2195
تولید لوازم خانگی به ۱۷ میلیون قطعه در سال رسیده است
به گزارش ارمغان شهر و به نقل ازایرنا، علیرضا محمدی دانیالی در سومین همایش تجلیل از چهره های ماندگار و پیشکسوتان صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: اکنون شاهد رشد ۲۵ درصدی در این صنعت هستیم.
وی افزود: رشد تولید قطعات از لحاظ کمی و کیفی در این صنعت نشانگر تلاش همه صنعتگران است.
رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ادامه داد: اکنون این صنعت در حال رشد است و سرمایه گذاری در آن منجر به افزایش تولیدات خواهد شد.
وی با اشاره به صادرات لوازم خانگی گفت: صنعتگران مشکلاتی از جمله قیمت گذاری دستوری، کمبود نقدینگی، تامین ارز و صادرات دارند که نیازمند رسیدگی و پیگیری هستند.
محمدی دانیالی عنوان کرد: برای دریافت تسهیلات و خدمات نیازمند همکاری بانک مرکزی هستیم.
۴۷۸ هزار خانه خالی از سکنه در روستاها وجود دارد
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از تجارتنیوز، در روستاهای ایران، ۴۷۸هزار خانه، بصورت خالی از سکنه، نگهداری میشود که مالک اغلب آنها، غیربومیها یا همان شهرنشینها هستند که از این خانهها به عنوان «خانه تفریحی» یا همان «اقامتگاه دوم مخصوص سفر» استفاده میکنند.
به رغم «موجودی بلااستفاده مسکن روستایی» اما نمایندگان فکر میکنند روستاها با کمبود مسکن روبرو هستند.
نمایندگان طرح دادهاند که زمینهای روستایی با کاربری مصوب کشاورزی، مزرعه، خانه بهداشت، مدرسه وخدماتی، با درخواست مالک میتواند به مسکونی تغییرکاربری یابد.
مرکز پژوهشهای مجلس اما این طرح را «سوق دادن سفتهبازی ملکی از شهر به روستا» توصیف کرده و تصویب آن را «غیرمنطقی و نامعقول» عنوان کرده است.
قیمت زمین کشاورزی بعداز اینکه به مسکونی تغییر میکند، حداقل ۲ برابر میشود.
تحویل ۴۰۰ دستگاه خودروی برقی مونتاژی به تاکسیرانی
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از تجارتنیوز، شرکت کرمان موتور به عنوان دومین شرکت در تأمین و ارائه خودروهای برقی به سازمان تاکسیرانی تهران، صبح امروز 26 دی 1402 تعداد 400 دستگاه تاکسی برقی را با نام جک E50A را تحویل این سازمان داد.
این مراسم با حضور عباس علیآبادی، وزیر صمت، منوچهر منطقی، معاون حملونقل وزیر صمت، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، شادی مالکی، سرپرست نظارت بر تاکسیرانی تهران، مدیرعامل کرمان موتور و دیگر مقامات و مسئولان شهر تهران برگزار شد که هرکدام سخنرانی مختصری داشتند.
تردد 50 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سطح شهر تهران
میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران، در حاشیه تحویل خودروهای برقی گفت: سال 1396 تاکسیرانی را با 400 دستگاه خودروی فرسوده تحویل دادیم و اکنون مدیریت پیشین شهری آن را با 50 هزار خودروی فرسوده تحویل داد. شورای شهر نوسازی سالانه 5000 دستگاه تاکسی فرسوده را هدفگذاری کرده و آمار فرسودگی فعلی به دلیل کارکرد نامطلوب دوره قبلی است. هدف اصلی سازمان تاکسیرانی، پیگیری روند نوسازی ناوگان به صورت جدی است؛ اما علاوهبر آن، کار مهم دیگر برقیسازی تاکسیها خواهد بود.
عباس علیآبادی، وزیر صمت، خاطرنشان کرد: سال آینده قرار است هشت دستگاه خودروی برقی داخلی رونمایی شود. تعرفه واردات خودروهای برقی به یک درصد کاهش پیدا کرده است که آنها را از لحاظ قیمتی با خودروهای بنزینی همرده رقابتپذیر میکند. کاهش تعرفه خودروهای برقی مورد استقبال مردم قرار میگیرد و این کمک باعث میشود تا مشکلات محیط زیستی جامعه برطرف شود.
نیمی از بودجه شورای شهر صرف حملونقل عمومی شد!
از سوی دیگر علیرضا زاکانی، شهردار تهران اظهار کرد: حدود 66 درصد شهروندان تهران با خودروی شخصی تردد میکنند و تنها 34 درصد از حملونقل عمومی استفاده میکنند که یک فاجعه محسوب میشود. اکنون مسیری انتخابشده است که بتوان با همت دولت سیزدهم، ناوگان حملونقل عمومی را با اولویت کلانشهرها و به ویژه تهران، توسعه داد.
شهردار تهران ادامه داد: حدود دو سال گذشته که وارد شهرداری شدیم، تعداد اتوبوسهای فعال تهران 880 دستگاه بود؛ البته در حال حاضر 2880 دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر تردد میکنند اما نیاز فعلی تهران بیش از 10 هزار دستگاه است. قرارداد واردات 2500 اتوبوس بسته شده و 2194 دستگاه اتوبوس نیز از بخش داخلی تأمین میشود که از مجموع آنها، 2694 دستگاه اتوبوس برقی است.
وی تصریح کرد: مقرر شد 49 هزار دستگاه تاکسی برقی را خودروسازان خصوصی که توان تولید دارند، تحت مالکیت خود و مشروط بر نظارت تاکسیرانی، تحویل این سازمان دهند. شورای شهر تهران کمتر از نیمی از بودجه سال جاری خود را صرف حملونقل عمومی کرده و قرار است برای سال آینده نیز حدود 69 هزار میلیارد تومان بودجه به این موضوع اختصاص یابد. اما موضوع مهم در بحث واردات خودروهای برقی، پیوستگی وزارت نیرو و وزارت صمت در وهله اول و پیوستگی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان استاندارد و دیگر ارگانهای دولتی با این وزارتخانهها است.
ساخت دستوری مسکن مشکلی را حل نمیکند
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از ایرنا، پروژههای ساخت مسکن مهر، نهضت ملی، اقدام ملی مسکن و مواردی از این دست، از جمله طرحهای خانهدار کردن اقشاری است که در بحبوحه گرانی مسکن توان خرید سرپناهی را برای خود را ندارند و تورم اجاره نیز امان آنها را بریده است.
این شکل از پروژهها در ایران عموماً از سمت دولت انجام میشود که بر اساس تجربه سالهای پیش، اکثراً یا به نتیجه نرسیدهاند یا مانند مسکن مهر آنقدر پیامدهای منفی داشتهاند که از مزایای ساخت آن فراتر بوده است.
نهضت ملی مسکن نیز یکی از همان طرحهاست که دولت ابراهیم رئیسی آن را بر اساس قانون جهش تولید مسکن مصوب مرداد ۱۴۰۰، بنا نهاد و از همان ابتدا با چالشهای زیادی همراه بود. اما پروژههای مسکن دولتی در ایران چه معایبی دارد و از چه طریق میتوان کارآمدی آن را افزایش داد؟
مشکلات انبوهسازی دولتی در ایران
فردین یزدانی، کارشناس حوزه مسکن گفت: نفس این ماجرا که دولت بهصورت انبوه در کشور مسکن بسازد مشکل دارد؛ مانند مسکن مهر که عواقب زیادی داشت و پیامدهای ساخت نهضت ملی مسکن از آن بیشتر است. البته در آن حد که دولت وعده داده، خانه ساخته نمیشود.
وی ادامه داد: از لحاظ اصولی مسئله کنونی مسکن در ایران مسئله توان مردم برای خرید است. دلیل اصلی خوابیدن ساخت و ساز در کشور، نبود تقاضا برای خرید است.
ساخت پروژههای مسکن دولتی باید برونسپاری شود
یزدانی در بیان راهکاری برای بهبود ساخت مسکن انبوه در کشور اظهار کرد: «دولت باید ساخت مسکن انبوه را برونسپاری کند و به این شکل پروژهها را پیش نبرد. اگر آمار آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار گیرد، مشخص میشود میزان بالایی ندارد و این موضوع بهدلیل وخامت اقتصاد در کشور است. تعداد زیادی از مردم توان فراهم کردن آورده را ندارند و بخشی مهمی از آنها نیز نمیتوانند اقساط ماهانه تسهیلات را بپردازند.»
وی افرود: در سالهای اخیر قیمتها در مسکن همچون سایر کالاها تا اندازه زیادی بالا رفته و در مقابل دستمزدها آنقدر افزایش نداشتهاند، در نتیجه توان کافی برای ورود متقاضیان به بازارها وجود ندارد و بازار مسکن یکی از این کالاهاست؛ بنابراین ساخت مسکن بهصورت دستوری مشکلی را حل نخواهد کرد.
این کارشناس مسکن توضیح داد: در این شرایط، تنها کسانی وارد این بازی خواهند شد که توان کافی دارند و در دور دوم، این واحدها را از متقاضیان اولیه میخرند. این افراد غالباً خود یک واحد دیگر نیز برای زندگی دارند و در نهایت بعد از این دور و چرخش، در بهترین حالت با قیمتهای بازار وارد بازار اجاره به قیمت بازار خواهند شد.
ناکارآمدی دولت در ساخت مسکن
یزدانی همچنین درباره ناکارآمدی دولت در ساخت مسکن بیان کرد: «دولت، دولت ناکارآمدی است و عملیات دولت در ساخت واحدها نیز بسیار پیچیده است. اصولاً دولتها نمیتوانند بهصورت مستقیم به این زمینه ورود کنند و کارا باشند. در نهایت این ناکارآمدی باعث هدر رفتن منابع و طولانی شدن پروژهها خواهد شد. برای مثال هنوز پس از گذشت دو دهه، برخی واحدهای مسکن مهر تحویل داده نشده است.
همانطور که بیان شد، نهتنها دخالت دولت از همان ابتدا در بازار مسکن، راهگشا نبوده بلکه اجرای طرحهای دستوری در این بازار، پیامدهای زیانده متعددی را در ابعاد مختلف پیش آورده است.
پیامدهایی نظیر هدررفت بودجه، طولانی شدن برای انتظار تحویل واحدها و کیفیت پایین ساخت از عوارض دخالت دولت در بازار مسکن بوده است.
حالا باید دید پروژه نهضت ملی مسکن پس از تحویل واحدها و در آینده چه مسائلی پیش خواهد آورد؟
قیمت سوسیس و کالباس سر به فلک کشید
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از رکنا، قیمت سوسیس و کالباس در بازار سر به فلک کشیده و مردم هنگام خرید با قیمتهای عجیب و غریبی مواجه میشوند.
قیمت یک کیلو کالباس از حدود ۷۰ هزار تومان شروع میشود که بی کیفیت است و تا ۸۰۰ هزار تومان هم میرسد.
زمینهای شهرکی در سرخرود و محمودآباد را با اقساط ۱۲ماهه و بدون بهره بخرید!
نکته جالب اینجاست که قیمت سوسیس هم در برخی مدلهای ۳۰۰ گرمی تا ۲.۵ میلیون تومان هم رسیده است.