2195
اصفهان دومین استان از نظر میزان مصرف گاز طبیعی کشور است
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، سید مصطفی علوی با بیان اینکه مصرف گاز در شهرستان ها بالا است، اظهار کرد: با وجود اعمال برخی محدودیت ها به طور میانگین در حال حاضر روزانه بالغ بر 68تا 72 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در استان مصرف میشود.
وی، افزود: محاسبه گاز بهای مصرفی در شهرستان اصفهان که در اقلیم سه قرار دارد، پلکانی است؛ یعنی اگر میزان مصرف از مقدار الگوی مصرف که ماهانه 200متر مکعب است، بیشتر شود قیمت گاز بیشتر حساب میشود، لذا قیمت هر متر مکعب گاز در اقلیم یک تا مصرف ۳۰۰ متر مکعب در ماه، در اقلیم دو تا مصرف ۲۵۰ متر مکعب، اقلیم سه تا مصرف ۲۰۰ متر مکعب و اقلیم چهار تا مصرف ۱۵۰ متر مکعب در طول یک ماه، ۴۱۴ریال محاسبه می گردد.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با بیان اینکه 112 شهر استان اصفهان از گاز طبیعی بهرهمند شدند، گفت: 99.08 درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازرسانی شده اند به طوریکه هم اکنون یک هزار و ۱۰۰ روستای استان گاز دارند و گازرسانی به حدود 7روستا در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با اشاره به اینکه، روستاها مولّد تولید محصولات کشاورزی و دامی هستند و گازرسانی به روستاها برای این شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود:تعدادی از روستاهای در سطح استان فاقد گاز بوده که از این تعداد 20 روستا واجد شرایط گازرسانی هستند که در دستور کار این شرکت برای سال جاری و ۱۴۰۱ قرار دارند و برخی روستا ها عملاً بصورت مکان مزرعه تلقی می شوند و گازرسانی برای آنها وجود ندارد.
علوی، افزود: با گذشت دو ماه (آبان و آذر) ازایام سرد سال خوشبختانه حتی یک روز قطعی گاز هم نداشته و امیدواریم با همکاری مشترکین عزیز این تداوم گازرسانی تا پایان سال ادامه داشته باشد.
وی، با بیان اینکه مصرف گاز سال گذشته در استان اصفهان ۱۰ درصد افزایش داشت، تصریح کرد: همه مصرف کنندگان گاز مانند هر سال در مصرف گاز دقت داشته تا امکان بهره مندی گاز برای هم استانی های عزیز فراهم گردد.
منبع : روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان
تشریح جزئیات بودجه ۱۴۰۱ شهر اصفهان
به گزارش پایگا ه خبری ارمغان شهر ، مراحل تدوین بودجه در شهرداری نیز همانند دولت از زمان شروع تا خاتمه دارای چهار مرحله است. به این ترتیب که ابتدا دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه در قالب وظایف کلی از سوی وزارت کشور تدوین سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل مبلغ و میزان مخارج اجرای کلیه خدمات و فعالیتهایی که باید در طی سال انجام شود برآورد و درآمدهای لازم برای تأمین این هزینهها پیشبینی میشود.
بودجه تنظیم شده پس از بررسی لازم به صورت بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارسال میشود و زمانی قابل اجراست که از تصویب شورای اسلامی شهر بگذرد.
در همین خصوص به منظور اطلاع از روند تهیه بودجه سال آینده شهر با سعید ابراهیمی، معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانید:
تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان در چه مرحلهای قرار دارد؟
هر ساله برای تدوین بودجه از نیمه شهریورماه بازنگری شاخصهای برنامه و سبد پروژههای برنامه به حوزههای مختلف ارسال میشود تا در صورت نیاز نظرات اصلاحی خود را اعمال کنند، اما امسال به علت تغییر مدیریت شهری، با تأخیر این اتفاق رخ داد، البته ۲۰ مهرماه بخشنامه بودجه به شهرداری ابلاغ شد در این راستا ابتدا ظرفیتها و برآورد منابع را به تفکیک مناطق، سازمانها و شهرداری مرکزی با الگوهای مختلف بررسی کرده که چه مقدار ظرفیت وجود دارد.
در تدوین بودجه رویکردهای میزان اتکا به درآمدهای ساختمانی در سال آینده، توجه بیشتر به مقوله مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی و افزایش درآمدهای پایدار به طور ویژه مد نظر قرار گرفته است در این زمینه با روشهای مختلف علمی برآورد منابع تخمین زده شده تا مبنای بودجه سال آینده قرار داده شود.
در بودجه سال آینده رشد ۲۴ و نیم درصدی نسبت به بودجه امسال پیشبینی شده است در واقع بودجه شهرداری به جز سازمانها از هفت هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان به ۹ هزار ۷۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید البته بودجه سازمانها نیز به آن اضافه میشود. بودجه امسال شهرداری با احتساب سازمانها حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است.
در بخشنامه بودجه تکلیف شده، لایحه بودجه شهرداری به صورت تلفیقی شامل شهرداری، سازمانهای وابسته و شرکتهای با مالکیت بالای ۵۰ درصد تدوین شود؛ این رشد نسبت به سال قبل بررسی میشود، زیرا ممکن است شرکتی با مالکیت بالا ۵۰ درصد در طول یک سال اخیر اضافه شده باشد و دلیل افزایش بودجه اضافه شدن پایه و افزایش در بر گیرندگان است.
در رابطه با سازمانها همچنان مشغول به کار هستیم زیرا سازمانها در دو بخش درآمد دارند که بخشی از آن برای ما منظر هزینهای پیدا میکند و به آنها ارقام مشترک میگوئیم چون برای شهرداری هزینه است و از دید آنها فروش خدمات به شهرداری محسوب میشود و بخشی دیگر از درآمد سازمانها شامل درآمد عملیاتی است که این درآمدها نیز به بودجه سال آینده اضافه میشود و جمع اینها، مجموع بودجه شهرداری اصفهان و سازمانها و شرکتهای با مالکیت بالای ۵۰ درصد را تشکیل میدهد.
بخشنامه وزارت کشور تکلیف کرده، حقوق، دستمزد و رفاهیات را باید ۱۰ درصد افزایش دهیم که این افزایش اعمال شده است و بخشی از هزینههای جاری شامل نگهداری از شهر را نیز افزایش معقول دادیم.
تمرکز بودجه ۱۴۰۱ بر چه محورهایی است؟
بودجه در پروژههای منطقهای، مهم منطقهای و شاخص شهری در حوزه عمرانی توزیع شده است؛ امسال نیز با توجه به رویکرد شهردار پروژههای محله محوری نیز اضافه شده که با نگاه به محلات به ویژه محلههای کم برخوردار، بودجهای حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی را در کل مناطق تحت عنوان بودجه محله محوری تعریف میکنیم.
در این راستا حداقل دو محله در هر منطقه هدف هستند که کار شاخص در آن محلهها انجام شود و در این دوره از مدیریت شهری قرار است به تمام محلات به ترتیب در سالهای پیش رو نگاه ویژه داشته باشیم. البته اجرای پروژههای شاخص، مهم منطقهای و منطقهای نیز در شهر ملموس خواهد بود.
احداث رینگ حفاظتی و حلقه چهارم و پروژه قطار شهری از جمله پروژههای شهری در دستور کار است، اما به همان نسبت به یک گلوگاه محلی مانند پارک و پیادهرو نیز نیاز داریم در این راستا برای ایجاد توازن بخشی از بودجه را به پروژههای محله محور اختصاص دادیم و در حال احصای پروژهها در محلات هستیم تا بر اساس مطالعات انجام شده، طرحهای ارتقای کیفی و بازآفرینی بر اساس پیشنهاد مناطق و مشاوره در قالب میز محلات پالایش شود، البته پروژههای محله محور در راستای پروژههای منطقهای تعیین میشود؛ زیرا جنس پروژههای محله محور به پروژههای منطقهای تنه میزند، در مناطق پیادهرو سازی داریم در حالی که در محلات هم ممکن است پیادهرو سازی نیز داشته باشیم به همین علت این دو پروژه را با یکدیگر بررسی میکنیم تا همپوشانی نداشته باشند و همدیگر را تکمیل کنند.
تاکنون پیشنویس پروژههای شاخص و مهم منطقهای شش منطقه انجام شده و طی روزهای آینده پیشنویس بودجه همه مناطق را با حضور شهردار آماده میکنیم و همزمان با این فرایند، بحث سازمانهای جاری و رفاهی را پیش میبریم.
مراحل تدوین بودجه ۱۴۰۱ چه زمانی به پایان میرسد و به شورا تقدیم میشود؟
از لحاظ قانونی تا پایان دیماه باید بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم شورا کنیم که در آخرین یکشنبه دیماه (بیست و ششم دیماه) باید لایحه بودجه شهرداری اصفهان به شورا تقدیم شود؛ بنابراین تا هفته اول دیماه کلیات بودجه بسته میشود.
در تدوین بودجه با شورا در ارتباط بودهایم به طوری که در جلسات پروژههای شاخص و مهم منطقهای اعضای شورا حضور داشتند. تدوین بودجه فرآیند مفصلی است که ارزیابی و نظارت آن را سخت میکند در این راستا به دنبال معقول و متمرکز کردن ردیفهای بودجه هستیم تا نظارتی بهتر و اثربخش داشته باشیم.
منبع : ایمنا
نورصالحی مطرح کرد: حذف کمکهای دولتی به حمل و نقل عمومی کلانشهرها در بودجه ۱۴۰۱
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تبریک میلاد حضرت عیسی (ع) به مسیحیان اصفهانی و با اشاره به روز ملی ایمنی برابر زلزله و بلایای طبیعی اظهار کرد: ایران با بحرانهای طبیعی مختلف رو به رو است، اما در سالهای اخیر با توجه به اقدامات و مقاومسازیهای انجام شده به خصوص در روستاها شاهد تلفات کمتری پس از حادثههایی همچون زلزله هستیم.
وی با اشاره به پدیده فرونشست زمین، تصریح کرد: آثار این پدیده کمتر از زلزله نیست و امیدواریم قبل از اینکه آثار آن بر شهر غلبه کند اثرات سو آن سنجیده و تصمیمات لازم گرفته شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ گفت: متأسفانه اغلب کمکهای دولت در حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهرها از بودجه حذف شده و صددرصد تأمین آن بر عهده شهرداریها است.
وی گفت: در اصفهان به عنوان آلودهترین شهر کشور، بیتوجهی به حمل و نقل عمومی سبب ایجاد فشار مضاعف بر مردم به دنبال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد.
نورصالحی با بیان اینکه سن ناوگان اتوبوسرانی که به چهار سال کاهش یافته بود، اکنون به ۱۰ سال رسیده است، ادامه داد: زمانی دولت ۸۷.۵ درصد هزینه خرید اتوبوس را پرداخت میکرد در حالی که آن زمان قیمت اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود، اما این کمک به مرور کاهش پیدا کرده و اکنون که قیمت اتوبوس حدود شش میلیارد تومان است، حذف کمک دولت سبب میشود که شهرداریها فشار مضاعف را بر مردم وارد کند یا اینکه از خرید اتوبوس صرف نظر کند که نتیجه آن تشدید آلودگی هوا خواهد بود.
سامانه جامع تحقیقات صنعت آب و فاضلاب کشور رونمایی شد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، در این سامانه که به سفارش دفتر تحقیفات و توسعه فناوری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طراحی شده است، اطلاعات پژوهشی شرکت های آب و فاضلاب به صورت یکپارچه و مدون ذخیره می شود تا از انجام تحقیقات تکراری که منجر به اتلاف فرصت و صرف هزینه های زیاد می شود، جلوگیری به عمل آید.
در این سامانه علاوه بر بارگذاری نیاز صنعت آب و فاضلاب کشور به طرح ها و پژوهش های خاص، پژوهشگران نیز می توانند طرح های تحقیقاتی خویش را با جزییات ومشخصات کامل ثبت کنند.
برای طراحی و اجرای سامانه جامع تحقیقات صنعت آب و فاضلاب بیش از دو سال زمان صرف شده و کارشناسان و مدیران صنعت آب و فاضلاب، پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان می توانند از طریق نشانی Research.nnw.ir وارد این سامانه شده و از نیازهای تحقیقاتی صنعت آب و فاضلاب، طرح های انجام شده یا درحال اجرا، پایان نامه ها، مقالات، کتاب ها، اختراعات و اخبار پژوهشی مطلع شوند.
گفتنی است سامانه جامع تحقیقات صنعت آب و فاضلاب کشور همزمان با جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیروبا حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو رونمایی شد.
دسترسی 19 خانوار به آب شرب پایدار در روستاهای کوهپایه
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، این مخازن را شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با هزینه ای بالغ بر 6 میلیارد و 700 میلیون ریال در روستاهای خیرآباد، دولت آباد، زینت آباد و یزدآباد از توابع شهرستان کویری کوهپایه احداث کرده است.
با بهره برداری از این سه مخزن 19 خانوار روستایی با جمعیت 32 نفر از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند شدند و آبرسانی سیار به آن ها متوقف گردید.
در عملیاتی دیگر در شهرستان کوهپایه، مخازن 400 متر مکعبی زفره، 300 متر مکعبی ورتون، 200 متر مکعبی ایستگاه پمپاژ نصرتیه و 30 مترمکعبی مزرعه عبدالله شستشو و گندزدایی شد.
به دنبال یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی از سال 1398 کار خدمت رسانی به روستاهای محروم استان اصفهان سرعت بیشتری یافته است.