نمایش موارد بر اساس برچسب: حمل و نقل عمومي
تصویب کمکهای دولت برای بهبود وضعیت حمل و نقل شهر اصفهان
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ویژه بررسی مسائل و برنامههای حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان در روز ۵ شهریور با حضور رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، شهردار اصفهان و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در وزارت کشور برگزار شد.
آنطور که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خبر داده است، در این جلسه وضعیت موجود، آمار و اطلاعات مرتبط با آلودگی هوا، ایمنی، تصادفات و وضعیت سیستمهای حمل و نقل شهر اصفهان بررسی شد.
حسین حق شناس افزود: در این نشست با ارائه نتایج پروژه سیاهه انتشار آلودگیهای هوای اصفهان که آلایندههای مربوط به صنایع سهم عمده ای در آن دارند و باید در فصل سرما بازدارندههای جدی تری برای آنها در نظر داشت، مورد بررسی قرار گرفت.
او ارائه گزارشی از اقدامات اجرایی تفاهمنامه سه جانبه بین شهرداری اصفهان، وزارت کشور و معاونت علمی ریاست جمهوری را از دیگر محورهای این جلسه دانست و گفت: این تفاهمنامه در راستای توسعه حمل و نقل انسان محور و حمایت از شرکتهای دانش بنیان ارائه شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین از تصویب کمکهای دولت برای بهبود وضعیت حمل و نقل شهر اصفهان خبر داد و تصریح کرد: در این جلسه موضوعاتی شامل کمکهای دولت برای بهبود وضعیت حمل و نقل شهر اصفهان، احداث و راه اندازی خط ۲ مترو، افزایش قطارهای خط یک مترو، تحویل اتوبوسهای خریداری شده و بازسازی اتوبوسهای فرسوده، در نظر گرفتن ۵۰ اتوبوس برقی، پیگیری بیمه رانندگان تاکسی، سهمیه نوسازی ناوگان تاکسی و نحوه وصول درآمدهای ناشی از طرح «Lez» و عوارض آلایندگی به تصویب رسید.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان: شهرداریها با حذف بودجه دولتی توان نوسازی ناوگان حملونقل را ندارند
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ، محمد نور صالحی امروز _یکشنبه ۲۸ آذرماه_ در نطق پیش از دستور خود در بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت روز ملی حمل و نقل، اظهار کرد: علت نامگذاری این روز به اوج جنگ تحمیلی بر میگردد، زمانی که امام خمینی (ره) کامیونداران را به مشارکت در تخلیه هرچه بیشتر کشتیها فراخواندند و با همت این قشر زحمتکش، تخلیه کشتیها و حمل کالاهای اساسی، کشور را از وضعیت بحرانی کمبود کالاهای اساسی خارج کرد.
وی افزود: با توجه به نقش، جایگاه و اهمیت این حوزه در اقتصاد و اشتغال کشور انتظار میرود به معیشت رانندگان در همه حوزهها از جمله درون شهری و برون شهری توجه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به جایگاه و نقش مؤثر حمل و نقل عمومی در رفاه مردم، کاهش آلودگی هوا و صرفهجویی در مصرف انرژی، انتظار میرود دولت نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری و ارائه تسهیلات بلاعوض برای نوسازی و جایگزین کردن ناوگان فرسوده عمومی اقدام کند و بودجه لازم را برای سال آینده پیشبینی کند.
وی با بیان اینکه سال گذشته و امسال هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکتی برای حمل و نقل ریلی شهری در نظر گرفته شده است که دولت بازپرداخت ۵۰ درصد آن را تضمین کرده بود، اما شاهد هستیم که در بودجه تقدیمی دولت برای سال ۱۴۰۱ این رقم حذف شده است، تاکید کرد: انتظار میرود دولت کمکهای بودجهای را در زمینه حمل و نقل ریلی شهری افزایش دهد؛ با حذف این عدد، شهرداریها توان ادامه پروژههای عظیم حمل و نقلی و نوسازی ناوگان را نخواهند داشت که این موضوع مستقیماً باعث تشدید آلودگی هوا میشود.
نور صالحی خاطرنشان کرد: درخواست ما از نمایندگان همه شهرها این است که اجازه ندهند این عدد حذف شود، بلکه تلاش کنند تا بودجه حمل و نقل افزایش یابد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: افزودن یک درصد به سهم شهرداریها در بودجه سال آینده مطرح شده، اما این میزان نیز کمبودهای شهرداریها را جبران نمیکند.
عمر ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اصفهان کاهش مییابد
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر امیراحمد زندآور در یک گفتوگوی تلویزیونی با تشریح برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در حوزه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: شهرها باید آینده نگری داشته و چشماندازها و نگاه آنها به آینده مشخص در حوزههای مختلف از جمله مالی، عمرانی و شهرسازی باشد؛ برنامههای گذشته چراغ راهی برای آینده بوده و برنامه ۱۴۰۵ با سایر برنامهها متفاوت است و در دوره پنجم شورا حالت اجرایی و عملیاتی گرفت و در سه سال گذشته اجرایی شد.
وی ادامه داد: با این برنامه اهداف خرد و کلان و چشماندازهای مشخصی که برای شهر اصفهان در نظر داریم اجرا میشود. سنجشپذیری، مشارکت پذیری و نتیجه محوری از جمله ویژگیهای این برنامه بوده که حاصل افکار و نظرات نخبگان شهر اساتید دانشگاهها اصناف و افراد مرتبط با مدیریت شهر است و با شناخت ظرفیتهای شهر اصفهان این شهر را در پنج سال آینده با نگاه وِیژهای ببینیم و مردم بدانند مدیران شهری چه برنامهریزیهایی داشتهاند و شهر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ چگونه مسیر توسعه و رقابت پذیری را طی میکند.
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان آلودگی هوا را یکی از معضلات شهر اصفهان دانست و تصریح کرد: آلایندگیهای هوا از صنایع ثابت و متحرک به شهر اصفهان وارد میشود که شامل سوختهای خانگی، صنایع حریم شهر، حومه شهر و یا وسایل حمل و نقل است.
وی ادامه داد: یکی از عوامل آلایندگی هوا خودروها هستند که تعداد آنها نیز روبه افزایش است. برنامه جامع حمل و نقل شهر اصفهان با مطالعات و پژوهشهای مختلف در دوره پنجم شورای شهر انجام شده و باید به سمت کاهش آلایندگیها حرکت کنیم. ممکن است در آینده ویروس کرونا از بین رود اما آلودگی هوا اینگونه نیست و باید برای کاهش آن برنامهریزی کرد.
زندآور با بیان اینکه از یک هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس موجود در شهر اصفهان یک هزار و ۱۰۰ دستگاه فعال است، خاطرنشان کرد: با وجود کمبودهایی که درخصوص وضعیت حمل و نقل عمومی وجود دارد، ناوگان موجود تقریباً جوابگوی نیاز مردم است.
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: کاهش آلایندگیهای محیطی با تمرکز بر کاهش تولید آلایندهها، ارتقا جایگاه اصفهان با تمرکز بر گردشگری، افزایش بهرهوری سرمایههای اجتماعی شهر اصفهان از جمله اهداف کلان طرح اصفهان ۱۴۰۵ است
وی ادامه داد: در برنامه ۱۴۰۵ راهبردهای مختلفی برای حمل و نقل عمومی شهر اصفهان تدوین شده که مهمترین آن بهبود وضعیت کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر است.
زندآور گفت: در خط یک مترو اصفهان از ایستگاه عاشق آباد تا میدان استقلال پنج و نیم کیلومتر از مسیر باید تکمیل شود. خط دو مترو اصفهان در این برنامه راهبردی به هدف میرسد و رویکرد مدیریت شهری در این برنامه اتمام این خط است و خط دو مترو تا پایان ۱۴۰۵ فعال میشود.
وی با بیان اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان ۹.۷ سال است که باید در ۱۴۰۵ به ۷.۵ سال برسد، ادامه داد: عمر ناوگان تاکسیرانی نیز باید به ۶.۵ سال برسد که اکنون ۹.۵ سال است. هدفهای مختلفی برای بهبود وضعیت حمل و نقل شهر اصفهان با هدف یکپارچهسازی انواع مدلهای حمل و نقل شهری و هوشمندسازی حمل و نقل عمومی شهر انجام میشود.
رئیس کمیسیون حملونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اطلاع رسانی زمانی و مکانی حمل و نقل عمومی را از جمله خدمات حمل و نقل عمومی هوشمند عنوان کرد و گفت: توسعه زیرساختهای حمل و نقل در سطح شهر، استفاده از مشارکت شرکتهای دانشبنیان برای راهاندازی طرح همپیمایی، قیمت گذاری معابر و پارکینگهای سطح شهر و تعامل سازنده با نهادها و سازمانهای مرتبط از جمله اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است.
زندآور با تاکید بر آگاهسازی شهروندان برای جلوگیری از عادی شدن موضوع آلودگی هوا، تصریح کرد: باید طرحها در این خصوص به گونهای اجرا شود که شهروندان این پدیده را عادت تلقی نکرده و برای رفع آن همکاری کنند.