها، باید راهکاری متفاوت داشته باشیم، نشستن و دسترویدست گذاشتن تا زمان لغو خوشبینانه تحریمها، راهکار کارگشا نیست؛ آنچه که باید برای رفع تحریمها انجام شود و تلاشی که باید در عرصه دیپلماسی صورت گیرد، شرایط خود را دارد که پیش از این هم گفته شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز، راهکار اصلی ما خنثی سازی تحریمهاست که باید با همت و تلاش و شجاعت آن را به مرحله انجام برسانیم؛ برای عبور از تحریمها باید تک تک مردم ایران را قوی کنیم و همانطور که رهبر انقلاب نیز فرمودند با بیاثر کردن تحریمهاست که میتوان رفع تحریمها را نیز رقم زد.
قالیباف با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب روز گذشته، تصریح کرد: ایشان چهار سرفصل مهم و حیاتی را برای حل مشکلات کشور در میان مدت بیان فرمودند. به لطف خدا و با تلاش همه شما همکاران عزیز، مجلس شورای اسلامی در راستای وظیفه خود یعنی ریل گذاری و نظارت، در هر چهار سرفصل مطرح شده از سوی ایشان، اقداماتی مهم در دست دارد.
وی افزود: سرفصل اولی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد مربوط به کسری بودجه بود؛ همانطور که همه متفقالقول هستیم اصلاح ساختار بودجه، محور اول بسته اقتصاد مردمی مجلس شورای اسلامی است و همکاران محترم، بویژه نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه با کمک مرکز پژوهشهای مجلس ماههاست با نمایندگان محترم سازمان برنامه و بودجه در حال رایزنی هستند تا انشاءالله بودجه سال آینده کشور با رعایت اصول مصوب اصلاح ساختار بودجه ارسال شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، از سازمان برنامه و بودجه انتظار میرود، همانطور که پیش از این وعده داده بودند، بودجه را با ایجاد تغییرات لازم ارسال کنند تا بار فشار کسری بودجه کاهش پیدا کند.
قالیباف با اشاره به سرفصل دوم مورد تاکید رهبر انقلاب، گفت: سرفصل دوم مربوط به جهش تولید است که در بسته اقتصاد مردمی با عنوان رونق کسبوکار و ایجاد اشتغال برای جهش تولید مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است و در این خصوص طرحهای مختلفی در دستور کار مجلس است.
وی ادامه داد: یکی از آن طرحها، طرح جهش تولید مسکن است که کلیات آن به تصویب نمایندگان رسیده، و میتواند تحولی جدی در تولید مسکن به عنوان یکی از پیشرانهای اقتصاد، پدید آورد. طرح ساماندهی بازار خودرو و همچنین طرح ساماندهی بازار زنجیره فولاد نیز توسط نمایندگان محترم در حال پیگیری است. خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تصویب اعطای تسهیلات در خصوص آن نیز گام مهم دیگری بود که از سوی نمایندگان مجلس یازدهم برداشته شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سرفصل سوم یعنی افزایش سرمایهگذاری دولتی و نهادهای عمومی، تصویب قانون افزایش سرمایه شرکتها از محل صرف سهام بدون حق تقدم اقدام مهمی بود که مجلس در تلاش خواهد بود بر اجرای درست آن به نحوی که به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند، نظارت کند.
قالیباف همچنین یادآور شد: سرفصل چهارم مورد مطالبه مقام معظم رهبری، ضرورت حمایت از قشرهای ضعیف است. مردم عزیز ما مطلعند که در چهار ماه گذشته، نمایندگان محترم، به طور مداوم پیگیر به سرانجام رسیدن قانون حمایت معیشتی از مردم بودهاند.
وی با اشاره به تاکید دیروز مقام معظم رهبری و انتظار مردم، گفت: اکنون این امیدواری وجود دارد که دولت و مجلس با هماهنگی و همکاری هر چه سریعتر، قانون حمایت معیشتی از مردم را به مرحله اجرا برسانند و انتظارات موجود را پاسخ دهد. طبق این قانون باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر از هموطنان عزیز ما، یارانه کالاهای اساسی پرداخت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین مجلس وظیفه خود میداند راهبردهای تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را به طور ویژه در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه پنج ساله هفتم توسعه مورد توجه قرار دهد تا در ریل گذاری یک ساله و پنج سال پیش رو کشور با جهتگیری درست حرکت کند.
قالیباف افزود: خاتمه کلام اینکه، این روزها گرانهای افسارگسیخته دغدغه اصلی مردم شده است و زندگی را بر مردم سخت کرده و پدران را شرمنده و شرمسار خانوادهها نموده است. گرانیهای کمرشکنی که یک روز با تخم مرغ آغاز شد و حال به مرغ رسیده است و امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری شده است.
وی در پایان تاکید کرد: ضروری است بخشهای مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعاً نسبتاً به ساماندهی مجدد بازار کالاهای اساسی به خصوص مرغ اقدام کنند در همین زمینه لازم است کمیسیون کشاورزی مجلس با سرعت و دقت وظیفه نظارتی خود را دراینباره انجام و گزارش آن را به مجلس و مردم ارائه کند.