به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ارمغان شهر ، حمیدرضا عظیمیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال بیش از ۶ میلیون تن فولاد از سوی فولاد مبارکه فروخته شده است، بیان کرد : همواره برای تامین نیاز بازار داخلی تلاش می کنیم، اما متاسفانه مشکلات نهادهای دیگر به سیستم فولاد مبارکه تعمیم داده میشود.
وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت فولاد مبارکه تاکنون فروش داخلی و صادرات آن به بیش از ۲۰ میلیون تن فولاد رسیده است، تصریح کرد: در این مدت ارزآوری این شرکت ۸ میلیارد دلار بوده همچنین میزان فروش محصولات فولاد مبارکه طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
عظیمیان با بیان اینکه فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت بورسی کشور طی یک سال گذشته دو بار افزایش سرمایه داده است، اظهار کرد: ایمنی همواره یکی از مهمترین مسائل مورد تاکید فولاد مبارکه است و به همین منظور سرمایه گذاری ویژه ای برای ارتقا سطح ایمنی کارکنان خود انجام داده است.
وی با اشاره به بومی سازی ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه از سوی این شرکت، ادامه داد: فولاد مبارکه در سال جاری ۳۸۵۰ قطعه را بومی سازی کرده و از ابتدای سال جاری تاکنون بومی سازی ۱۰۰۰ قطعه را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین مشکلی اصلی فولاد مبارکه را در تأمین سنگ آهن، کنسانتره و گندله عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از فعالان معدنی وارد فولاد سازی شدهاند همچنین صادرات معدنی نامتوازن شده و ناهماهنگی در تولید فولاد ایجاد شده است.
وی این شرکت را بزرگترین تولید کننده ورقهای فولادی در منطقه (خاورمیانه و شمال افریقا) خواند و گفت: ما سهم ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور داریم و بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا با تولید ۱۱ میلیون تُن در سال هستیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: ما در تولید فولاد از دنیا عقب نیستیم، اما در تولید ورق، ۱۰ تا ۱۲ سال از دنیا عقب ماندهایم و این به دلیل عدم راه انداری پروژه نورد دو گرم فولاد مبارکه است.
عظیمیان ، ارزش فعلی گروه فولاد مبارکه را ۸۴ هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: ارزش بازاری این مجموعه حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
وی با اعتقاد بر اینکه تولید فولاد مبارکه بیش از نیاز بازار است، گفت: متاسفانه مدیریت نادرست بازار توسط دستگاههای ذیربط موجب میشود تا گاهی مشکلاتی در تأمین نیاز کشور ایجا شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه یک درصد تولید ناخالص داخلی و پنج درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور مربوط به فولاد مبارکه است، اظهار داشت: یکهزار کارخانه بهطور مستقیم و سه هزار کارخانه بهطور غیر مستقیم مشتری این شرکت هستند.
راه اندازی خط هوایی اختصاصی اصفهان از سوی فولاد مبارکه
عظیمیان با اشاره به اینکه درخواست فولاد مبارکه برای راهاندازی خط هوایی در اصفهان در سامانه سازمان هواپیمایی کشور ثبت میشود، اضافه کرد: پس از تصویب این موضوع توسط شورای عالی هواپیمایی، ما نسبت به تامین هواپیما و کارکنان خط هوایی اقدام میکنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که در صورت انجام شدن فرایندهای اداری، این خط هوایی تا اوائل سال آینده راه اندازی و سفرهای زیارتی از جمله به مشهد، نجف، کربلا و عربستان و همچنین به استانهای دیگر و بخش گردشگری با این خط هوایی انجام شود.
عظیمیان با بیان اینکه اصفهان در تاسیس خط هوایی در کشور عقب افتاده بود، تاکید کرد: هدف ما از تاسیس این خط هوایی، سودآوری و منافع مالی نیست بلکه کمک به توسعه زیربنایی استان میباشد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین گفت: برداشت آب این کارخانه از رودخانه زایندهرود از ۴.۲ متر مکعب بر تُن در سال ۹۱ به ۲.۷۵ در زمان حاضر رسیده است.
عظیمیان، میزان برداشت فولاد مبارکه از آب زایندهرود را یک درصد ظرفیت رودخانه خواند و افزود: این میزان از ۴۰ میلیون متر مکعب در سال ۷۰ به ۱۸ میلیون در سال ۹۷ کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه در دنیا کمترین مصرف آب در بین کارخانههای فولادی را داریم، خاطرنشان کرد: آب در این کارخانه بهطور مرتب بازچرخانی و تصفیه میشود.
وی با انتقاد بر اینکه وقتی مشکلی برای کشاورزی اصفهان پیش می آید متاسفانه فولاد مبارکه و صنعت را متهم می کنند، تصریح کرد: این شرکت برای کاهش مصرف آب همواره تلاش می کند و به همین منظور سیستم تصفیه فاضلاب ۹ شهر اطراف فولاد مبارکه توسط این شرکت اجرا شده است.
عظیمیان همچنین در خصوص ورود فولاد مبارکه برای اجرای پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، توضیح داد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ پروژه ای امنیتی برای اصفهان است و اجرای آن باعث میشود تا حیات مردم اصفهان به خطر نیافتد، به همین منظور فولاد مبارکه در راستای مسئولیت های اجتماعی خود سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی در تأمین ورقهای فولادی لوله های این خط آبرسانی انجام داده است.
تامین ورق بدنه، سقف و کاپوت خودروها در آینده از سوی فولاد مبارکه
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان تاکید کرد: تلاش فولاد مبارکه رسیدن از سطح قطعه سازی به سطح ماشین سازی است، همچنین طرح ۵ میلیون تنی شهید خرازی که در دهه ۸۰ مصوب شد منتظر آخرین حلقه خود یعنی نورد گرم دو است که با بهره برداری از آن از واردات فولاد بی نیاز خواهیم شد.
وی در خصوص سهم افزایش هزینه تولید ورق های فولادی در بخش های مختلف تولید از جمله مسکن، خودروسازی، لوازم خانگی و ...، توضیح داد: سهم هزینه ورق های فولادی در بخش ساختمان ۴ درصد و اگر مسکن گران شود نمی توان آن را گردن فولاد انداخت.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان افزود: همچنین سهم صنعت خودرو زیر ۱۰ درصد است و در تعاملاتی که با خودروسازان داشته ایم، نمی توان گرانی خودرو را به فولاد ارتباط داد.
وی تاکید کرد: در آینده فولاد مبارکه ورق بدنه، سقف و کاپوت خودروها و حتی برای خوردوهای شاسی بلند را تامین می کند.