به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ارمغان شهر ، هادی منوچهری در نشست خبری که از طریق لایو اینستاگرام برگزار شد ، افزود: نوسازی این ناوگان مطابق قانون به عهده دولت است که به دلیل مشکلات متعدد از جمله کسری بودجه طی سالهای گذشته در اصفهان و سایر کلانشهرهای کشور متوقف شده است.
وی اظهارداشت: از این رو ورود شهرداری به صورت خودجوش و حمایتی به نوسازی ناوگان تاکسیرانی را شاهد هستیم و از مهرماه سال جاری طرح نوسازی ناوگان را آغاز کرده ایم.
منوچهری تصریح کرد: تاکنون حدود ۳۰۰ تاکسی در اصفهان نوسازی و ۳۰۰ تاکسی فرسوده از این چرخه خارج شده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان یادآور شد: مهمترین وظیفه این سازمان نظارت و کنترل و مدیریت حوزه حمل و نقل خودروهای سواری سبک است.
به گفته وی از مجموع شمار یادشده حدود هشت هزار و ۷۰۰ خودرو سرویس مدرسه، حدود ۹ هزار خودروی زرد رنگ با پلاک (ت) و ۷۵۰ تاکسی بی سیم در این کلانشهر در حال فعالیت هستند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در شرایط عادی سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان روزانه بیش از ۵۰۰ هزار سفر موفق دارد که این میزان به دلیل شیوع کرونا به حدود ۳۵۰ هزار سفر کاهش یافته است.
منوچهری بیان کرد: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان وظایفی در حوزه ارائه خدمات بهتر و موثرتر به شهروندان دارد که سفر ایمن، سریع و ارزان مهمترین هدف حوزه حمل و نقل خودروهای سبک است.
وی ابراز امیدواری کرد با پیاده سازی طرحها و برنامههای سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان شرایط ارائه خدمت به شهروندان بهبود یابد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به مهمترین پروژههای سازمان گفت: در این دوره مدیریت شهری نوسازی ناوگان یک اتفاق مهم و ارزشمند بود چرا که در فرآیند نوسازی به نسبت تاکسیها، در جایگاه نخست کشور قرار داریم.
منوچهری ادامه داد: مهمترین پروژه در حال اجرا «اصکیف» است که اکنون در دو هزار و ۵۰۰ تاکسی نصب شده و تا ماههای آینده تعداد آن به بیش از هفت هزار مورد خواهد رسید تا مسافران برای پرداخت کرایه نیاز به پول خرد نداشته باشند.
وی با بیان اینکه میزان مراجعات رانندگان به سازمان تاکسیرانی علی رغم فعالیت بیش از ۲۱ هزار راننده در حوزههای مختلف به کمتر از صد نفر در روز رسیده است، اظهار کرد: دلیل مهم کاهش مراجعات، برون سپاری ۷۵ درصد فعالیتهای تاکسیرانی با الکترونیکی کردن فرآیندها است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان افزود: بیش از ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای پروژههای فرهنگی تاکسیرانی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تاکسیرانی اصفهان در بین سازمانهای تاکسیرانی کشور جایزه ملی تعالی سازمانی را کسب کرده و مقام برتر در حوزه نظام پیشنهادات شهرداری را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه کرایه تاکسیهای اینترنتی با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت نرخ گذاری میشود، تأکید کرد: نظارت بر حوزه فیزیکی و عملکردی تاکسیهای اینترنتی بر عهده شهرداری است و یک و نیم درصد بابت هر سفر تاکسیهای اینترنتی به حساب شهرداریها واریز شده و در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه میشود.
منوچهری با اشاره به موضوع بیمه رانندگان تاکسی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد بیمه شده سازمان تاکسیرانی، راننده واقعی نیستند، از این رو لیستی به سازمان تأمین اجتماعی از طرف تاکسیرانی ارائه شده است تا رانندگان واقعی جایگزین رانندگانی که حرفه اصلی آنها فعالیت در تاکسیرانی نیست حذف شوند؛ سوالی که از سازمان تأمین اجتماعی داریم این است که چرا لیست ارائه شده سازمان تاکسیرانی برای حذف رانندگان غیرواقعی مورد توجه قرار نگرفته و راننده جدید از سال ۹۴ تا کنون اجازه ثبت نام برای بیمه ندارند؟
وی ادامه داد: به صورت مستمر بر موارد تخلف رانندگان نظارت میشود و شماره ۳۵۶۸۸۱۰۰ تلفن رسیدگی به شکایات سازمان تاکسیرانی است که روزانه تماسها ثبت و راننده متخلف فراخوانده میشود تا به موارد شکایت رسیدگی شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: آمار ابتلای رانندگان تاکسیرانی اصفهان به کرونا کم بوده است که مهمترین دلیل آن استفاده صحیح و مستمر رانندگان تاکسی از ماسک و تجهیز تمام ناوگان به کاورهای جدا کننده بوده است.
وی افزود: با نوسازی یک هزار تاکسی در شهر عمر این ناوگان از ۱۰ سال به کمتر از ۷.۵ سال کاهش خواهد یافت و کاهش آلایندگیها و سرویس دهی بهینه به شهروندان را شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت تاکسیهای بیسیم بانوان در شهر خاطرنشان کرد: این تاکسیها در حوزه ارائه سرویس به مسافران بانو و تحت نظر سازمان تاکسیرانی فعالیت میکنند که تعداد آنها کمتر از ۱۵۰ خودرو است.
وی ادامه داد: برای افزایش تعداد تاکسی بیسیم بانوان مجوزی صادر شد که بر اساس آن علاوه بر خودروهای پراید سبزرنگ، خودروهای دیگری که از نظر ایمنی صلاحیت لازم را دارند اجازه فعالیت داشته باشند که امیدواریم با مجوزهای صادر شده نوع و کیفیت خدمات این تاکسیها در شهر افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به موضوع پرداخت سهمیه سوخت رانندگان بر اساس طرح پیمایش گفت: این طرح از ۲۰ آذرماه ۹۹ اجرا شد و بر اساس آن رانندگان آژانسهای تاکسی که قبلاً برای خودروهای یگانه ۱۲۰ لیتر و دوگانه سوز ۶۰ لیتر سوخت واریز میشد البته در این راستا رانندگان باید در سامانه تلتا ثبت نام و پیمایش آنها ثبت و توسط مدیر آژانس تأیید شود تا سهمیه سوخت بر اساس میزان پیمایش پرداخت شود.
منوچهری تأکید کرد: طرح پیمایش، عدالت را در حوزه سوخت تاکسیهای تلفنی برقرار کرده است.
وی در خصوص سوار کردن سه مسافر در تاکسیها گفت: سوار کردن سه مسافر براساس مصوبه ستاد ملی کرونا بوده و تا حد زیادی در اصفهان رعایت میشود، اما موضوع مهم و لاینحل محاسبه کرایه نفر چهارم بود از این رو به شورای اسلامی شهر پیشنهاد شد ۴۰ درصد کرایه نفر چهارم برعهده راننده و ۶۰ درصد بین سه نفر مسافر تقسیم شود که این موضوع در حال بررسی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در خصوص نحوه برخورد رانندگان تاکسی با مسافران تصریح کرد: رانندگان از فیلترهای متعدد امنیتی و آموزشی عبور کرده و فعالیت خود را به عنوان راننده تاکسی در شهر آغاز میکنند و آموزشهای لازم با برگزاری دورههای آموزشی به رانندگان ارائه میشود.