نمایش موارد بر اساس برچسب: برجام
تماس مکرون با آیتالله رئیسی؛ عقبنشینی اروپا مقابل تهران
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، حسن هانیزاده با بیان اینکه اتفاقات و رخدادهای مثبتی در حال روی دادن است، اظهار کرد: این رخدادها بهویژه پس سفر هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران سرعت گرفته است.
وی افزود: بن طارق حامل پیامهای مهمی از سوی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان و همچنین آمریکا برای مقامات تهران بود.
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: آمریکاییها در این پیامها اظهار تمایل کردند که با ایران در رابطه با برجام همکاری کنند؛ همین نشان میدهد طرف آمریکایی تمایل دارد به توافقنامه برجام بازگردد از همینرو باید تحریمهایی که از سال ۲۰۱۸ برخلاف توافق برجام بود، لغو شود.
وی تاکید کرد: این پیام اهمیت زیادی دارد و پس از آن تماسهایی بین ایران و طرفهای غربی صورت گرفت و به نظر میرسد هفتههای آینده، روند مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و احتمال اینکه گشایشی در موضوع برجام شاهد باشیم، وجود دارد.
به گفته وی، رهبر انقلاب بر موضوع حفظ زیرساختهای هستهای کشورمان به عنوان نماد قدرت ملی تاکید کردند و فرمودند نباید هیچ خللی در این زمینه ایجاد نشود. این تاکید نشان میدهد صنعت هستهای خط قرمز نظام مقدس اسلامی است.
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: گزارشها نشان میدهد کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدهاند که تحریم و فشار بر ایران، باعث خواهد شد ایران برگهای برنده خود در رابطه با این تحریمها بهکار گیرد و گزینههای متعددی برای مقابله با تحریمهای ظالمانه غرب و آمریکا در اختیار دارد.
وی ادامه داد: تجربه کشورهای اروپایی و آمریکا نشان داده است که ادامه فشار بر ایران سودی برای آنها ندارد.
هانیزاده با اشاره به تماس مکرون با آیتالله رئیسی گفت: این تماس و سخنان مطرح شده، یک شکست سیاسی برای اروپاییها قلمداد میشود.
وی خاطرنشان کرد: تماس رئیسجمهور فرانسه با رئیسجمهور ایران نشان شکست سیاستهای غربیها و عقبنشینی در برابر ایران مقتدر اسلامی است و به نظر میرسد ایران با مقاومت خود و با تاکید بر اصول و ارزشها، حفظ زیرساختهای هستهای و توسعه صنعت موشکی توانسته است کشورهای اروپایی را در برابر خواستههای مشروع ایران عقب براند.
منبع : ایمنا
رمزگشایی از وقفه در مذاکرات دوحه
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر، مذاکرات برجام پس از توقف حدود سه ماهه این بار در دوحه از سر گرفته شد و در این نشست انریکه مو را رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی و علی باقریکنی مذاکرهکننده ارشد کشور به گفتوگو پرداختند.
از اینرو حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در تماس تلفنی شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخستوزیر و وزیر خارجه با مثبت خواندن ارزیابی ایران از مذاکرات دوحه، گفت: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقعبینی آمریکا، توافق دستیافتنی است.
«حسین امیرعبداللهیان» نیز در این گفتوگوی تلفنی ضمن تشکر از حسن میزبانی قطر اظهار کرد: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت است.
وی افزود: تأکید میکنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقعبینی آمریکا، توافق دستیافتنی است.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرهکننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام برمیدارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقعبینی مصمم هستیم.
وزیر خارجه قطر نیز به عنوان میزبان این دور از مذاکرات سهجانبه غیرمستقیم (ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا)، روند مذاکرات را سازنده و مثبت خواند.
وی با اشاره به دیدارهای جداگانهاش با هیئتهای مذاکرهکننده، تأکید کرد: قطر ضمن با اهمیت خواندن این مرحله از مذاکرات، در مسیر تداوم میزبانی گفتوگوها تا رسیدن به نتایج مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و بازگشت همه طرفها به تعهدات از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
وضعیت مذاکرات در شرایط توقف قرار گرفته است
سیدرضا صدرالحسینی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه قطر اظهار کرد: پس از توقف مذاکرات وین که سه ماه به طول انجامید شرایط آمریکاییها به گونهای پیش رفت که علاقهمند بودند مسئله مذاکرات را در تحولات داخلی کشور خود نقش بدهند.
وی ادامه داد: در واقع شرایط داخلی آمریکا به گونهای پیش رفت که متوجه تأثیرات این مذاکرات بر حوزه مسائل حوزه داخلی خود بیش از گذشته شدند و دولت بایدن تأثیرات آن را در انتخابات آینده و تحولات سیاسی داخلی آمریکا بیش از گذشته مشاهده کرد.
این کارشناس مسائل بینالملل تصریح کرد: بنابراین با وساطت اروپاییها و حضور رئیس هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا که سفری به ایران داشت نظر مقامات جمهوری اسلامی را گرفت و به این نقطه رسید که این مذاکرات از سر گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: البته به دلیل بیتعهدی و برخورد غیرحقوقی و غیرمنصفانه اروپاییها که در زمان مذاکرات در ارتباط با محکوم کردن جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بیانیهای صادر کرده بودند، جمهوری اسلامی تنبیهی برای آنها قائل شد که این تنبیه آن بود که محل مذاکرات از وین که یک کشور اروپایی است به قطر که یک کشور عربی و در حوزه خلیج فارس است، منتقل شود.
صدرالحسینی یادآور شد: بر این اساس مذاکرات طی دو روز در هفتم و هشتم تیرماه انجام شد و به دلیل اینکه باز هم آمریکاییها آمادگی واگذاری منفعت برجام برای جمهوری اسلامی را نداشتند این مذاکرات متوقف شد البته توقف مذاکرات به مفهوم بسته شدن دریچه مذاکرات نیست.
وی گفت: در این مقطع به دلیل اصرار آمریکاییها بر منفعت نداشتن جمهوری اسلامی از توافقنامه برجام وضعیت مذاکرات در حالت توقف قرار گرفت. البته طرفین مذاکره از جمله جوزپ بورل، نماینده اروپاییها در این خصوص اعلام کرد که این به مفهوم اتمام مذاکرات نیست و به نظر میرسد که در شرایط کنونی هیچ تحول یا گام جلو در حوزه برجامی نسبت به سه ماه قبل که مذاکرات در وین متوقف شد، رخ نداده است و این در حال حاضر همان شرایط قبلی است.
این کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه وضعیت مذاکرات در یک شرایط توقف قرار دارد، افزود: از آن جایی که جمهوری اسلامی براساس مفاد برجام باید از منفعت حضور و امضای برجام استفاده کند اما آمریکاییها با نگاه یکجانبهگرایانه و سلطهگرایانه علاقهمند به این موضوع نیستند که طرفین هر توافق با آمریکا بتواند از منفعت آن توافق بهره ببرد. این موضوع نشان دهنده خلقوخوی یکجانبهگرایی و خودبزرگبینی و مستکبرانهای است که سالیان سال آمریکاییها دچار آن شدند.
جمهوری اسلامی ابتکاراتی در راستای تضامین روی میز دارد
وی با اشاره به مواضع رسانههای اصلی غربی در مورد مذاکرات دوحه، گفت: رویترز روز پنجشنبه از قول یک مقام ارشد آمریکایی نوشت، پس از مذاکرات دوحه شانس احیای توافق هستهای ۲۰۱۵ کمتر شده است و روزبهروز هم بدتر خواهد شد. او گفته، واشنگتن به صراحت اعلام کرده است که نمیتواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد.
صدرالحسینی خاطرنشان کرد: این اظهار عجز درباره ارائه تضمین، در واقع اعترافی صریح نسبت به ناتوانی دولت بایدن برای تأمین یکی از ضرورتهای غیرقابل اجتناب از حصول توافقی قوی، قابل اتکا و پایدار است. او ناخواسته از واقعیتی رونمایی کرده است که پاسخی روشن به همه سوالاتی میدهد که تاکنون در مورد طولانی شدن مذاکرات مطرح شده است.
وی تصریح کرد: آیا توافقی که تضمین نداشته باشد را اساساً میتوان توافق نامید!؟ آیا ایالات متحده خود حاضر است به توافقی رضایت دهد که طرف مقابل هیچگونه تضمینی را برای پایبندی به تعهداتش نپذیرد؟ بدیهی است که تهران هرگز به چنین فرایندی تن نخواهد داد، زیرا اساساً پذیرش چنین مبنایی را مصداق «شکلگیری توافق» نمیداند.
این کارشناس مسائل بینالملل ادامه داد: اظهارات مقام آمریکایی از یکسو نشان میدهد که چرا تاکنون توافقی میان طرفین حاصل نشده و از سوی دیگر موید هوشمندی هیئت مذاکرهکننده ایرانی برای احقاق حقوق تمام و کمال ملت ایران در این عرصه است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران برای باز شدن این گره، ابتکاراتی را در موضوع تضامین روی میز دارد و تاکنون در قالبهای مختلف آن را مطرح کرده است که اگر واشنگتن واقعاً در پی حصول توافق باشد، میتواند با پذیرش پیشنهادهای مطرح شده به رفع گره موجود کمک کند، اما متأسفانه تاکنون دولت بایدن نتوانسته است تصمیمی قاطع در این مورد بگیرد.
لغو تحریم، راستی آزمایی و اخذ تضامین از جمله مطالبات ایران در دور جدید مذاکرات است
صدرالحسینی با اشاره به رفتارشناسی غرب، گفت: اگر بخواهیم رفتارسنجی غرب از دوحه تا شورای امنیت را بررسی کنیم، میتوان گفت، در مذاکرات لغو تحریمها در دوحه، علی باقری، رابرت مالی و انریکه مورا حضور داشتند و طی دو روز موارد اختلافی باقی مانده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: هر چند هنوز اطلاعات دقیقی در مورد محتوا و نتایج مذاکرات دوحه منتشر نشده است اما کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در اقدامی سوالبرانگیز قبل از آغاز نشست شورای امنیت برای بررسی روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، بیانیهای درباره ایران صادر کردند. این سه کشور طی این بیانیه مدعی شدند، «متأسفیم که ایران تاکنون از این فرصت دیپلماتیک استفاده نکرده و به تشدید تنشهای هستهای ادامه داده است.»
این کارشناس مسائل بینالملل افزود: نمایندگان سه کشور ذکر شده درباره مذاکرات قطر نیز مدعی شدند، «ایران بار دیگر از مغتنم شمردن فرصت، امتناع ورزید و در عوض مطالبات فرعی و غیرواقعبینانه مطرح کرد.» نکته مهم در موضعگیریهای اعلام شده، بیتوجهی تعمدی به اصل و ریشه مذاکرات است، چه از ابتدای دور جدید مذاکرات تا به امروز موضوعات هستهای، موشکی و منطقهای اولویت اصلی در گفتوگوها نداشت و رویکرد محوری مذاکرات رسیدن به سازوکاری برای رفع تحریمها بود.
وی خاطرنشان کرد: مطالبات ایران در دور جدید مذاکرات از ابتدا کاملاً واضح و مشخص بوده و مبتنی بر سه اصل لغو تحریمها، راستیآزمایی و اخذ تضامین معتبر از سوی آمریکا و اروپا پیگیری شده است.
صدرالحسینی گفت: بر همین اساس؛ کشورهای چین و روسیه که از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند با در نظر گرفتن رفتار ثابت و قانونی ایران در مذاکرات رفع تحریمها به فضاسازی غربیها که بهدنبال فرافکنی برای اجتناب از پذیرش تعهدات خود و مقصرنمایی ایران هستند به شدت واکنش نشان دادند.
وی یادآور شد: در حالی که کشورهای غربی با فضاسازیهای سیاسی و رسانهای دنبال پنهان کردن ریشههای شکلگیری وضع موجود هستند و از جبران رفتار غیرقانونی ترامپ در خروج از برجام طفره میروند، تهران همچنان با حسننیت به تداوم دیپلماسی با حفظ مواضع اصولی خود مینگرد.
این کارشناس مسائل بینالملل گفت: مسیر دیگری که پیش روی غرب قرار دارد، بهرهبرداری از فرصتی است که ایران در اختیار آنها قرار داده است که میتواند به شکلگیری توافقی قوی، پایدار و قابل اتکا منجر شود.
منبع : ایرنا
واکنش شمخانی به بازگشت معافیت های تحریمی ایران
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، علی شمخانی با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: حق قانونی ایران برای ادامه تحقیق و توسعه و حفظ توانمندیها و دستاوردهای صلحآمیز هستهای در کنار تأمین امنیت آن در برابر شرارتهای حمایت شده با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست.
منبع : ایمنا
صدرالحسینی: راستیآزمایی باید عملیاتی و قابل سنجش باشد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، صدای غرب برای سرعت دادن به مذاکرات در وین، روز به روز بیشتر میشود. وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه برای چندمین بار گفت که مذاکرات باید تسریع شود. دیپلماتهای اروپایی هم این بحث را به طور غیررسمی مطرح کردهاند. منابع نزدیک به مذاکرات میگویند که متن مربوط به اقدامات هستهای (تعهدات ایران) شاهد پیشرفت است، ولی چنین پیشرفتی در سایر اسناد به خصوص متن مربوط به تعهدات طرفهای غربی درباره لغو تحریمها وجود ندارد. چیزی که طرفهای غربی را تشویق کرده که از تسریع مذاکرات حرف بزنند.
جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا روز پنجشنبه در اولین نشست خبری سال ۲۰۲۲ در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود نظر شما در مورد مذاکرات هستهای ایران چیست و آیا فکر میکنید این مذاکرات پیشرفت خواهد داشت یا زمان آن رسیده است که مذاکرات را رها کنید، گفت که حالا زمان دست کشیدن و رها کردن نیست. پیشرفتهایی در حال انجام است. گروه ۱+۵ متحد و یک صدا هستند، اما باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید دیروز در توضیح موضع بایدن گفت که رئیسجمهور آمریکا معتقد است که دیپلماسی بهترین گزینه اول است و ما درگیر آن هستیم. اکنون هشتمین دور مذاکرات است و خواهیم دید چه اتفاقی میافتد. با این حال، او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا آماده است ضمانتهای خواسته شده از سوی ایران را ارائه کند، آن را موکول به این کرد که «ایران چه چیزی را به میز مذاکره میآورد.» پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم تأیید کرده بود که یکی از خواستههای ایران ضمانت برای خارج نشدن دوباره آمریکا از توافق است: «یکی از چیزهایی که ایران از ما خواسته ضمانتی است مبنی بر اینکه ما دوباره زیر میز نمیزنیم.»
برای بررسی وضعیت فعلی مذاکرات وین با سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بینالمللی به گفتوگو پرداختیم که شرح آن را در ادامه میخوانید:
روند مذاکرات وین را چطور ارزیابی میکنید؟
روند گفتوگوهای وین با توجه به آخرین مشورتهایی که در پایتختها صورت گرفته است، بر اساس آنچه سخنگوی وزارت امور خارجه گفت نیازمند یک تصمیم قاطع و کارساز و کارآمد از جانب آمریکا است. مطالب و موضوعاتی که جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده کاملاً روشن و شفاف و با مفاد توافقنامه برجام هماهنگ است. بر همین اساس جمهوری اسلامی در همین راستا دو سند به ۱+۴ ارائه کرده است. این سند در دو بخش اصلی رفع تحریمها و بهرهمندی جمهوری اسلامی ایران از تکنولوژی یا صنعت صلحآمیز هستهای است و علیرغم عملیات روانی و رسانهای که در هفتههای اول صورت گرفت، مورد قبول طرفهای غربی قرار گرفته است و در این مورد دو کشور روسیه و چین هم همراهی قابلتوجهی با این اسناد داشتهاند؛ چراکه استدلال و عقلانیت موجود در این دو سند شرایطی را فراهم کرده که هیچکدام از طرفین غربی امکان عدم قبول این اسناد را ندارند. در این اسناد صحبت از چند موضوع مهم است و آن اینکه تحریمهای ناجوانمردانه علیه ملت ایران باید برداشته شود و جمهوری اسلامی بهعنوان یکی از اعضای قدیمی آژانس بینالمللی انرژی اتمی میتواند بر اساس مفاد موجود در پروتکلهای این آژانس بهطور کامل از مواهب و مزایای عضویت در این آژانس استفاده کند. نکتهای که در حالحاضر بین کارشناسان مطرح است، مساله چگونگی راستیآزمایی است که باید در خصوص پیشرفتهای این دو سند به تفاهم برسند. نکته بعد چگونگی برداشتهشدن تحریمها از دو جهت است؛ یکی از جهت میزان آنها و دیگری زمان برداشتهشدن این تحریمها. ضمناً موضوع دیگری که در این ارتباط تیم مذاکرهکننده در مورد آن در حال گفتوگو است، راستیآزمایی است که باید انجام شود؛ در ارتباط با مساله راستیآزمایی نیز همه اعضای طرف مقابل جمهوری اسلامی این مساله را پذیرفتهاند و در حالحاضر در حوزههای مختلف تجاری، بانکی، بندری و بیمهای در حال گفتوگو و رایزنیهای فشرده تخصصی هستند.
آیا تعیین زمانهای کوتاه از جانب طرف غربی برای راستیآزمایی در روند رسیدن به توافق خوب تأثیرگذار است؟
نکته قابلتوجه آن است که ما هرچه زودتر به نتیجه برسیم، قطعاً و یقیناً با منافع ملی جمهوری اسلامی همخوانی بیشتری دارد، به این دلیل که مسئله برداشتهشدن تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران برای دولت و تیم مذاکرهکننده از اهمیت ویژهای برخوردار است اما این موضوع بههیچعنوان مسئلهای بهنام محدودیت زمانی یا فورس ماژور بودن را بهدنبال نخواهد داشت، یعنی درصورتیکه این گفتوگوها زودتر به نتیجه برسد، قطعاً و یقیناً ملت ایران میتوانند در ارتباط با برداشتهشدن تحریمها بهره بیشتری از تجارت بینالمللی ببرند، اما این بههیچعنوان به آن معنی نیست که سقف زمانی وجود دارد که ما نتوانیم از آن عبور کنیم.
موضوع اشاره و مانور روی سقف زمانی بیشتر به یک عملیات روانی رسانهای مربوط میشود؛ غربیها و بهخصوص مقامات آمریکایی بهدنبال تعجیلی در این رابطه هستند که بتوانند از بیان و پرورش و برجستهسازی این موضوع غیرواقعی اهداف سیاسی و عملیات روانی خود را پیش ببرند. همچنین به موازات آن، مذاکرات در دو موضوع اقدامات هستهای و راستیآزمایی نیز در سطح کارشناسی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
درنهایت، دوشنبهشب نشستی دوجانبه میان معاونان سیاسی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلند در فضایی مثبت و دوستانه برگزار شد. گسترش همکاریهای بانکی و تجاری و نقشآفرینی بانکها و شرکتهای هلندی در فرآیند راستیآزمایی رفع تحریمها، یکی از موضوعات مورد بحث در این جلسه بود. در دو روز گذشته، با هدف افزایش سرعت پیشرفت گفتوگوها و با توجه به اینکه مباحث به مرحلهای رسیده است که عبارات باقیمانده خصوصاً در حوزه تضمینها نیازمند تصمیمگیری و تعیین تکلیف هستند، جلسات نگارش متن (drafting) که پیش از این در سطح کارشناسی (جلسات دو و چندجانبه یا کارگروهها) برگزار میشد، در سطح رؤسای هیئتها و با حضور ایران، اتحادیه اروپا و تمام اعضای گروه ۱+۴ برگزار شده است. بخش قابل توجهی از فرآیند راستیآزمایی از طریق سنجش آزادی تجارت و مراوده با طرفهای اروپایی انجام میگیرد. مجموعاً، در هر دو حوزه جلسات جدی، حرفهای و سازندهای برگزار شده است، هرچند هنوز بخشهایی از موضوعات نیازمند بحث بیشتر و اتخاذ تصمیم است.
آیا احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا وجود دارد؟
در حال حاضر مسیر ارسال و دریافت مکتوب نظرات بهطور کارآمد انجام میشود و تا زمانی که این اطمینان وجود نداشته باشد که مرحله بالاتر از آن یعنی دیدار مستقیم، دستاوردی بههمراه دارد و به دستیابی به توافقی خوب کمک خواهد کرد، نیاز یا ضرورتی برای انجام گفتوگوی مستقیم وجود نخواهد داشت. موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده که ایران حاضر نیست صرفاً برای گرفتن یک عکس یادگاری یا مانور تبلیغاتی دیداری با مقامات آمریکایی انجام دهد.
منبع : ایمنا