نمایش موارد بر اساس برچسب: ریل
توسعه خط 2 مترو با ریل ذوب آهن
به گزارش پایگاه ارمغان شهر، به نقل از دنیای معدن، علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت : مدیران عامل سازمان های قطار شهری کشور حدود 3 ماه پیش از ذوب آهن اصفهان و فرایند تولید ریل در این مجتمع عظیم صنعتی بازدید داشتند و بر این اساس تعاملات بسیار خوبی با عزیزان برقرار شد.
وی ادامه داد : ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا جزء لیست خرید سازمان های قطار شهری کشور قرار گرفته و آمادگی کامل خود را برای تامین ریل مورد نیاز کلیه متروهای کشور اعلام نموده است و هم اکنون قطارهای شهری کشور از جمله تهران، تبریز، مشهد و اصفهان در مجموع 13 هزار تن ریل مورد نیاز خود را از ذوب آهن اصفهان خریداری کردند که حدود 11 هزار تن آن تحویل داده شده و مذاکرات برای خرید پارت های ریل بعدی نیز در حال انجام می باشد.
معاون بازرگانی ذوب آهن اظهار داشت : سازمان قطار شهری اصفهان نیز بعد از تجربه موفق خرید ریل مترو بهارستان از ذوب آهن، در دومین اقدام توسعه ای خود 2500 تن ریل 54E1 برای خط 2 مترو اصفهان از این مجتمع عظیم صنعتی خریداری کرده است.
وی اضافه کرد : از این میزان ریل تحویل داده شده به مترو اصفهان 100 تن سهم ریل سخت است که بجای واردات، از ریل ملی ذوب آهن اصفهان تامین شده است.
نصیری گفت : سازمان قطار شهری اصفهان در کنار ریل، برای احداث ایستگاههای خط 2 مترو اصفهان نیز در مجموع افزون بر 57 هزار تن مقاطع ساختمانی نیز از ذوب آهن خریداری کرده است.
وی تصریح کرد : در مجموع برای توسعه خطوط ریلی کشور و همچنین حفظ و نگهداری مسیرهای در حال بهره برداری مترو و راه آهن سراسری طبق برنامه توسعه کشور مجموعه ذوب آهن اصفهان با نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری سالیانه حدود 100 هزار تن ریل از پروفیل های مختلف مورد نیاز را تولید و در اختیار مترو کلان شهرها و همچنین راه آهن سراسری قرار دهد.
علیرضا مهرابی مدیر نورد ذوب آهن اصفهان نیز در خصوص تولید ریل مترو در این مجتمع عظیم صنعتی به خبرنگار ما گفت : تولید ریل مترو در ذوب آهن اصفهان، از سال 1398 و با تناژ 1052 تن آغاز شد.
وی در ادامه به تولید ریل سخت در ذوب آهن اصفهان پرداخت و تصریح کرد : پیش از این ریل های 49E1 و54E1 با گرید R260 تولید گردیده است و ریل مترو 54E1 با گرید فولاد R320Cr معروف به "ریل سخت" نیز با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران عزیز ذوب آهنی به ویژه پولاد مردان بخش فولادسازی و کارگاه نورد 650 در آبان ماه سال جاری تولید شد.
مدیر نورد ذوبآهن ادامه داد : در فرایند تولید این محصول ارزش افزا به دلیل اضافه شدن حدود یک درصد آلیاژکروم (Cr) افزایش سختی 20 درصدی در محصول نهایی ایجاد شد و در مجموع دامنه سختی آن به دلیل ارتقاء عناصر شیمیایی و فرایند متفاوت تولید نسبت به گرید فولاد R260 ، از محدوده 300-260 برینل به 360-320 برینل افزایش یافت.
مهرابی تصریح کرد : این نوع ریل با توجه به سختی بالای متریال، فرایند تولید را به شدت تحت تاثیر قرار خود قرار می دهد، بنابراین اِلمان ها نسبت به قبل از شرایط بسیار متفاوتی برخوردار می شوند.
وی در پاسخ به این سوال که اضافه شدن آلیاژ کروم چه مزایایی در پی دارد و ریل سخت تولیدی در چه قسمت هایی از خطوط مترو مورد استفاده قرار می گیرد، چنین گفت: افزایش کروم علاوه بر ارتقاء سختی ، مقاومت به سایش این ریل را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن را به حد قابل قبولی می رساند. این ریل سخت جهت افزایش طول عمر سایشی ریل های مترو و در مکان های قوس دار که طبیعتاً ریل و به ویژه تاج آن در معرض سایش بیشتر واقع می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر نورد ذوب آهن اظهار داشت : ریل مترو سخت در این مجتمع عظیم صنعتی با کلاس X و مطابق روا داری های استاندارد بین المللی DIN EN13674 تولید و سپس آزمون های کیفی و پذیرش نظیر آزمایش های امواج مافوق صوت(U.T) ، جریان های گردابی (E.T) به همراه کنترل های ابعادی دقیق و سختگیرانه برای آن انجام شد.
مهرابی گفت : فرایند تولید این گرید همراه با اتخاذ تمهیدات مناسب در مراحل تهیه ذوب در کنورتور، عملیات های متالورژی ثانویه در واحدهای LF و VD ، ریخته گری در ایستگاه شماره 3 فولادسازی وهمچنین نورد پروفیل در کارگاه نورد 650 با استفاده از زیرساخت های موجود و توان فنی پرسنل ذوب آهن اصفهان عملیاتی شده و مطابق با درخواست های واصله، قابلیت تحویل به متروی کلان شهرهای مختلف کشور را دارد.
تولید ریل، مظهر شکست تحریمهای ظالمانه
صفار هرندی بیان کرد : کار و تلاش در معدن را نوعی مجاهدت در راه خدا خواند و گفت: «همین شجاعت و دلیری باعث شده که این شرکت ۹۶ شهید به میهن اسلامی تقدیم کند. تلاشگران عرصه تولید و جهاد اقتصادی کشور، به واسطه خدمت به کشور ادامه دهنده راه شهدا هستند».
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره)، شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس از خط مقدم جبهه تولید کشور بگوید: ذوب آهن اصفهان به عنوان شناسنامه صنعت فولاد کشور و همچنین بنیانگذار اکتشافات معدنی، تولید فولاد را به روش روز دنیا (کوره بلند) انجام میدهد. شیوه تولیدی که حدود ۷۵ درصد از تولیدکنندگان فولاد دنیا از آن استفاده میکنند.
ثمره دانش تلاشگران ذوبآهن در خدمت توسعه و عمران ملی
کوهی به دانش و تجربه تلاشگران ذوبآهن که ثمره خود را در توسعه و عمران ملی نشان داده است، اشاره کرده و گفت: سبد تولیدات متنوع این مجتمع عظیم صنعتی شامل انواع ریل، تیرآهن بال پهن در سایزهای گوناگون، ورق سازههای فولادی و… در کلان پروژههای ملی کشور مورد استفاده قرار میگیرد.
او از یک آرزوی دیرینه ملی یاد کرد: تولید ریل. آنچه که به گفته او مظهر شکست تحریمهای ظالمانه دشمن در کارنامه دستاوردهای بومیسازی کشور میدرخشد.
کوهی، ذوب آهن اصفهان را رکن توسعه صنعت ریلی در کشور قلمداد کرد و اظهار داشت: از ابتدای تولید ریل در ذوب آهن اصفهان تاکنون، حدود ۱۵۰ هزار تن از این محصول استراتژیک تولید و به راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت زیرساخت، متروی کلان شهرها و سایر مشتریان تحویل داده شده است.
او در خصوص نقش کلیدی تیرآهن بال پهن در صنعت ساختمان نیز افزود: این محصول ارزش افزا که در سایزهای گوناگون و صرفاً در ذوب آهن اصفهان تولید میشود، مزایایی از جمله استحکام ساختمان و تسریع در ساخت و ساز و به تبع آن کاهش هزینهها را در پی دارد و این مجتمع عظیم صنعتی نیز آمادگی خود را برای تأمین تیرآهن بال طرح نهضت ملی مسکن اعلام نموده است.
کوهی در پایان از شهدایی یاد کرد که روزگاری در خط مقدم تولید بودند و روزی دیگر در خط مقدم نبرد با دشمن: «در کنار ۹۵ شهید والامقام شرکت البرز شرقی، یاد و خاطره ۲۹۰ شهید ذوب آهن اصفهان، ۱۵۴۸ جانباز، ۱۲۵۷۷ ایثارگر و ۸۲ آزاده این شرکت که سبب خیر و برکت برای این مجتمع عظیم صنعتی هستند را گرامی میداریم و همواره با همدلی و هم افزایی پرچم تولید را بر افراشته نگاه میداریم».
البرز شرقی؛ تأمینکننده زغالسنگ صنایع کشور
در این آیین، قنبری سرپرست مدیریت عامل شرکت البرز شرقی نیز به ارائه گزارشی از روند فعالیت و اقدامات این شرکت پرداخت و با اشاره به اینکه زغالسنگ مورد نیاز صنایع مختلف کشور در این شرکت تولید میشود، گفت: این مجموعه تولیدی در کنار نقشآفرینی در بخش اقتصاد، همواره در عرصههای اجتماعی و فرهنگی به ویژه برای جامعه پیرامون شرکت، فعالیتهای بسیار خوبی داشته است.
اختصاص 40 درصد بودجه ذوبآهن اصفهان به محصولات ارزش افزا
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ارمغان شهر ، مهدی کوهی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از خط تولید ذوبآهن اصفهان اظهار داشت : تولید محصولات دانش بنیان و ارزشافزای این مجموعه صنعتی شامل ریل، محصولات بال پهن، آرک و محصولات آلیاژی فولادی است.
مدیرعامل شرکت ذوبآهن اصفهان گفت: در سال های گذشته یکصد هزار تُن ریل در این شرکت تولید و به شبکه راهآهن کشور و متروی کلانشهرها تحویل داده شد.
وی افزود: قرارداد ۶۶ هزار تُن تولید ریل در ۲ سال گذشته بین ذوبآهن با شرکت زیرساخت بعنوان مُتولی توسعه راهآهن در کشور منعقد و تا پایان تیر سال جاری حدود ۴۶ هزار تُن آن تحویل شبکه راهآهن شد.
کوهی با اشاره به اینکه امروز ریل تولید ذوب آهن اصفهان بعنوان ریل ملی در کشور شناخته می شود، تصریح کرد: ۲۰ هزار تُن ریل نیز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد و در پروژه های توسعه راهآهن رشت - انزلی، انزلی - آستارا و میانه- تبریز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اهمیت ساخت آرک معدن در این شرکت یادآور شد: معادن سنتی و قدیمی در گذشته از چوب و محافظ به جای آرک استفاده میکردند اما چوب یکبار مصرف و رطوبت و فشارهای جانبی، ایمنی معادن را کاهش داده بود.
مدیرعامل شرکت ذوبآهن اصفهان بیان کرد : آرکهای معدن در برابر فشارهای بعدی و رطوبت محیطی مقاومت بالایی دارد و ایمنی را برای معدنکاران و سرعت را برای معدنکاوان به ارمغان می آورد.
کوهی اظهار داشت : در زمان حاضر ۸۵ درصد از قطعات مکانیکی مورد نیاز ذوبآهن که در گذشته از خارج وارد میشد، توسط مهندسان، تکنسینها و کارگران این شرکت ساخته میشود.
وی خاطر نشان کرد : برنامههای تحولآفرین و دانشبنیان در این مجتمع صنعتی از گذشته آغاز شده است و در سال جاری با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
کوهی افزود : تولیدات گذشته ذوبآهن در آینده به واحدهای کوچک و متوسط مستقر در اقصی نقاط کشور واگذار میشود.
ریل تولیدی ذوب آهن در سطح محصولات تراز اول جهان است
به گزارش پایگاه خبری ارمغان شهر ،طرح های توسعه راه آهن کشور از جمله چابهار-زاهدان، یزد-اقلید، همدان-سنندج، میانه – اردبیل، بستان آباد –تبریز و رشت- کاسپین که با ریل تولید شده در ذوب آهن در حال اجرا هستند اشاره کرد و گفت: این طرح ها در مرحله روسازی هستند و سایر طرح ها در مراحل مختلف زیرسازی قرار دارند.
وی افزود: سیاست نظام در سال های اخیر تاکید بیشتری بر توسعه شبکه ریلی داشته که با توجه به مزیت های آن، تلاش می کنیم تمام امکانات مان را به کار بگیریم تا در این حوزه موفق تر از قبل باشیم.
صیدگر اظهار داشت: ریل که توسط ذوب آهن اصفهان تولید می شود مهمترین عنصر راه آهن در بخش روسازی است و لذا تامین به موقع ریل با کیفیت موجب اجرای به موقع پروژه ها می شود. برای رسیدن به این مقصود از تمام ظرفیت های مهندسی، فنی و اجرایی بهره می گیریم تا ریل به موقع به پروژه ها برسد.
وی افزود: ذوب آهن اصفهان با تجربیاتی که از دهه 70 با تلاش های مختلف در جهت تولید ریل کسب نمود، موفق شد در سال 1397 به تولید انبوه این محصول با کیفیت مطلوب و مطابق استانداردهای جهانی دست پیدا کند.
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن افزود: تجهیزات آزمایشگاهی و تست های روی خط که برای تولید ریل هم اکنون در ذوب آهن اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفته، در سطح کارخانجات تراز اول دنیا و منطبق با استانداردهای روز تولید ریل است و اطمینان را به خریدار می دهد که این محصول به اندازه کافی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و کیفیت آن همه شرایط لازم را داراست.
وی افزود: این موفقیت تنها حاصل نصب آن تجهیزات نیست، بلکه دانش فنی ذوب آهن اصفهان که به مرور شکل گرفته و برای تولید ریل ارتقاء پیدا کرده است و همچنین ارتقاء دانش دستگاه های استفاده کننده از ریل و تعامل آنها موجب شد که در نهایت ریل در کشور تولید شود.
صیدگر گفت: خوشبختانه اراده قاطعی در سال های گذشته در ذوب آهن اصفهان و دستگاه های استفاده کننده برای تولید و استفاده از ریل داخلی شکل گرفت و این اراده به طور تمام و کمال هم اکنون در قالب تولید ریل و توسعه خطوط ریل متجلی شده است .
وی افزود: سهولت دسترسی، صرفه جویی در هزینه های ارزی، غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم و موارد دیگر از مزایای تولید ریل و استفاده از ریل ملی است، ضمن این که این امر، موجب رشد صنعت و خودکفایی کشور شده است