به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ارمغان شهر ، علیرضا نصراصفهانی در دومین نشست خبری خود که بصورت مجازی با خبرنگاران برگزار شد ،درباره ابهامات انعقاد قرارداد خرید اتوبوسهای شهری، با اشاره به حضور خود در شورای دوره چهارم، بیان داشت : اوایل شورای چهارم قیمت هر دستگاه اتوبوس ۲۰۰ میلیون تومان بود و یکی از اعضای شورا پیشنهادی را مطرح کرد تا با اخذ تسهیلات صد میلیارد تومانی، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اصفهان خریداری شود.
وی با بیان اینکه اقدامات شهرداری باید با توجه به اقتضائات زمان اولویتبندی شود، افزود: این امکان وجود داشت تا اتوبوسهای جدید برای اصفهان خریداری شود اما زمانی که پروژههای شهر را اولویتبندی کردیم، خرید اتوبوس در اولویت اقدامات نبود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قیمت هر اتوبوس ۵۸۰ میلیون تومان بود که اسکانیا پذیرفت آنها را با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به اصفهان بدهد، اضافه کرد: در آن زمان برای خرید ۴۷۸ دستگاه مذاکره شد که در دو مرحله، ۴۰ دستگاه برای بی آر تی خیابان جی و ۵۰ دستگاه نیز برای خط بی آر تی باهنر خریداری و وارد چرخه حمل و نقل عمومی شد.
وی با بیان اینکه در این مقطع تغییرات مدیریتی در شورا و شهرداری به وجود آمد و در این شرایط باید پیش پرداخت ۳۵۰ دستگاه اتوبوس نیز با همان قیمت پرداخت میشد، گفت: نه تنها هیچ پولی در این خصوص پرداخت نشده بود بلکه قرار بود در ازای خرید ۴۵ دستگاه اتوبوس دیگر ملکی که شهرداری اصفهان در تهران دارد به شرکت اسکانیا داده شود اما این سند در اختیار شهرداری نبود و امکان تهاتر وجود نداشت؛ در نهایت یکی از املاک شهرداری در خیابان فرایبورگ برای ورود این ۴۵ اتوبوس به شهر تهاتر شد.
نصراصفهانی ادامه داد: در قبال قراردادها، هیچ پیش پرداختی انجام نشده بود و مدیریت شهری دوره پنجم نیز نقدینگی کافی برای عمل به تعهدات قبلی نداشت و نمیتوانست پیش پرداخت اتوبوسها را پرداخت کند
وی تصریح کرد: از طرفی با بحرانهایی مواجه بودیم که بهطور مثال حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان سازمان عمران شهرداری از پروژههای شهری فارغ شده و مطالبات پیمانکاران نیز باقی مانده بود بنابراین باید به پرداخت مطالبات پیمانکاران و حقوق و دستمزدها رسیدگی میکردیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: تسهیلات ۳۵ میلیارد تومانی بانک شهر نیز به دلیل نبود امکان تأمین مالی، در اختیار قرار نگرفت و این موضوع که از شرکتهای داخل استان اتوبوس خریداری شود نیز باعث تأخیر در خرید اتوبوس شد.
وی اضافه کرد: اخیراً و با رفع موانع و مشکلات مالی گذشته، مدیریت شهری اولویت را به خرید اتوبوس اختصاص داد که منجر به خرید ۱۰۰ اتوبوس جدید برای اصفهان شد.
نصراصفهانی ادامه داد: این ۱۰۰ دستگاه که با قیمت هرکدام یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان خریداری شده، اقدامی شایسته بود و اگر بازهم در خرید آنها تأخیر میشد، اکنون باید حدود یک میلیارد تومان بیشتر برای هر دستگاه پرداخت میکردیم و به عبارتی اگر اتوبوسها در زمان مناسب خریداری نمیشد، حدود یکصد میلیارد تومان شهرداری ضرر مالی میکرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: شیوع ویروس کرونا اقدامات حوزه گردشگری را محدود کرد اما اصلاح زیرساختهای گردشگری دنبال شده است.
وی با اشاره به تاکید شورا بر اجرای طرحهای گردشگری، گفت: یکی از برنامههای شاخص شورای شهر دوره پنجم که بهطور جدی در کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری دنبال شد، "اصفهان ۲۰۲۰" بود که اعضای شورا از آن استقبال کردند و در بودجه سال جاری نیز پروژههای توسعه گردشگری با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان تعریف شد.
نصراصفهانی گفت: در شرایط فعلی بهخاطر نوع روابط بینالمللی کشور و شیوع جهانی ویروس کرونا از حضور گردشگران خارجی محروم هستیم اما همچنان سعی میکنیم مسیر رونق گردشگری در اصفهان برای آینده هموار شود و در این خصوص و جلسات زیادی نیز برگزار شده است.
وی ادامه داد: شورای پنجم مصوبات خوبی در حوزه زیرساختها از جمله بستههای تشویقی برای ساخت هتل، امکانسنجی ایجاد شهرک صنایع دستی و گردشگری و شهر گردشگری هنر و میراث فرهنگی داشته که آینده گردشگری شهر را امیدوارانه میکند.
نصراصفهانی با اشاره به احداث هتل در حریم چهارباغ عباسی، اظهار کرد: بارها موضع خود را درباره ساختوساز در حریم میراث فرهنگی اصفهان اعلام کردهایم و بهدور از تعارفات معمول و مرسوم، هرکجا میراث تاریخی مورد تعرض قرار گیرد، خود را موظف به مراقبت از این حریم میدانیم.
وی افزود: شورای شهر در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات میداند و هر ساختوسازی در حریم آثار تاریخی انجام شود، مراحل قانونی خود را طی میکند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مداخله در حریم تاریخی اصفهان از خطوط قرمز مدیریت شهری است، تصریح کرد: در این خصوص کمیسیون معماری و شهرسازی ورود جدی داشته و جلساتی را با منتقدان این طرح و دغدغهمندان میراث فرهنگی برگزار کرده است.
نصر اصفهانی با بیان اینکه در مناطق شهرداری بهطور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تحقق بودجه پنج ماهه گزارش شده، تصریح کرد: این میزان تحقق بودجه اتفاق نادری بوده که در هیچ دورهای سابقه نداشته است.
وی افزود: شهروندان و انبوه سازان توانستند با بستههای تشویقی ساختوساز که به صورت پلکانی و نزولی طرحریزی شد، از تخفیفات بیشتری بهرهمند شوند و از طرفی رونق ساختوساز در شهر باعث اشتغالزایی شده و آورده مالی قابل ملاحظهای برای شهر و شهروندان خواهد داشت.
نصراصفهانی ابراز امیدواری کرد: با ادامه این مسیر بودجه شش هزار میلیارد تومانی شهرداری محقق شود و مدیریت شهری بتواند با وجود افزایش قیمتها، در خوشبینانهترین حالت به اندازه بودجه سال گذشته کار کند که در صورت تحقق، اقدامی بزرگ در شهر رقم خواهد خورد.
وی با اشاره به اجرای حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان، اظهار کرد: سالیان زیادی بود که بحث اجرای حلقه حفاظتی مطرح بود اما چون پروژه بزرگی محسوب میشد به مرحله اجرا نرسید.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طول رینگ چهارم ۷۸ کیلومتر و عرض آن ۷۶ متر بوده و حلقه ارتباطی میان پنج شهرستان محسوب میشود، اضافه کرد: ورود شورای دوره پنجم به اجرای این پروژه اقدامی جسورانه بود که از محلی خوب و با نام خوبی نیز آغاز شد و بخشی از آن به نام تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی نامگذاری شد.
نصراصفهانی ادامه داد: ۳۰ کیلومتر از این مسیر آزاد شده یا درحال آزادسازی است و برای توافق با کارخانه قند درخصوص آزادسازی موردنیاز اجرای پروژه سردار سلیمانی نیز اقدام شده است؛ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه اولیه اجرای این تقاطع غیرهمسطح برآورد شده که امکان افزایش مبلغ تمام شده آن نیز با توجه به بالا رفتن هزینهها وجود دارد.
وی با بیان اینکه حدود ۲۲ پل در ۷۸ کیلومتر مسیر حلقه چهارم احداث خواهد شد، تصریح کرد: نیازمند ورود بخش خصوصی و تعاملات بیشتر با شهرداران و فرمانداران هستیم تا به اجرای پروژه سرعت بخشیم.
رئیس شورای اسلامی اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: همانند پروژهای که در زیر زمین برای اجرای خط دو قطار شهری دنبال میشود، این پروژه نیز در دستورکار قرار گرفته تا با اجرای پروژههای شهری نتایج آن را هرچه زودتر شاهد باشیم و از انجام مأموریتی که در قبال آیندگان داریم موفق بیرون آییم.