نمایش موارد بر اساس برچسب: تحول دیجیتال

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ،مدیرکنترل مواد شرکت فولاد مبارکه  اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت صمت در دولت سیزدهم افزایش سریع میزان بهره‌وری با رویکرد پروژه‌محوری و فرایندنگری است که شرکت فولاد مبارکه با تحقق طرح تحول دیجیتال در بخش انبارداری درصدد تحقق این مهم برآمده است.

  مهدی کفایت، با بیان اینکه در انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت 4.0 تحول دیجیتال می‌تواند به افزایش راندمان واحدهای اقتصادی و صنعتی بینجامد، افزود: شرکت فولاد مبارکه در مسیر اجرای طرح تحول دیجیتال، درصدد تحقق هوشمندسازی انبارداری است تا کالاها به‌صورت هوشمند، دریافت، انباشت، برنامه‌ریزی، برداشت و حمل شوند. با تکیه بر این رویکرد تمام عملیات از تأمین‌کننده تا مشتری نهایی با خطایی نزدیک به صفر به‌طور خودکار انجام می‌شود.

مدیرکنترل مواد شرکت فولاد مبارکه گفت: طبق آخرین بررسی انجام‌شده توسط مجله فوربس، 65 درصد از مدیران حوزه لجستیک، زنجیره تأمین و حمل‌ونقل به لزوم بازنگری در مدل‌های کسب‌وکار و افزودن انعطاف‌پذیری به آن‌ها اقرار کرده‌اند، چراکه از این طریق می‌توانند از تحویل به‌موقع، کاهش هزینه و پاسخ‌گویی به نیازهای متغیر مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌واقع 72 درصد از سازمان‌های فعال در حوزه برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر جریان انتقال بار از یک مبدأ به مقصد مشخص، بهبود تجربه مشتری را به‌عنوان مزیت کلیدی تحول کسب‌وکار در نظر می‌گیرند؛ به‌عبارتی‌دیگر مسیر افزایش بهبود عملکرد و رضایت مشتری در دیجیتال‌سازی جریان کاری انبارداری قرار می‌گیرد.

مدیر کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: ازآنجاکه حوزه انبارداری و زنجیره تأمین، معدنی ارزشمند از داده‌های ساختاریافته و ساختارنیافته است، فناوری‌های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین را می‌توان به‌عنوان محرک‌های کلیدی تحول دیجیتال در مدیریت زنجیره تأمین، انبارداری و حمل‌ونقل در نظر گرفت؛ به‌طوری‌که با جمع‌آوری داده‌های تولیدشده توسط تجهیزات متصل، نرم‌افزارهای انبارداری و پیاده‌سازی مدل‌های یادگیری ماشین روی این داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند شفافیت بیشتری در زنجیره تأمین ایجاد کنند و به این ترتیب، هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند.

وی با تأکید بر اینکه بحث تحول در مدیریت انبارهای فولاد مبارکه یکی از نیازمندی‌های اساسی مطرح شده است، تصریح کرد: پس از بررسی نمونه‌های جهان‌تراز انجام‌شده در حوزه انبارداری و شناسایی وضعیت موجود شرکت فولاد مبارکه و نواقص آن در این حوزه، ساختاری کلان به‌منظور هوشمندسازی انبارها در راستای تحقق طرح تحول دیجیتال طراحی شده است.

کفایت یادآور شد: نتایج حاصل از انبارداری به روش سنتی در شرکت فولاد مبارکه، منجر به جابه‌جایی اتفاقی کالاها و خطای انسانی می‌شود.

وی تأکید کرد: هنگام درخواست کالا از انبار، به علت نبودن سیستم‌های ردیاب بر روی قطعات، سرعت دسترسی به کالا کم و در نتیجه زمان پاسخ‌گویی به درخواست متقاضیان زیاد است.

مدیر کنترل مواد شرکت فولاد مبارکه با بیان این‌که بدون اجرای طرح تحول دیجیتال در انبارداری، تحویل کالا از انبار با حواله و به‌صورت دستی خواهد بود، متذکر شد: به علت فراموشی ثبت حواله در سیستم، میزان موجودی کالا به‌روزرسانی نمی‌شود و فقدان سیستم‌های قفسه‌بندی مناسب در انبارها، میزان بهره‌برداری از فضا را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: وجود سیستم‌های ردیابی و کنترل موجودی مبتنی بر اینترنت اشیا باعث افزایش سرعت پاسخ‌گویی به درخواست متقاضیان می‌شود؛ از طرف دیگر میزان موجودی کالاها به هنگام ورود و خروج به انبار، در لحظه به‌روزرسانی می‌شود و میزان خطا کاهش می‌یابد.

کفایت بیان کرد: انبارها مکان‌هایی برای انباشت و نگهداری کالا در سازمان هستند و ازدحام در فضای انبار باعث افزایش هزینه‌های نگهداری، خواب سرمایه و استهلاک کالاها می‌شود و نبود کالا در انبار و طولانی بودن چرخه انبارداری منجر به وقفه در فرایند تولید می‌گردد.

منتشرشده در اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، اختتامیه کنفرانس بین‌المللی و پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال که بزرگ‌ترین رویداد و گردهمایی نخبگان کشور در حوزه تحول دیجتال محسوب می‌شود، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد و شرکت فولاد مبارکه به عنوان تنها شرکت تولیدی در پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال موفق به دریافت تندیس برنزین سطح ۲ زُبدگی دیجیتال و تقدیرنامه مدیریت کار در دوران کرونا شد. همچنین تندیس زرین رهبری دیجیتال و تندیس برنزین سطح یک زبدگی دیجیتال به شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون ایریسا که وابسته به شرکت فولاد مبارکه است اهدا گردید.
در این کنفرانس بین‌المللی که به مدت دو روز برگزار شد، افراد صاحب‌نام حوزه تحول دیجیتال همچون مهدی شامی زنجانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، آرمند بابلی عضو هیأت علمی مؤسسه ملی علوم کاربردی لیون فرانسه، سپهر قاضی نوری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، محمدرضا آراستی عضو هیأت علمی دانشگاه شریف، شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت پیاده‌سازی تحول دیجیتال، عماد قائنی، حمیدرضا مختاریان و ... حضور داشته و در پنل‌های تخصصی جدیدترین دستاوردهای حوزه تحول دیجیتال را مورد بررسی قرار دادند.


تحقق فولاد مبارکه هوشمند هدف اصلی اجرای طرح تحول دیجیتال
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در خصوص دریافت تندیس بلورین تحول دیجیتال در سطح یک ضمن تبریک به کارکنان و ذی نفعان این شرکت و قدردانی از مدیرعامل جهت پشتیبانی و حمایت از اجرای این طرح اظهارکرد: دریافت تندیس برنزین سطح ۲ زُبدگی دیجیتال به عنوان تنها شرکت تولیدکننده در نخستین سال آغاز این مسیر تحولی، اتفاق بسیار ارزشمندی است. 
سید مهدی نقوی در حاشیه این رویداد در خصوص حضور شرکت فولاد مبارکه در پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال که توسط دانشگاه تهران اجرایی شد، افزود: شرکت فولاد مبارکه به منظور حرکت مداوم در مسیر رشد و بلوغ، همواره خود را در معرض نظام‌های ارزیابی و ممیزی‌های ملی و بین‌المللی قرار داده و هیچ‌گاه موضوع دریافت جایزه اولویت نخست این شرکت نبوده است، بلکه هدف اصلی حرکت در چارچوب یک الگوی مدیریتی نظام‌مند و یک‌پارچه در کل سازمان است.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که می‌دانید طرح تحول دیجیتال شرط بقاء در بازارهای بین‌المللی و در راستای استراتژی جهان‌تراز بودن سازمان بوده و هدف از اجرای این طرح استفاده و نهادینه کردن تکنولوژی‌های نوظهور انقلاب صنعتی چهارم و ایجاد فولاد مبارکه هوشمند است.
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: ره‌نگاشت این طرح با شعار فولاد فردا هوشمند، از سنگ تا رنگ و با چشم‌انداز عضویت در باشگاه جهانی فانوس دریایی در افق ۱۴۰۴ تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در این مسیر بر آنیم که با نگاهی ملی بتوانیم ضمن پیشرو بودن در گسترش مفاهیم این انقلاب در صنعت و به‌ویژه صنعت فولاد توان و استعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و استعدادهای درخشان کشور را به کار بگیریم و با حمایت از آن‌ها در این مهم نیز مطابق فلسفه ارزش‌آفرینی شرکت فولاد مبارکه گام برداریم. 
نقوی ادامه داد: این ارزیابی تحول دیجیتال برای ارزیابی بلوغ بنگاه‌هاست و به فولاد مبارکه برای اطمینان‌بخشی صحت حرکت در این مسیر کمک شایانی خواهد کرد. 


طرح تحول دیجیتال اقدامی برنامه‌محور و در راستای استراتژی‌های فولاد مبارکه است
رئیس دفتر پروژه تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه درخصوص دریافت تندیس برنزین سطح ۲ زبدگی دیجیتال و تقدیرنامه مدیریت کار در دوران کرونا ضمن تبریک به خانواده بزرگ فولاد مبارکه و کلیه ذی‌نفعان حاضر در اکوسیستم خود اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه طی سال‌های گذشته در هر مسیری که گام برداشته، موفق بوده است.
وی تأکید کرد: این دوره نیز که پنجمین دوره ارزیابی طرح تحول دیجیتال است، توسط 3 نفر از اساتید دانشگاه تهران و متخصصین این موضوع در 13 مردادماه به صورت مجازی برگزار شد و شرکت فولاد مبارکه موفق به دریافت تندیس ارزشمند برنزین سطح ۲ زُبدگی دیجیتال گردید.
علی کیانی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته از سوی شرکت فولاد مبارکه که منجر به دریافت تندیس برنزین سطح ۲ زُبدگی دیجیتال شد، بیان داشت: شرکت فولاد مبارکه جهت آمادگی برای شرکت در این ارزیابی، ۱۰ کارگروه از مدیریت‌های مختلف را تشکیل داد و بیش از 550 نفر-ساعت برای فرآیند خودارزیابی، تهیه مستندات و جمع‌آوری مدارک لازم برای شرکت در این ارزیابی با همراهی دبیرخانه زمان صرف کرد.
رئیس دفتر پروژه تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: جایزه تحول دیجیتال مدل 20200 به منظور اندازه‌گیری بلوغ دیجیتال شرکت‌ها و بنگاه‌های کسب و کار برگزار می‌شود که شامل 4 بخش رهبری دیجیتال، نوآوری دیجیتال، زُبدگی دیجیتال و مدیریت اقدامات در دوران کروناست که فولاد مبارکه در 2 بخش زُبدگی دیجیتال و مدیریت اقدامات در دوران کرونا در این دوره شرکت کرده است.

وی ادامه داد: در بخش زُبدگی دیجیتال که شامل 10 محور تخصصی است، نتیجه ارزیابی بنگاه‌های کسب و کار در 5 سطح دسته‌بندی می‌گردد که فولاد مبارکه موفق به کسب تندیس برنزین سطح ۲ زُبدگی دیجیتال شده است؛ در این دوره ۲۴ شرکت در ارزیابی مذکور شرکت کرده بودند؛ در بخش کرونا نیز اقدامات صورت‌گرفته شرکت فولاد مبارکه برای مدیریت کرونا مورد تأیید قرار گرفت و تندیس مربوط به این موضوع نیز دریافت گردید.
کیانی عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه در اسفندماه سال گذشته نیز به عنوان نخستین شرکت ایرانی موفق به اخذ استانداردهای ایزو 45005 با ویرایش سال 2020 با عنوان مدیریت کار ایمن در دوران کرونا از شرکت sgs سوئیس شده است.
وی یادآور شد: طرح تحول دیجیتال یک اقدام برنامه‌محور و در راستای استراژی‌های سازمان بوده که از سال گذشته شروع شده و هدف آن استفاده از تکنولوژی‌های نوین انقلاب صنعتی چهارم است؛ در واقع زمانی که شرکت فولاد مبارکه قرار است شاخص‌های بهره‌وری و دستاوردی خود را ارتقا دهد و نیاز به استفاده از تکنولوژی دارد، طرح تحول دیجیتال کاربرد و نقش اساسی خود را در تحول فرایندها ایفا خواهد کرد و ارزیابی‌های بلوغ در این زمینه نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود را مشخص کرده و تأثیر به‌سزایی در نحوه تعیین سبد پروژه‌های تحول‌آفرین به دنبال خواهد داشت.
رئیس دفتر پروژه تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه در پایان گفت: دریافت تندیس برنزین سطح ۲ زُبدگی دیجیتال مانند هر تندیس دیگری که شرکت فولاد مبارکه آن را دریافت کرده، نتیجه مشارکت همه کارکنان پرتلاش و مدیریت‌های مختلف بوده و با دریافت گزارش بازخورد حاصل از ارزیابی، پروژه‌های بهبود توسط کارگروه‌هایی که برای این موضوع  تشکیل شده که تدوین و اجرایی خواهد گردید.


دیجیتالی کردن فولاد مبارکه گام بسیار ارزشمندی است
رسول سرائیان مدیرعامل شرکت بین‌المللی ایریسا به عنوان دریافت‌کننده تندیس زرین رهبری دیجیتال گفت: استمرار در ارزیابی شرکت‌ها در حوزه دیجیتال کار بسیار ارزشمندی است و امیدواریم این اقدام همواره ادامه پیدا کند. 
وی افزود: در درجه دوم از همکاران خود در شرکت ایریسا که به واسطه تلاش آن‌ها این تندیس دریافت گردید، قدردانی می‌کنم.
مدیرعامل شرکت ایریسا با اشاره به این که صنعت فولاد صنعت سخت و سنگینی بوده و دیجیتالی کردن این صنعت اقدامی مهم و ارزشمند است، خاطرنشان کرد: حمایت مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه برای تحول دیجیتال قطعاً راهگشا بوده و رمز پیشرفت و موفقیت شرکت را فراهم می‌کند. 
شایان  ذکر است، در اختیار قرار دادن روزانه بیش از 70 هزار تن اکسیژن رایگان برای بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کشور به منظور درمان بیماران کووید 19 تنها یکی از اقدامات شرکت فولاد مبارکه در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا بوده که تا امروز بیش 20 هزار تن اکسیژن رایگان جهت درمان بیماران مبتلا به کرونا در اختیار مراکز درمانی کشور قرار داده است.

 

منتشرشده در اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر،  سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان اظهار کرد: پیشرو بودن در بنگاه‌های اقتصادی و الگوی ملی بنگاه‌داری در کشور و حفظ جایگاه شرکت فولاد مبارکه در میدان رقابت صنعت فولاد جهان، مهم‌ترین مضامین تعریف‌شده در چشم‌انداز و استراتژی این شرکت است.

وی با اشاره به جهانی بودن شرکت فولاد مبارکه و دستاوردهای ملی و بین‌المللی این شرکت ادامه داد: این شرکت همواره در مسیر جهانی گام برداشته است. در همین راستا در این شرکت، مطالعات طرح تحول دیجیتال و به‌عبارت‌دیگر حرکت در راستای مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم از سه سال گذشته آغاز شد و اکوسیستم‌های متنوعی طراحی گردید و به‌طور رسمی در اول اردیبهشت سال گذشته با دستور مدیرعامل فولاد مبارکه، حرکت  این شرکت در مسیر طرح تحول دیجیتال قرار گرفت.

هوشمندسازی و توانمندسازی از سنگ تا رنگ در شرکت فولاد مبارکه

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه توضیح داد: دو واژه کلیدی «هوشمندسازی» و از «سنگ تا رنگ» در شعار «هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ» مهم است. «هوشمندسازی» اصلی‌ترین مفهوم طرح تحول دیجیتال رکن اساسی انقلاب صنعتی نسل چهارم به‌حساب می‌آید و کلیدواژه از «سنگ تا رنگ» هم بر وسعت فعالیت این شرکت تأکید دارد؛ چراکه فولاد مبارکه تنها شرکت ایرانی است که سنگ‌آهن ورودی را به محصولات نهایی ورق رنگی تبدیل می‌کند و همین رویداد مهم باعث شده در شرکت فولاد مبارکه، شعار «هوشمند سازی فرایندها از سنگ تا رنگ» را دنبال کنیم.

طرح تحول دیجیتال برای شرکت فولاد مبارکه الزام‌آور است

وی با اشاره به هوشمندسازی ماشین‌آلات، تجهیزات مختلف در فرایندهای فولاد مبارکه بیان کرد: انقلاب صنعتی نسل چهارم برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ و در کشور آلمان مطرح شد. مفهوم این انقلاب در پروژه‌ای فوق حرفه‌ای و در نمایشگاه هانوفر ارائه شد و پس‌ازآن مجمع اقتصاد جهانی و شرکت مشاوره مکنزی مفهوم انقلاب صنعتی چهارم را بسط دادند و امروزه شرکت‌ها و کشورهای پیشرفته دنیا به سمت این انقلاب در حرکت هستند.

نقوی تأکید کرد: طرح تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم برای شرکت فولاد مبارکه الزام و اجبار است، نه اختیار. راه و مسیر است، نه پروژه. برای اینکه بتوانیم جایگاه خودمان را در صنعت حفظ کنیم و الگوی بنگاه‌داری ملی در سطح کشور را همچنان ادامه دهیم چاره‌ای جز این نیست که مسیر هوشمندسازی فرایندها را در اولویت قرار دهیم. برآورد ما این است اگر تا چند سال آینده صنایع فولادی و غیرفولادی به سمت انقلاب صنعتی چهارم گام برندارند، به حتم در عرصه رقابت شکست می‌خورند و نمی‌توانند به نیازهای ذینفعان خود پاسخ دهند.

رشد بهره‌وری ۸ درصدی فولاد مبارکه با هوشمندسازی

وی با تأکید بر اینکه طرح تحول دیجیتال مسیر و راه طولانی است، اظهار کرد: برآورد قطعی دستاوردهای هوشمندسازی، در ابتدای کار دشوار است؛ اما مطالعات موردی منتشرشده در دنیا نشان می‌دهد که رشد بهره‌وری شرکت‌ها با هوشمندسازی بین ۶ تا ۸ درصد افزایش می‌یابد. مجمع اقتصاد جهانی شاخص‌هایی در طرح تحول دیجیتال تعریف کرده است که این شاخص‌ها در سه حوزه بهره‌وری، چابکی و پایداری اندازه‌گیری می‌شوند که همین سه پارامتر میزان سودآوری بنگاه اقتصادی و حضور در صحنه رقابت بازار را هم تعیین می‌کند.

توانمندسازی نیروی کار با طرح تحول دیجیتال

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه انقلاب صنعتی نسل چهارم شکل کارکردن را تغییر می‌دهد، گفت: این انقلاب تأثیری بر تعداد نیروی کار شاغل در شرکت ندارد. در فرایند هوشمندسازی نقش نیروی کار، از کارگر به کنترل‌گر تغییر می‌کند و با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا، کلان داده‌ها، رایانش ابری، کنترل‌های از راه دور، هوش مصنوعی و...، توانمندی نیروی کار ارتقا می‌یابد و در زمان صرفه‌جویی می‌شود و درنهایت به افزایش کارایی و راندمان سازمانی منتج می‌شود.

هوشمندسازی تغییر نقش انسان‌هاست نه حذف آن‌ها

وی با تأکید بر اینکه فرایند هوشمندسازی با تغییر نقش نیروی کار همراه است و به حذف نیروی کار منجر نمی‌شود، توضیح داد: نخستین موضوع در بروز هر انقلابی تغییر فرهنگ است. اساس و سرمایه طرح تحول دیجیتال نیروی کار است و تغییر فرهنگ‌سازمانی نقش مهمی در توسعه انقلاب صنعتی چهارم ایفا می‌کند. در همین راستا برنامه‌های متعددی در ره‌نگاشت شرکت فولاد مبارکه تدوین‌شده است که مهم‌ترین آن تربیت رهبران دیجیتال است.

آموزش ۱۶۰ نفر از رهبران دیجیتال فولاد مبارکه

نقوی با توضیح اینکه رهبران دیجیتال که نقش راهبری و هدایت مجموعه فولاد مبارکه را برعهده دارند، باید با مفاهیم تکنولوژی‌های نوظهور و طرح تحول دیجیتال آشنا باشند، گفت: با همین هدف، در همکاری با دانشگاه اصفهان، پروژه آموزشی برخط توسط اساتید برجسته ایران و فرانسه به ۱۶۰ نفر از رهبران فولاد مبارکه و کارکنان شرکت ایریسا ارائه‌ شده است که‌ترم دوم آن مطابق با استانداردهای جهانی در حال برگزاری است.

راه‌اندازی مجموعه شبکه «فولادینو» در مسیر آشنایی با طرح تحول دیجیتال

وی اضافه کرد: اقدام دیگر، آشنایی کارکنان سازمان با طرح تحول دیجیتال است که راه‌اندازی مجموعه شبکه «فولادینو» با همین هدف بود. در این بستر دیدگاه‌ها و پیشنهادهای کارکنان مطرح و ارزیابی می‌شود و محتویاتی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود. تمام این اقدامات به علت این است که شرکت فولاد مبارکه به بلوغ سازمانی دست ‌یافته و همین باعث شده آموزش‌های ابتدایی ارائه نشود. در برنامه‌های آتی درصددیم آموزش‌ها در سطح کارکنان شرکت فولاد مبارکه توسعه یابد.

راه‌یابی فولاد مبارکه به فانوس دریایی از دریچه طرح تحول دیجیتال می‌گذرد

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه بازهم بر این نکته تأکید کرد که تحول دیجیتال راهی است که ابتدا و انتها ندارد و ادامه داد: در شرکت فولاد مبارکه، برنامه‌ای پنج‌ساله با چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ تعریف ‌شده است تا این شرکت به باشگاه فانوس دریایی راه یابد.

وی اضافه کرد: باشگاه فانوس دریایی توسط مجمع اقتصاد جهانی در دائوس سوئیس تأسیس شده است که متعلق به شرکت‌ها و کشورهای پیشرو در طرح تحول دیجیتال است تا بتوانند شاخص‌های بهره‌وری، چابکی و پایداری را رشد دهند. شرکت‌های مدعی در این مسیر توسط مجمع اقتصاد جهانی ارزیابی می‌شوند و با کسب حداقل‌های موردنیاز می‌توانند به‌افتخار عضویت در باشگاه فانوس دریایی نائل شوند که هدف شرکت فولاد مبارکه رسیدن به این نقطه است که البته با بروز تکنولوژی‌های نوظهور جدید پایانی برای این مسیر متصور نیست.

نقوی با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه در طرح تحول دیجیتال در کشور پیشرو است، گفت: در حال حاضر ۶۹ شرکت به عضویت باشگاه فانوس دریایی درآمده‌اند که در آن میان  ۴ شرکت در صنعت فولادسازی جهان شناخته شده‌اند. این باشگاه مربوط به صنعت خاص و نقطه جغرافیایی مشخصی نیست و جهان‌شمول است. همان‌طور که در سه نسل گذشته انقلاب، اگر شرکت یا صنعتی در مسیر انقلاب گام برنمی‌داشت محکوم ‌به شکست و فنا بود، امروز هم ناگزیریم در مسیر انقلاب چهارم صنعتی محکم و استوار پیش رویم.

اولویت‌دهی هوشمندسازی در برنامه‌های دولت سیزدهم

وی با تأکید بر اولویت‌دهی هوشمندسازی و طرح تحول دیجیتال در برنامه‌های دولت سیزدهم تصریح کرد: با توسعه انقلاب نسل چهارم صنعتی در فولاد مبارکه ذینفعان ما در بخش شرکای اقتصادی یا سهام‌داران می‌توانند از افزایش راندمان و بهره‌وری در شرکت به درآمد و سود بیشتری دست یابند. ذی‌نفعان دیگر ما کارکنان شرکت هستند که با طرح تحول دیجیتال نقش کنترل‌گر پیدا خواهند کرد و درنهایت بخش مهمی از ذینفعان ما مشتریان هستند که می‌توانند خدمات بهتری دریافت کنند. در آینده نزدیک اهداف شرکت فولاد مبارکه به تولید و فروش فولاد محدود نمی‌شود، بلکه می‌توانیم به مشتریان خدمات هم ارائه کنیم و مدل ما در خدمت‌رسانی به مشتری تغییر خواهد کرد.

به‌موقع به انقلاب نسل چهارم صنعتی رسیدیم

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه گفت: اگرچه تجارب گذشته نمی‌تواند در مسیر هوشمندسازی شرکت فولاد مبارکه راهگشا باشد، اما برخلاف انقلاب‌های صنعتی گذشته، زمان زیادی را در ملحق شدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی از دست ندادیم. تحریم‌ها و شرایط سیاسی ویژه کشور امکان دسترسی به منابع اصلی هوشمندسازی را کند کرد و برای عبور از این مانع، شرکت ایریسا فولاد مبارکه را مسئول طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه قراردادیم تا مطالعات، ره نگاشت و پروژه‌های مرتبط با طرح تحول دیجیتال توسط این شرکت در مسیر رسیدن به انقلاب نسل چهارم صنعتی قرار گیرد.

راه‌اندازی مرکز صنعت فولاد دانشگاه تهران در آینده نزدیک

وی اضافه کرد: اقدام دیگر   کلنگ‌زنی مرکز صنعت فولاد در دانشگاه تهران بود که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسد تا فراخوان‌های نوآوری در این مرکز برگزار شود، به‌گونه‌ای که چالش‌های تکنولوژی که راه‌حلی برای آن موجود نیست در این مرکز اعلان عمومی شود تا از دانش و تجربه استارت‌آپ‌ها، دانش‌بنیان‌ها و نخبگان به‌صورت برد-برد بهره‌مند شویم.

راه‌اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان

نقوی به راه‌اندازی آزمایشگاه نسل چهارم صنعت در دانشگاه صنعتی اصفهان با الگوبرداری از مدل‌های موفق جهانی اشاره‌ای کرد و توضیح داد: محصولات شرکت فولاد مبارکه در این آزمایشگاه تست، کنترل و شبیه‌سازی می‌شود و در مقیاس وسیع شرکت فولاد مبارکه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و آشنا با مفاهیم طرح تحول دیجیتال از دیگر اهداف تأسیس آزمایشگاه نسل چهارم صنعت است.

طرح تحول دیجیتال جراحی سازمانی است

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در پایان گفت‌وگوی خبری شبکه اصفهان ضمن تشکر از هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: زمانی شرکت‌های بزرگ شرکت‌های کوچک را می‌بلعیدند، اما امروزه شرکت‌های چابک و پویا هستند که گوی رقابت را از شرکت‌های ایستا می‌ربایند. مفاهیم تغییر کرده است. طرح تحول دیجیتال با بهبودی سازمانی که سی سال ثمره آن در تولیدات شرکت فولاد مبارکه نمایان است، متفاوت خواهد بود و شرکت فولاد مبارکه با حمایت مدیران و تمام کارکنان این شرکت در رسیدن به هوشمندسازی به جراحی بزرگی دست می‌زند.

 

منتشرشده در اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، سیدمهدی نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با ماهنامۀ پردازش، به  ره‌نگاشت این طرح اشاره می‌کند که در قالب یک سفر پنج‌ساله از سال جاری شروع می‌شود و انتظار می‌رود در سال 1404 فولاد مبارکه با مفاهیم هوشمند در سطح جهانی مطرح باشد. طبیعتا نقاطی برای این موضوع تعریف شده که هریک از آن‌ها با بخش‌هایی از شرکت در ارتباط است. هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه در سطح هوشمند صفر قرار دارد و طی سال 1400 تا 1404 به فولاد مبارکۀ هوشمند یک، دو، سه و چهار دسترسی خواهیم یافت.

فولاد مبارکه در سال‌های اخیر در اجرای پروژه‌های خاص در صنعت فولاد سرآمد بوده و توانسته با ورود به اجرای طرح‌هایی همچون نورد گرم شماره 2  و طرح تحول دیجیتال سهم عمده‌ای در تولید فولاد داشته باشد. به طور مشخص طرح تحول دیجیتال در این بنگاه صنعتی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

پروژۀ طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه با سایر پروژه‌هایی که در سال‌های اخیر در این شرکت انجام‌شده قابل‌مقایسه نیست. دلیل اصلی آن هم این است که در پروژه‌های دیگر، تولید و بهبود کیفیت تا میزان مشخصی قابل افزایش بوده؛ اما طرح تحول دیجیتالی که در سال جاری برنامه‌ریزی شده و مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است، یک طرح همه‌جانبه به شمار می‌آید که بقای شرکت را در کلاس جهانی تضمین می‌کند. بنابراین نباید تصور کرد طرح تحول دیجیتال یک پروژۀ عادی است. نکتۀ حائز اهمیت آن است که طرحی مثل نورد گرم شمارۀ 2  از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری یک پروژۀ بسیار بزرگ است، اما نه این پروژه و نه دیگر پروژه‌های مشابه حجم تغییراتی را که طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه ایجاد می‌کند، ایجاد نخواهند کرد. از این جهت است که این طرح اکنون برای شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت برتر تولیدکنندۀ داخلی و صادرکنندۀ حاضر در عرصه‌های بین‌المللی، بسیار حائز اهمیت است. برای توضیح بیشتر می‌توان مقایسه‌ای انجام داد؛ کشور در گام اول برای ورود به عرصه‌های داخلی و بین‌المللی در حوزۀ فولاد، اقدام به احداث شرکت فولاد مبارکه کرد تا بسترهای لازم برای این امر را فراهم کند؛ پس برای افتتاح فولاد مبارکه اقدام شد. اکنون طرح تحول دیجیتال طرحی است که برای بقای شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک فولادساز مؤثر و بزرگ در عرصه‌های داخلی و خارجی ضروری است و با هدف همراه شدن این شرکت با تغییرات جهانی کنونی و آتی در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

اجرای این طرح و پیاده‌سازی پروژۀ انقلاب چهارم در فولاد مبارکه چقدر بر تولید اثر می‌گذارد؟ واقعا  این طرح در شرایط کنونی تا این اندازه که شما به اهمیت آن اشاره کردید، ضروری است؟

اگر همواره شرایط کشور را به این شکل فرض کنیم که تحریم‌ها برقرار است و شرکت‌های خارجی اجازۀ ورود به آن را ندارند، و از سوی دیگر، سطح نیاز مصرف‌کنندگان داخلی به اندازۀ کنونی باقی می‌ماند و هزینه‌های جدید و اضافه‌تری به پروسۀ تولید وارد نمی‌شود، و در نهایت، کلاف و محصولات فولادی را در کشور به هر قیمتی بخواهیم تولید می‌کنیم و با هر شرایطی به مشتریان داخلی خود می‌فروشیم، قطعا باید مسیر کنونی خود را ادامه دهیم. حال آنکه این فرضیات نادرست است. اگر تصور کنیم که این‌ها مواردی است که در آینده اصلاح خواهد شد و شرایط جدیدی به وجود خواهد آمد، حتما به اجرای این طرح نیاز خواهیم داشت. به‌خصوص اینکه در حال حاضر، با توجه به اینکه فضای اقتصاد سیاسی کشور این‌گونه نخواهد ماند و هر لحظه امکان دارد شرایط ارتباطی ایران با سایر شرکت‌های دنیا تغییر کند و فولاد مبارکه از فهرست تحریم خارج شود، مطمئنا مشتریان داخلی فولاد مبارکه ممکن است محصولات موردنیاز خود را از سایر شرکت‌های دنیا طلب کنند و در چنین شرایطی، رقابت یک موضوع بسیار معنادار خواهد بود. پس برای حضور در صحنۀ رقابت، حرکت به سمت بهره‌ورتر شدن و استفاده از مفاهیم جدید و شرایط نو، مطمئنا ضرورتی انکارناپذیر است. مثال می‌زنم؛ می‌دانید که هم‌زمان با انقلاب صنعتی دوم، برق تولید شد و استفاده از برق رواج یافت. فرض کنید شرکتی در زمان انقلاب صنعتی اول ساخته می‌شد و از تولید برق برای کارخانۀ خود بهره نمی‌گرفت. آیا وقتی‌ انقلاب صنعتی دوم آمد، آن شرکت می‌توانست بدون پیروی از آن به بقای خود ادامه دهد؟ شرکت فولاد مبارکه نیز این شرایط را دارد. این شرکت و هر شرکت دیگری اگر ظرف چند سال آینده نتواند خود را با تحولات دیجیتال همگام کند، مطمئنا جایی بین بازیگران اصلی صنعت خود نخواهد داشت.

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ فولاد در منطقۀ مناست و باید این جایگاه را چه از لحاظ عدد و رقم تولید و چه به لحاظ جایگاه کیفی و پیشران بودن در این فضا حفظ کند و فرایندهای جدید و برنامه‌ها و حرکت‌های نو    را    رصد کند و به کار بگیرد تا پابه‌پای بزرگان این صنعت قدم بردارد.

با پیاده‌سازی این طرح، سطح تولید تغییر خواهد کرد؟

هدف از طرح تحول دیجیتال افزایش میزان تولید نیست. ما طی این فرایند برنامه‌ای نداریم که در فولاد مبارکه میزان تولید را    افزایش دهیم و آن را اندازه‌گیری کنیم. هدف ما بر بهره‌وری بیشتر متمرکز است؛ به این معنا که همین میزان کالایی که تولید می‌شود، باید با استفاده از مفاهیم جدید، قیمت تمام‌شدۀ کمتر و بهره‌وری بیشتر تولید شود. شما تصور کنید اگر یک سرویس اینترنتی جدید شبیه اسنپ در یک تاکسی تلفنی استفاده شود، چقدر هزینه‌های مشتریان افزایش می‌یابد؟ به نظر نمی‌رسد این هزینه افزایش یابد، اما اگر آژانس در مسیر این تحول دیجیتال حرکت نکند، ادامۀ مسیر برای او ممکن نیست، کمااینکه هم‌اکنون نیز تاکسی‌های تلفنی از رونق افتاده‌اند. مسئلۀ ما بودن یا نبودن در شرایط صددرصد رقابتی بازار فولاد دنیاست.

پس در واقع منظور شما این است که سطح بهره‌وری افزایش می‌یابد؟

با به‌کارگیری مفاهیم تحول دیجیتال این اتفاق رخ خواهد داد؛ به‌نحوی‌که اگر این مفاهیم به‌درستی اجرایی و پروژه‌های آن عملیاتی شود، حتما بهره‌وری افزایش خواهد یافت. پس انتظار افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده را نیز داریم. البته مجمع اقتصاد جهانی برای موضوع تحول دیجیتال یازده شاخص تعریف و اعلام کرده است و بنگاه‌هایی که تحول دیجیتال را پیاده‌سازی کنند و اصول آن را در سازمان خود جاری سازند، شاهد بهبود جدی در این شاخص‌ها خواهند بود و در نتیجۀ آن‌ها، پیش‌بینی می‌شود بین 6 تا 8 درصد، سودآوری افزایش خواهد یافت.

فولاد مبارکه به این سطح از سودآوری دسترسی پیدا خواهد کرد؟

برنامۀ ما کنترل این شاخص‌ها طی مسیر و ره‌نگاشتی است که تدوین شده است. برنامۀ ما پایش این شاخص‌هاست و هدف‌گذاری ما این است که وقتی به این شاخص‌ها دست یافتیم، بهره‌وری را مورد سنجش قرار دهیم و بر این اساس انتظار داریم افزایش بهره‌وری ما محقق شود.

فولاد مبارکه تا چه زمانی طرح تحول دیجیتال را عملیاتی خواهد کرد؟

با مذاکراتی که با مقامات ذی‌ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، قرار    بر    این شده است که این کار به‌صورت پایلوت در فولاد مبارکه عملیاتی شود. واقعیت آن است که این کاری ناشناخته در صنعت فولاد ایران است و به‌خصوص در حوزۀ صنعت سنگینی مثل فولاد، ملاحظات خاص خود را دارد؛ بنابراین مقرر شده فولاد مبارکه این کار را به‌عنوان مرکز اصلی مطالعاتی و عملیاتی اقتصاد نسل چهارم اجرا کند و از نتایج و تجارب حاصل از آن، برای دیگر صنایع و دیگر تولیدکنندگان فولادی کشور استفاده شود. این موضوع به‌عنوان مبحث اول مدنظر قرار گرفته و بر مبنای آن، اقداماتی انجام‌شده و سیستم‌هایی به‌عنوان پیش‌نیازهای اولیه فراهم شده تا از تمام داشته‌های خود با استفاده از تجاربی که در شرکت‌هایی مثل ایمیدرو    وجود دارد، برای ره‌نگاشت طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه استفاده کنیم. این ره‌نگاشت یک سفر پنج‌ساله است که از سال جاری شروع می‌شود و انتظار می‌رود در سال 1404 فولاد مبارکه با مفاهیم هوشمند در سطح جهانی مطرح باشد. طبیعتا نقاطی برای این موضوع تعریف شده که هریک از آن‌ها با بخش‌هایی از شرکت در ارتباط است. هم‌اکنون شرکت فولاد مبارکه در سطح هوشمند صفر قرار دارد و طی سال 1400 تا 1404 به فولاد مبارکۀ هوشمند یک، دو، سه و چهار دسترسی خواهیم یافت.

جایگاه فولاد مبارکه در آن زمان یعنی افق 1404 با وضعیت کنونی چه تفاوتی خواهد داشت و چه پله‌ای را در دنیا تصاحب خواهد کرد؟

در این زمینه بقا یا عدم بقاست که باید مورد توجه قرار گیرد. امروز هم شاید بتوانیم فولادسازی باشیم که با مفاهیم قدیمی و استفاده از مفاهیم نسل سوم یعنی بدون کامپیوتر هم بتواند فولاد تولید کند، ولی با مشقت و هزینۀ زیاد این کار امکان‌پذیر است و حجم تولید نیز بسیار کم خواهد بود. ما می‌توانیم اقتصاد نسل دوم و نسل سوم را با هم مقایسه کنیم. در اقتصاد نسل دوم فقط برق و الکتریسیته مبنای تولید بودند و موتورهای آن بر مبنای پیشران و محرک نیروی الکتریسیته حرکت می‌کرد، ولی فولادسازی که از نسل سوم در تولید خود استفاده می‌کند، توانسته از امکانات کنترلرها و شرایط اتوماتیک استفاده کند و بنابراین میزان دقت، کیفیت و کمیت در نسل سوم به‌مراتب بیش از تولید با مدل نسل دوم است. البته این دلیل نمی‌شود که بگوییم نسل دوم وجود نخواهد داشت، اما به‌مرور زمان و با توجه به اینکه هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ هزینه، فولادسازی که در نسل قبلی اقتصاد است نمی‌تواند با نسل بعدی خود رقابت کند و طبیعتا محکوم به فنا خواهد بود. فولاد مبارکه نیز اگر نتواند همگام با تغییرات محیط بیرونی خود حرکت کند، در آینده محکوم به فناست و این یک اصل طبیعی است که در تمام مفاهیم مرتبط با صنعت و انسان و حتی دوران رشد یک مجموعه صنعتی در نظر گرفته می‌شود. اگر نتوانیم با تغییرات حرکت کنیم، محکوم به فنا هستیم.

نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در این پروژه به چه صورت است؟

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در پروژۀ فولاد مبارکه نسبت‌به سایر مناطق دنیا، جای بسیار بازتری برای کار دارند. دلیل ادعای من این است که باید توجه کنیم ایران تحریم است و به فضاهای بیرونی و دانش کسب‌شده و تجارب خارج از ایران به‌راحتی و به میزان موردنیاز خود دسترسی ندارد. طبیعتا در این شرایط با استفاده از خرد جمعی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها و نوآورها ایجاد خواهد شد، به سمت تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی حرکت خواهیم کرد و در این راه، با توجه به مطالعات انجام‌شده و آگاهی‌هایی که به دست آورده‌ایم می‌دانیم که بخش عمده‌ای از این اتفاقات در خود فولاد مبارکه امکان اجرایی شدن ندارد. پس در این راه، با فراخوان‌های انجام‌شده و اعلامیه‌هایی که برای همۀ شرکت‌های ایرانی، افراد نخبه و نخبگان ارسال می‌کنیم، درخواست می‌کنیم که همراه ما باشند؛ به‌خصوص اینکه این راه برای ما به‌صورت کامل شناخته‌شده نیست و استفاده از خرد جمعی در این راه و به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه افراد نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند راهگشا باشد و مفاهیم جدیدی را برای ما ایجاد کند. ضمن اینکه در این حوزه باید توجه داشت که مفاهیم مورد استفاده در تحول دیجیتال بسیار متنوع و گسترده است و توانمندسازهای زیادی در این طرح وجود دارد؛ بنابراین مطمئنا منابع داخلی فولاد مبارکه تعدادی از این توانمندسازها را شناسایی کرده و بر آن واقف است. بقیۀ ابزارها را شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های استارت‌آپی در اختیار دارند و ما نیز با برنامه‌هایی که داریم، حتما از منابعی که در کشور در این زمینه به وجود آمده استفاده خواهیم کرد و راه خود را روان‌تر ادامه خواهیم داد. کما اینکه در مهرماه اولین وبینار   و   رویداد مربوط به موضوع طرح هوشمندسازی در دانشگاه تهران برگزار شد و در آن تقریبا 400 شرکت دانش‌بنیان از سراسر کشور حضور داشتند. تا پایان سال نیز   یک وبینار دیگر برگزار خواهد شد تا موضوعات دیگری در آن مطرح و از خرد دیگران استفاده شود.

 

منتشرشده در اقتصاد
  • اقتصاد
  • سیاست
  • شورا
  • شهرستان ها
به گزارش ارمغان شهر، محمد باغستانی مدیرعامل شرکت
به گزارش ارمغان شهر، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت
  به گزارش ارمغان شهر، مدیر ناحیه نورد گرم، پس از
به گزارش ارمغان شهر، قیمت طلا که در روز سه‌شنبه
به گزارش ارمغان  شهر، مصطفی رجبی مشهدی در صفحه
به گزارش ارمغان شهر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس
به گزارش ارمغان شهر، سازمان تأمین‌اجتماعی و دیوان
  به گزارش ارمغان شهر، حمیدرضا کاشانی درباره
  • 1
  • 2
  • 3

آخرین اخبار

به گزارش ارمغان شهر، محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را ...
به گزارش ارمغان شهر، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز  پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفت
به گزارش ارمغان شهر، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و میزان تولید برگ سبز چای شمال کشور، اظهار داشت: اکنون تولید ...
به گزارش ارمغان شهر، صادق ضیائیان با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در بیشتر مناطق نیمه شرقی، در ...
به گزارش خبرنگار ارمغان شهر، نوبت نخست آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی
به گزارش ارمغان شهر،سردار حمید علینقیان با اشاره به اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی بیان کرد: طرح نور  با

خبرهای تصویری

  • اقتصاد
  • سیاست
  • جامعه
  • حوادث
به گزارش ارمغان شهر، محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: ...
به گزارش ارمغان شهر، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز  پس از بازگشت از
به گزارش ارمغان شهر، حبیب جهان ساز در خصوص وضعیت برداشت و میزان تولید برگ
به گزارش ارمغان شهر، صادق ضیائیان با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور ...
به گزارش خبرنگار ارمغان شهر، نوبت نخست آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان ...
به گزارش ارمغان شهر،سردار حمید علینقیان با اشاره به اجرای هوشمندانه طرح ...
بالا
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…