ریخت و پاشهای تبلیغاتی بصری در اصفهان

ازدحام بنرهای تبلیغاتی در شهر فرهنگ و هنر اصفهان بیداد می‌کند و اثرات محیط‌زیستی آن از چشم مسئولان و مدعیان حفاظت محیط زیست دور مانده است.

به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، هنگامی که در سطح شهر قدم میزنی ورودی تمام گذر و خیابان‌ها مملو از بنرهای تبلیغاتی شهرداری است که هر هفته علاوه بر ابلاغ خبر مناسبت‌ها از تبلیغات شهری نیز فضایی از شهر خالی نمانده است.

طبق تخمینی که زده شده اگر در هریک از مناطق پانزده گانه شهر اصفهان حدود ۵۰ بنر نصب شود در کل شهر ۷۵۰ عدد بنر خودنمایی می‌کند که اگر این روند تبلیغات هر دو هفته یکبار ادامه یابد نزدیک ۱۵۰۰ بنر در ماه و چندین برابر در سال می‌شود. از این رو با تصور اینکه شهرداری دستاوردها و زحمات را به عرصه نمایش می‌گذارد و تمامی شهروندان باید از آن مطلع شوند، چندین هزار بنر در سال تولید می‌شود که این اقدام علاوه بر اینکه ضرر و زیاد غیر قابل جبرانی را برای محیط زیست به همراه دارد، میزان مصرف کاغذ و پلاستیک را به حد اعلی رسانده و این آثار از چشم مسئولان شهری و مدعیان حفاظت از محیط زیست دور مانده است.

بنرهای تبلیغاتی فقط شامل تبلیغات و نشان دادن دستاوردهای شهرداری و مناسبت‌ها نبوده و در برخی موارد با یکسری از بنرهای که معنا و مفهوم خاصی نداشته و به شعور شهروندان نیز اهانت شده خودنمایی کرده است. برای نمونه در یک برهه زمانی شاهد بنرهای تبلیغاتی ضد ارزشی که فقط منع ترویج قبحِ سگ گردانی در شهر بود و با حجم زیادی از تبلیغات که با یک قالب کلی «جای مو در غذا نیست» و یا «جای میز ناهارخوری در سرویس بهداشتی نیست» مواجهه شدیم و یا اینکه تبلیغاتی در مترو اصفهان نصب کردند برای تبلیغ ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی مانند مترو که باید در نظر بگیریم که مخاطب ما مرفه نشینان و شاسی بلند سواران نیستند.

یا بنرهای دیگری که از ابتدای تابستان از تغییر تقویم زباله اصفهان خبر داده بود که کمپین تبلیغاتی آن هم کم حاشیه نداشت؛ تابلوهایی که به چند میلیون نفر آدمِ شهر تاکید می‌کرد «شنبه روز زوج است» و یا «یکشنبه روز فرد است». همان زمان هم مخالفت‌ها و انتقادات نسبت به این تابلوها بسیار بود. از سویی دیگر بنرهای تبلیغاتی دیگری هم در سطح شهر خودنمایی کرد که رسانه‌ها هم از این تبلیغات خاص شهرداری در امان نبودند و ارزش رسانه‌ها را با بنرهای تبلیغاتی زیر سوال برد.

همچنین شهرداری اصفهان برای برگزاری هر نشست خبری، برنامه تودیع یا مراسم و …، حجم گسترده‌ای از این بنرها در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرنوشت آنها پس از پایان برنامه نامعلوم است.

به اذعان کارشناسان بنرهای تبلیغاتی غیرقابل بازیافت است و هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست محیطی در دنیا محسوب می‌شود. این در حالیست که حجم گسترده‌ای از بنرها در کشور تنها چند ساعت یا چند روز کاربرد دارد و پس از آن، امکان استفاده از این بنرها وجود ندارد، بازیافت هم نمی‌شود.

همه ساله حجم زیادی از بنرهای تبلیغاتی روی هم تجمیع و انبار می‌شود و چنانچه این انبار به هر دلیلی دچار آتش‌سوزی شود، با انتشار این گازهای سمی آلودگی‌های زیست محیطی خطرناکی را ایجاد می‌کند و سوال اینجاست که آیا شهرداری اقدامی برای کاهش بنرهای تبلیغاتی و یا تبدیل آن به مواد ارزشمند دیگر را ندارد.؟

اخیراً نیز که شهرداری اصفهان نسبت به راه‌اندازی فروشگاهی در سپاهان شهر اقدام کرده است، شاهد بریز و بپاش تبلیغاتی با چاپ بنر در سطح شهر بودیم، پروژه‌ای که هر چند کوچک بود اما تبلیغات گسترده‌ای روی آن انجام شد و گویا باید با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اعتبار روابط عمومی هزینه شود و خلاقیت این بخش نیز برای هزینه کرد به این امور ختم می‌شود.

اما لازم است به تیم روابط عمومی شهرداری اصفهان یادآور شویم که مردم توجهی به بنرهای سطح شهر ندارند و هر کدام اطلاعات مورد نیاز خود را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند از این رو ازدحام بنرها در سطح شهر نه تنها اقدامی تاریخ گذشته و منسوخ، بلکه آلاینده محیط زیست بوده و تاوان آن را آیندگان باید بپردازند.

 از سویی نیز باید توجه داشت که اصفهان شهر هنر است و هنر باید در آن گرامی داشته شود و این ارزش می‌تواند در تک تک المان‌های شهری مورد استفاده قرار گیرد.

یادداشت: صادقیان
اشتراک گذاری

نظر دادن

تمام اطلاعات علامت گذاری شده با * را وارد نمایید. کدهای HTML مجاز نمی باشد.

  • اقتصاد
  • سیاست
  • شورا
  • شهرستان ها
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از روابط عمومی
به گزارش ارمغان شهر، مدیرعامل آبفای استان اصفهان
 به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، امیر کشانی،
به گزارش  ارمغان شهر و به نقل از روابط عمومی و
 به گزارش ارمغان شهر و به نقل ازروابط عمومی شرکت
به گزارش ارمغان شهر ، مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه
به گزارش ارمغان شهر ، ، وزیر ارتباطات و فناوری
  • 1
  • 2
  • 3

آخرین اخبار

به گزارش خبرنگار ارمغان شهر ، محمد صیرفی نژاد  امروز در جمع خبرنگاران افزود: امسال برای سه محله محروم «حصه» «مُصلا» و
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از روابط عمومی پالایشگاه اصفهان، محسن قدیری در باره انتقال برخی از پروژه‌های این مجموعه ...
به گزارش ارمغان شهر، احسان شهیر با مرور مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد و اشتغال استان اصفهان افزود: ۶۷ هزار و
به گزارش ارمغان شهر ،علی اصغری اظهار کرد: جاری سازی همه فرآیندهای شهرسازی در سامانه «خدمات‌رسان توسعه هوشمند شهری» ...
به گزارش خبرنگار ارمغان شهر، حمید علینقیان پور امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه کاهش آمار جرایم و افرایش امنیت ...
به گزارش ارمغان شهر، مدیرعامل آبفای استان اصفهان با بیان اینکه اجرای این عملیات ، افزایش منابع تامین آب جهت جمعیت حدود

خبرهای تصویری

  • اقتصاد
  • سیاست
  • جامعه
  • حوادث
به گزارش خبرنگار ارمغان شهر ، محمد صیرفی نژاد  امروز در جمع خبرنگاران ...
به گزارش ارمغان شهر و به نقل از روابط عمومی پالایشگاه اصفهان، محسن قدیری
به گزارش ارمغان شهر، احسان شهیر با مرور مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه
به گزارش ارمغان شهر ،علی اصغری اظهار کرد: جاری سازی همه فرآیندهای شهرسازی
به گزارش خبرنگار ارمغان شهر، حمید علینقیان پور امروز در نشست خبری خود با
به گزارش ارمغان شهر، مدیرعامل آبفای استان اصفهان با بیان اینکه اجرای این
بالا
ما برای ارائه سرویس های خود و بهبود تجربه شما، از کوکی ها برای اهداف بسیاری در وب سایتمان استفاده می کنیم. کوکی ها برای عملکرد بهتر سایت از قبل تنظیم گردیده اند. More details…