نمایش موارد بر اساس برچسب: شورای شهر اصفهان
افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۴۰ همتی شهرداری اصفهان
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر، سید امیر سامع با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه هفته جاری کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: موضوعی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، بحث کسب درآمدهای شهرداری است، زیرا در مقابل درآمدها، ما هزینههای عمران شهر و نگهداری شهر را داریم و این مسئله در بودجه شهرداری کاملاً دیده شده است.
وی با تشریح اجزای اصلی درآمدهای مدیریت شهری اصفهان افزود: درآمدهای شهر اصفهان در حوزه مدیریت شهری دارای چهار بخش اصلی است؛ نخستین بخش، درآمدهای ساختمانی است که مردم عزیز بیشتر با آن آشنا هستند و هر فردی که قصد دریافت پروانه ساختمانی داشته باشد یا عوارض مرتبط با ساختمان خود را پرداخت کند، مبالغی را به شهرداری میپردازد که تحت عنوان درآمدهای ساختمانی محسوب میشود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در مقطعی، عمده درآمد شهرداریها از محل درآمدهای ساختمانی تأمین میشد، اما به دلیل اینکه این نوع درآمدها نمیتواند پایدار باشد و از سوی دیگر ممکن است به معنای «شهر فروشی» تلقی شود، سهم این درآمدها امروز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه شهر را تشکیل میدهد، البته این بخش همچنان مهم است و تعامل با فعالان حوزه ساختوساز ادامه دارد.
سامع با اشاره به سیاستهای تشویقی شورا برای رونق ساختوساز بیان کرد: بستههای تشویقیای برای این موضوع در نظر گرفته شده است؛ بهطور مثال، تا مهرماه درصد بیشتری از تخفیف ارائه میشد و در حال حاضر نیز تا اواخر آبان و اوایل آذرماه دوباره بسته تشویقی فعال است، همچنین هرچه به ماههای پایانی سال نزدیک میشویم سهم این تخفیفها از ۳۰ درصد به تدریج کاهش یافته و تا پایان سال به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید.
وی در تشریح بخش دوم درآمدهای شهرداری افزود: بخش دیگر درآمدها شامل درآمدهای ناشی از سرمایهگذاری، مشارکت و فروش املاک شهرداری است و زمینهایی که شهرداری در گذشته خریداری کرده و فرآوری، تفکیک و آمادهسازی شدهاند، در پروژههای مشارکتی شهر یا بهعنوان معوض فعالیتهای عمرانی به پیمانکاران واگذار میشود که این بخش هماکنون پررنگتر شده و شهرداری برای افزایش درآمدهای پایدار، ورود جدی به حوزه سرمایهگذاری را دنبال میکند تا ضمن کاهش وابستگی به درآمدهای ساختمانی، منابع جدید تأمین شود.
سامع تاکید کرد: هماکنون حدود پنج هزار میلیارد تومان درآمد مشارکتی داریم که حدود ۱۲ درصد بودجه را تشکیل میدهد در حالی که این عدد در گذشته تنها سه یا چهار درصد بود و تأکید ما این است که این نسبت سالبهسال افزایش یابد و این موضوع مستلزم استفاده از روشهای جذابتر برای جلب مشارکت مردم است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بخش سوم درآمدی شهرداری درآمد ناشی از عوارض ارزش افزوده است، گفت: پیش از این، سهمی از مالیاتها به شهرداریها میرسید، اما هماکنون این موارد در ارزش افزوده تجمیع شده است و درصدی از ارزش افزودهای که مردم هنگام خرید کالاها یا در فعالیت پیمانکاران پرداخت میکنند، بهعنوان درآمد شهرداریها در نظر گرفته میشود و تحقق کامل این درآمد برای شهرداریها اهمیت حیاتی دارد.
سامع تأکید کرد: درخواست مستمر ما از مسئولان استان و دستگاههای مرتبط این بوده و هست که سهم ارزش افزوده شهرداریها باید بهطور کامل پرداخت شود و هر رقمی که به بودجه شهر وارد شود، در اجرای پروژههای زیرساختی شامل حملونقل عمومی، حملونقل پاک، کتابخانهها، بوستانها، راهها، خیابانها، پلها، تقاطعها و خط مترو هزینه میشود، بنابراین هر میزان که رقم وصولی به واقعیت خود نزدیکتر شود، قطعاً به نفع شهر و حق شهروندان خواهد بود و همکاری دستگاهها در این مسیر مناسب بوده، اما همچنان جا دارد که ارقام بزرگتری محقق شود.
وی با اشاره به بخش چهارم درآمدی مدیریت شهری اصفهان اظهار کرد: مبالغ و منابع مالی ناشی از اخذ وام یا اوراق نیز جزو درآمدهای شهرداری محسوب میشود؛ این منابع صرفاً در بخش توسعه به کار میروند و شهرداری هر سال وامهای جدیدی دریافت میکند و همزمان اقساط و تعهدات وامهای سالهای گذشته را پرداخت میکند؛ بنابراین این حوزه نیازمند موازنه دقیق و دائمی است که شورای شهر با حساسیت کامل آن را رصد میکند تا نه بیش از حد وامگیری اتفاق بیفتد و نه کمتر از میزان لازم، و در عین حال اقساط و تعهدات قبلی نیز بهطور منظم تسویه شود.
سامع خاطرنشان کرد: از بودجه ۴۰ همتی یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به سال ۱۴۰۴، تاکنون که در نیمه راه هستیم حدود ۴۰ درصد آن محقق شده است که نسبتاً رقم و عملکرد قابل قبولی به شمار میرود، هرچند هزینهها با توجه به تورم و سایر مسائل، دائماً در حال افزایش است.
وی ابراز امیدواری کرد: تلاش داریم بهویژه درآمدهای ناشی از ارزش افزوده، آلایندگی و مشارکت را تا پایان سال افزایش داده و محقق کنیم تا بتوانیم پروژههای شهری را طبق برنامه تکمیل کنیم و هزینههای نگهداری شهر، پرداخت صورتوضعیتهای پیمانکاران فضای سبز، خدمات شهری و حقوق کارگران زحمتکش این بخشها بهموقع انجام شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: این میدان عملیاتی روزانه، کاری بسیار سخت، مشکل و پیچیده است و شهرداری باید هر روز درآمدهای خود را محقق کرده و هزینههای شهر را بپردازد؛ شورای اسلامی شهر نیز علاوهبر نظارت، رفع موانع را دنبال میکند تا شهر بدون توقف مسیر توسعه و خدمترسانی خود را طی کند.
جشنواره بینالمللی فیلم کودک فرصتی راهبردی برای ارتقای برند فرهنگی اصفهان است
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر، علی صالحی با اشاره به اهمیت رویداد جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اظهار کرد: جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان یک جشنواره بینالمللی است و میتواند برکات بسیاری برای اصفهان داشته باشد و مدیریت شهری اصفهان این جشنواره را بهعنوان یک رویداد راهبردی فرهنگی نگاه میکند و معتقد است باید از این فرصت ارزشمند بیشترین استفاده را در راستای ارتقای جایگاه اصفهان در عرصههای ملی و جهانی به عمل آورد.
وی افزود: در افقگذاریهای کلان شهر اصفهان، حوزههای فرهنگی و اجتماعی جایگاهی ویژه دارند که یکی از ابزارهای مهم برای تحقق این افقها، توجه به رویدادهای فرهنگی و هنری است و اصفهان ظرفیتهای بالقوه بیشماری دارد که در رقابت میان شهرهای داخلی و جهانی میتواند بر آنها تکیه کند که در این میان برگزاری جشنوارههایی همچون جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان بهویژه با سابقه طولانی آن در اصفهان، یک مزیت ویژه به شمار میآید.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: زبان فرهنگ و هنر، زبانی جهانی و گویا است که میتواند پیامها و گفتمانهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را به بهترین شکل منتقل کند و هیچ ابزاری به اندازه هنر در این زمینه کارآمد نیست، بنابراین جشنوارههای بینالمللی بهویژه در حوزه کودک و نوجوان، فرصتی است تا هم تولید آثار مورد حمایت قرار گیرد، هم محتوای آنها هدایت شود و هم نسل آینده فیلمسازان کشور در مسیر درستی قرار گیرند.
صالحی با تأکید بر نگاه ویژه شورای اسلامی شهر به این جشنواره گفت: سیاستگذاریها در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا و در شورای سیاستگذاری جشنواره بر این محور بوده که جشنواره تنها محدود به سالنهای سینما نباشد، بلکه در بستر محلات، مدارس و فضاهای شهری نیز جریان یابد و در همین راستا، در این دوره از جشنواره بیش از ۳۰۰ رویداد فرهنگی و هنری در محلات شهر اصفهان برگزار میشود تا همه شهروندان بهویژه کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف شهر از این ظرفیت بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: برخلاف دورههای گذشته که تمرکز جشنواره صرفاً بر نمایش فیلمها بود و کمتر به برنامههای جانبی توجه میشد، امسال نگاه سیاستگذاران به سمت مشارکت حداکثری مدارس، محلات و حتی شهرستانهای استان معطوف شد که در جلسات سیاستگذاری، هنرمندان شناختهشدهای همچون کمال تبریزی، مرضیه برومند، طهماسب و دیگر فعالان فرهنگی و هنری نیز حضور داشتند و بر این نکته تأکید کردند که جشنواره باید به معنای واقعی کلمه متعلق به همه کودکان ایران باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این دوره تلاش شده است که مدارسی بهویژه در مناطق کمتر برخوردار به جشنواره پیوند بخورند، دانشآموزان این مدارس فرصت تماشای فیلمهایی را پیدا کردند که علاوه بر ارزش هنری، محتوای تربیتی غنی دارند، همچنین مجموعههایی همچون شهر رویاها با ظرفیت پذیرش ۱۵ هزار نفر، میزبان گروههای زیادی از کودکان و نوجوانان در ایام جشنواره بود.
صالحی با اشاره به گستره جشنواره افزود: برگزاری بیش از ۳۹۰ برنامه در ۲۰۰ محله اصفهان تنها با مشارکت مردمی امکانپذیر است، هیچ دستگاه اداری به تنهایی نمیتواند چنین حجم گستردهای از برنامهها را مدیریت کند و گروههای مردمی، انجمنهای هنری و فعالان محلی بازوی اصلی برگزاری این رویداد بودند. این خود نشاندهنده مشارکت واقعی شهروندان در یک رویداد بینالمللی است.
وی با اشاره به حضور ۱۶۰۰ داور کودک و نوجوان در این دوره گفت: یکی از نقاط قوت جشنواره سال جاری مشارکت مستقیم کودکان و نوجوانان در فرایند داوری است و این موضوع موجب شده جشنواره بیشتر به صاحبان اصلیاش یعنی کودکان و نوجوانان نزدیک شود؛ خانوادههای این داوران نیز درگیر جشنواره شدهاند و این خود به معنای مشارکت هزاران نفر از شهروندان در این رویداد است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع میزبانی جشنواره در اصفهان گفت: بیش از ۳۳ دوره از این جشنواره در اصفهان برگزار شده و این شهر به نوعی با نام جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان گره خورده است و اینکه هر سال بحث انتقال جشنواره به شهر دیگری مطرح شود، غیرحرفهای است و به جایگاه جشنواره ضربه میزند که اگر میخواهیم جشنواره در سطح بینالمللی بدرخشد باید برای همیشه موضوع میزبانی اصفهان را قطعی کنیم و همه انرژیها بر ارتقای کیفیت جشنواره متمرکز شود.
صالحی ادامه داد: جشنوارههایی همچون ونیز یا کن هیچگاه از شهری به شهر دیگر منتقل نمیشوند و جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان نیز باید با برند اصفهان شناخته شود، ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و هنری اصفهان، تجربه انباشته این شهر در برگزاری جشنواره و حمایت مردم، همه نشان میدهد که اصفهان بهترین میزبان برای این رویداد است.
وی اضافه کرد: اگر این ثبات ایجاد شود، میتوانیم از ماهها قبل برنامهریزی کنیم، فراخوان جشنواره در همان اختتامیه اعلام شود و برنامهریزیهای سالانه صورت گیرد و این کار باعث میشود جشنواره از سطح یک رویداد چندماهه به یک جریان فرهنگی دائمی در طول سال ارتقا پیدا کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سیاستگذاریهای کلان مدیریت شهری گفت: اصفهان بهعنوان شهر دوستدار کودک شناخته شده است و ما بهدنبال تبدیل آن به شهر دوستدار خانواده هستیم که در همین راستا، هم در حوزه زیرساختی و هم در حوزه رویدادی برنامههای متعددی طراحی شده تا مخاطب کودک و نوجوان در کنار خانواده خود به اصفهان دعوت شود و از این ظرفیتها بهرهمند شود.
صالحی خاطرنشان کرد: تجمیع رویدادها در بازههای خاص زمانی همچون اردیبهشت و مهرماه، فرصت خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی ایجاد میکند و اصفهان علاوه بر ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی، با برگزاری چنین رویدادهایی میتواند ارزش افزوده جدیدی در حوزه گردشگری فرهنگی کسب کند.
وی تأکید کرد: شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان در کنار دستگاههای ملی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی آمادهاند تا با همافزایی ظرفیتها، جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان را به جایگاهی برسانند که شایسته نام ایران و اصفهان باشد و هدف ما این است که هم پیام ایران در عرصه بینالمللی بهتر شنیده شود و هم نسل آینده فیلمسازان کودک و نوجوان کشور در بستر این جشنواره پرورش پیدا کنند.
توسعه اقتصادی اصفهان باید بر پایه گردشگری باشد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر، مصطفی نباتینژاد با اشاره به مناسبتهای اخیر از جمله بازگشایی مدارس و دانشگاهها، هفته دفاع مقدس و روز جهانی گردشگری، این ایام را به مردم تبریک گفت و بر اهمیت گردشگری به عنوان محور توسعه اقتصادی اصفهان تأکید کرد.
وی افزود: اصفهان از میان ۴۰ شهر به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی در سال ۲۰۲۵ برگزیده شده است؛ عنوانی که پس از حدود ۱۹ سال دوباره نصیب این شهر میشود. این انتخاب فرصت مهمی برای معرفی دوباره اصفهان به گردشگران و سرمایهگذاران است که آخرین عنوان بینالمللی بزرگ اصفهان در سال ۲۰۰۶ با نام «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» ثبت شده بود.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نسبت مدیریت شهری و گردشگری همانند «ماهی و آب» است و شهرداری در بسیاری از بخشها به گردشگران خدمات میدهد؛ از سازمان پایانهها و پارکها گرفته تا صدور مجوز هتلها، توسعه فضاهای تفریحی و احیای بافتهای تاریخی. نمونههایی همچون پروژههای باغ گلها، باغ پرندگان، آکواریوم، مدیریت پهنه شرق با محوریت کوه نخودی، مجموعه تندرستی و اقامتگاه موقت باغ فدک و احیای پهنه تاریخی بابا قاسم در شمال مسجد جامع از اقدامات شاخص شهرداری به شمار میروند.
نباتینژاد با اشاره به میزبانی اصفهان از اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در سال ۲۰۲۷ گفت: این میزبانی فرصتی برای تکمیل زیرساختهای گردشگری اصفهان است؛ مشابه تجربه شهرهایی که به بهانه المپیک زیرساختهای خود را توسعه میدهند.
وی از ثبت دائمی دبیرخانه مجمع شهرهای تاریخی ایران در اصفهان، جشنوارههای بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، و برگزاری رویدادهای متنوع گردشگری شهری و روستایی و افتتاح دو هتل پنجستاره جدید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: زیرساختهای حملونقل عمومی، توسعه خط دو مترو، ایستگاههای جامع راهنمای گردشگر و اتوبوسهای گردشگری از دیگر اقدامات مهم است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: توسعه اقتصادی اصفهان باید بر پایه گردشگری باشد تا حضور پررنگ گردشگران در خیابانهای شهر به رونق اقتصادی بینجامد.
نباتینژاد با اشاره به «میز گردشگری استان» که به دستور استاندار و با مسئولیت وی برگزار میشود، اظهار کرد: میز گردشگری محلی برای هماهنگی ماهانه همه دستگاههای مرتبط است؛ در این نشستها موضوعاتی همچون عملکرد اداره کل حملونقل جادهای، تابلوهای تبلیغاتی، تشکیل سازمان مدیریت مقصد، تأسیس انجمن تسهیلگران سفر و تنوعبخشی به گونههای گردشگری از گردشگری سلامت و آموزشی تا گردشگری خرید بررسی میشود.
وی از شهروندان و گردشگران خواست تا اصفهان را تنها در یک بازدید خلاصه نکنند و ماندگاری سفر خود را افزایش دهند. وی تأکید کرد که اصفهان گنجینهای است که با یک بار دیدن، نمیتوان همه زیباییها و ظرفیتهای آن را شناخت.
اصفهان قربانی سوءمدیریتهای آبی است
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر، احمد شریعتی اظهار کرد: ابتدا ایام پربرکت گذشته را تبریک و تهنیت عرض میکنم و هفته دفاع مقدس را به همه ارزشآفرینان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس شادباش میگویم؛ یاد و خاطره همه شهدا بهویژه شهدایی که در جنگ دوازدهروزه اخیر جان خود را فدای میهن کردند گرامی میدارم.
وی ادامه داد: امروز میخواهم قصه پرغصه اصفهان را بازگو کنم؛ اصفهانی که مرکز ثقل ایران است و ظرفیتهای علمی، فرهنگی، صنعتی و اجتماعی کمنظیری دارد؛ هماکنون نیز هفته «ایرانجان، اصفهان ایران» با محوریت معرفی توانمندیهای استان در حال برگزاری است و رسانهها باید واقعیتهای اصفهان را برای مردم ایران بیان کنند.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به جایگاه علمی و ایثارگری مردم اصفهان گفت: اصفهان در حوزه علم، دانشگاه و حوزههای دینی و نیز در عرصه رشادتهای ایثارگران سرآمد است؛ بیش از ۱۰ درصد شهدای کشور از این خطه برخاستهاند و همواره آماده دفاع از میهن بوده و هستند.
شریعتی گفت: امروز نیز اصفهان بار اقتصادی کشور را به دوش میکشد؛ از صنایع بزرگ و نیروگاهها تا فولاد و پالایشگاهها، اما در عین حال با مشکلات جدی دستوپنجه نرم میکند.
وی با انتقاد از اظهارات اخیر رئیسجمهور تصریح کرد: جناب آقای رئیسجمهور، میخواهم از زبان یک پزشک و نماینده مردم با شما سخن بگویم؛ شایسته نبود در سفر به اردبیل مشکلات آب و فرونشست اصفهان را تنها به توسعه این استان نسبت دهید؛ مشاورههایی که به شما دادهاند، نادرست است؛ ای کاش اجازه میدادید به همراه یک کشاورز زحمتکش اصفهانی خدمت شما برسیم تا واقعیتهای میدانی را بیان کنیم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اصفهان قربانی سوءمدیریتهای گذشته و خشکی زایندهرود و فرونشست زمین نتیجه تصمیمات غلط و ترک فعل مسئولان در دولتهای مختلف است؛ وقتی معاون اول شما از انتقال غیرقانونی آب به استانهای دیگر میپرسد و میبیند که پروژه جایگزین «کوهرنگ ۳» پس از ۲۵ سال هنوز تکمیل نشده، چه پاسخی دارید؟ این ترک فعلها نیازمند پاسخگویی است.
شریعتی با تأکید بر بار سنگین اصفهان در اقتصاد ملی گفت: اصفهان نیروی برق، بنزین، فولاد و دیگر تولیداتش را برای کل کشور فراهم میکند و درآمد آن در سراسر ایران هزینه میشود، اما خود استان از حقابه و منابعش محروم مانده است؛ اکنون که دولت بارها را به دوش اصفهان گذاشته، نباید مشکلات زیستمحیطی و فرونشست را به پای توسعه بیندازد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به دولت اظهار کرد: خواهش من این است که اجازه دهید اصفهانیها خودشان برای سرنوشت استان تصمیم بگیرند؛ ما رتبه اول یا دوم پرداخت مالیات کشور را داریم؛ این درآمد باید به خود استان برگردد تا بتوانیم مدیریت کنیم. ما توان و دانش لازم برای اداره منابع خود را داریم.
شریعتی با یادآوری عملکرد دولت شهید رئیسی گفت: در دولت شهید رئیسی گامهایی برای حل مشکلات آبی برداشته شد، اما اکنون کارها متوقف مانده است؛ پروژههای مهمی همچون «کوهرنگ»، «تونل سوم» و طرحهای انتقال آب هنوز بلاتکلیف است، حتی استاندار اصفهان نیز در مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که دولت نباید بار خود را به دوش مردم بیندازد و باید مستقیم مسئولیت را بپذیرد.
وی ادامه داد: کمیسیون آب شورای اسلامی شهر از سه سال پیش تشکیل شد و پیگیریهای زیادی انجام داد، اما مردم میپرسند نتیجه چه شد؟ چرا باید ساکت بمانیم؟ درحالیکه همه بر ضرورت ایجاد شور و نشاط اجتماعی کنار زایندهرود تأکید دارند، بودجههای موجود به جای حل ریشهای مشکل، صرف اقدامات مقطعی میشود؛ هر بار که زایندهرود برای مدت کوتاهی جاری میشود، هزاران نفر از سراسر مسیر برای دیدن آن میآیند و این نشان میدهد مردم چقدر به این رودخانه وابستهاند.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات بالادست رودخانه اظهار کرد: اسناد کارشناسی نشان میدهد که انتقال و پمپاژ آب به ارتفاعات برای استانهای دیگر کار علمی و کارشناسی نیست؛ وقتی آب مازاد هم به اصفهان نمیرسد، چگونه میتوان خشکی رودخانه را به توسعه شهر نسبت داد؟
شریعتی گفت: من بارها درخواست جلسه مشترک با استانداران چهارمحال و بختیاری و یزد را دادهام تا بدون اتکا به دولت راهکاری پیدا کنیم، اما نتیجهای حاصل نشد؛ در این شرایط انتظار نداریم رئیسجمهور با اظهارات نادرست بر زخم مردم نمک بپاشد.
وی با انتقاد از برخوردهای صورتگرفته افزود: مردم وقتی به بستر خشک زایندهرود میآیند، با محدودیت و حتی برخوردهای سخت روبهرو میشوند؛ چه کسی باید از آنان دفاع کند؟ ما نمایندگان مردم وظیفه داریم صدای آنها باشیم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با لحنی صریح خطاب به رئیسجمهور گفت: اصفهان را دور از نگاه واقعی نگه داشتهاید، در حالی که مردم این استان به شما رأی داده و به شما اعتماد کردهاند. تا زمانی که از نزدیک به اصفهان نیایید، آسیبها را آسیبشناسی نکنید و واقعیتهای این سرزمین را نبینید، سفر شما معنایی ندارد؛ مردم اصفهان مردمی قانع و مظلوماند اما حقابه زایندهرود حق مسلم آنهاست و باید برای پیشگیری از فرونشست تأمین شود.
شریعتی بیان کرد: ما با نصب کنتورهای هوشمند و تغییر نوع کشت تلاش کردهایم برداشت آب را کاهش دهیم، اما استانی که زمانی رتبه اول یا دوم تولید محصولات کشاورزی، لبنیات و گوشت کشور را داشت، امروز نمیتواند پاسخگوی نیاز کشور باشد که این نتیجه سالها بیبرنامگی است.
وی افزود: مدیریت شهری اصفهان امروز حتی با استفاده از پساب توانسته فضای سبز خود را حفظ کند؛ موضوعی که مورد تعجب مسئولان دیگر استانها قرار گرفته است؛ در هفته رویداد «ایرانجان، اصفهان ایران» باید این واقعیتها برای همه مردم کشور تبیین شود تا بدانند اصفهان چگونه با کمترین منابع همچنان سرپا مانده است.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حوزه میراث و گردشگری نیز موانع متعددی وجود دارد؛ برای نمونه ورودی پل شهرستان و خیابان بازارچه بهدلیل قرار گرفتن دو آموزشگاه و محدودیتهای میراث فرهنگی به گلوگاه تبدیل شده است. پیشنهاد شده که ۷۰۰ میلیون تومان به حساب سازمان میراث فرهنگی واریز شود تا کاوش انجام و مجوز صادر شود، اما سالهاست این مشکل حل نشده است.
شریعتی گفت: اینها تنها بخشی از آسیبشناسی وضعیت اصفهان است؛ انتظار مردم این است که دولت و همه نهادهای مسئول واقعیتها را ببینند، تصمیمات اشتباه گذشته را جبران کنند و اجازه دهند اصفهان با مدیریت بومی خود مشکلاتش را حل کند.
شهرداری اصفهان با ۴۰ همت بودجه، مسیر توسعه پایدار را ادامه میدهد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر، عباس حاجرسولیها اظهار کرد: شهرداری اصفهان در سال جاری با بودجهای بالغ بر ۴۰ همت، تمرکز خود را بر پروژههای عمرانی و حملونقل شهری قرار داده است؛ بهگونهای که حدود ۷۰ درصد این بودجه به اجرای پروژههای بزرگ اختصاص یافته است و بهرهبرداری از رینگ چهارم ترافیکی بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای کلان شهری در همین راستا محقق شد.
وی افزود: خط دو متروی اصفهان که از شهید حجازی آغاز شده است و با عبور از میدان امام حسین (ع)، میدان امام علی (ع) و زینبیه تا ۲۳ کیلومتر امتداد دارد، هماکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ریلگذاری در بخش میدان لاله تکمیل شده و ایستگاهها نیز به پایان مرحله سفتکاری رسیده است که پیشبینی میشود با تأمین واگنها، فاز نخست این خط تا پایان سال جاری بهصورت آزمایشی به بهرهبرداری برسد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حملونقل عمومی اصفهان اضافه شده است، همچنین در حوزه تاکسیرانی، تاکسیهای برقی با حمایت مالی و یارانه ۳۰۰ میلیون تومانی برای هر دستگاه وارد ناوگان شدند؛ این اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا و حرکت بهسوی حملونقل پاک انجام شده است که علاوه بر این، خطوط BRT نیز بهعنوان یکی از برنامههای تقویتشده اتوبوسرانی در حال توسعه هستند.
حاجرسولیها گفت: با وجود محدودیتهای مالی ناشی از شرایط کشور، شهرداری اصفهان از ظرفیت پروژههای مشارکتی بهره گرفته و بیش از ۲۰ همت پروژه در این قالب تعریف کرده است که بخشی از آنها در سال جاری افتتاح خواهند شد.
وی تاکید کرد: به موازات اقدامات عمرانی، توسعه گردشگری نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و در سال جاری نزدیک به هزار تخت به ظرفیت هتلهای اصفهان اضافه خواهد شد که شامل چند هتل بزرگ ۵ ستاره با ظرفیت هرکدام ۴۰۰ تا ۵۰۰ تخت است.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر، عوارض ساخت هتل در اصفهان رایگان است و همچنان رایگان باقی خواهد ماند؛ اقدامی که به جذب سرمایهگذاری در صنعت گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.
حاجرسولیها تصریح کرد: با وجود تمام تهدیدات و محدودیتهای موجود، اصفهان همچنان مسیر توسعه پایدار خود را ادامه میدهد؛ از بهرهبرداری رینگ چهارم و پیشرفت خط دو مترو گرفته تا نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و توسعه زیرساختهای گردشگری، همگی نشان میدهد این شهر تاریخی و جهانی، در مسیر تبدیلشدن به الگویی از مدیریت شهری هوشمند و مقاوم دربرابر بحران ها گام بر می دارد.
